BMW kan vara på väg att överge den manuella växellådan. I samband med offentliggörandet av 2014 års BMW X5 i Vancouver sa BMW:s produktchef Peter Wolf till den australiensiska tidningen CarAdvice att den tyska premiumbiltillverkaren inte ser sig själv satsa på manuella växellådor i framtiden.
Sportigare modeller som till exempel BMW M3 har tidigare spelat en viktig roll i att behålla de manuella växellådorna. Anledningen är att manuella lådor hittills har varit sportigare än automatiska. Nu för tiden menar dock Peter Wolf att så inte är fallet, och att manuella växellådor har blivit omsprungna av de automatiska och dubbelkopplade lådorna när det gäller bland annat hur fort man kan ta bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen.
Ryktet säger att kommande BMW M3 och M4 ska erbjudas med manuell växellåda. I så fall blir det antagligen den sista generationen som inte bara erbjuds med automat.
Diskutera: Har den manuella växellådan gjort sitt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har lobbat för automatiska växellådor sedan mer än fyrtio år tillbaka.
De allra flesta bilister skulle köra bil säkrare med automatlåda även om det finns de som inte förstått det ännu.
Det finns de som vill lägga i sin LP-skiva och trycka på play så sköter spelaren start, stopp och tonarmslyft - och så finns det de som finner en sensuell njutning i att göra det själv.
Och så är det med automatiska och manuella växellådor också. Det är en smaksak. Vissa vill bestämma själv. Känslan av att ha full kontroll, ingen elektronik som plötsligt kan göra fel val. Ingen elektronik är tankeläsare för hur föraren vill ha det. Och ja jag vet att det finns automatlådor med manuellt läge men det är ju inte samma sak, de är ju sekvensiella + och -. Inte bara att dra spaken från tvåan till fyran, utan man måste knappa 2 + 3 + 4.
Låter bra. Ännu fler saker som kan gå sönder... Enkelt är bäst, tycker jag.
Automat 4ever, helt rätt.
Med elbilar och hybrider så kommer manuell låda förpassas till kyrkogården.
Stämmer det att en bra A-låda kostar 12-20.000 extra? Stämmer det att en manuell håller i snitt 75.000 mil? Stämmer det att en A-låda håller i snitt 25.000 mil? Stämmer det att byte av manuell kostar snitt 18.000 kr? Stämmer det att byte av automat kostar i snitt 60.000 kr? Om allt nämnt stämmer lite grann, förstår jag att de flesta fortfarande väljer manuellt. Jag är extremt för automat. Men vågar inte ha sån efter garantin gått ut. (Åkte på en svindyr renovering på min Carisma för ca10 år sedan.) Tillverkningsfel/typfel. (Genomgående axel tillverkad av billigt material, istället för härdat stål.) Men det intresserade inte Mitsubishi.
Pender kanske skulle köpa en långlivad diesel utan turbo och med lågt insprutningstryck. De lär gå långa sträckor utan mankemang;-) Alternativt en bensinare med brytarspetsar och förgasare? Billiga att fixa. Tändspolar? Samma sak där. Turbo? Nähä. Servo? Nej, kan bli dyrt.
Snart är vi nere på en T-Ford;-)
Jag har kört automatväxlat sedan tjugofem år med undantag av enstaka hyrbilar. Förstår inte varför somliga envisas med att själva reglera transmissionens utväxling. Det finns så mycket annan som kräver uppmärksamhet vid bilkörning. Blinkersspaken t. ex.
En automatisk skivspelare låter inte lika bra som en manuell.
Att köra automat är som att handla färdigmat på Ica och slänga in i mikron istället för att laga den själv.
Automat är bekvämt, men är det verkligen bättre på alla sätt om vi undantar bekvämligheten? Och är det i alla situationer eftersträvansvärt att det ska vara automatiserat? Ja blinkersspaken hanterar man manuellt, ska den vara automatisk istället? Ska bilen köra själv också? Rally med självkörande bilar, vem behöver föraren?
Människor har olika preferenser. Jag är inte övertygad om att BMW:s kunder kommer att tycka att det är helt okej att manuella alternativ försvinner. Men om det händer, ja jag kommer att tänka på min salige far som på 80-talet provkörde en BMW 318 och jag satt med i bilen. Efter provkörningen sa han "Gubbil" och så köpte han sig en Alfa Romeo istället.
Det säger allt. :)
De flesta jag har träffat som kör BMW vill ha manuell låda. Så att ta bort dessa får nog många att titta på andra märken.
Automat har jag kört i taxibilar av många olika fabrikat, har tack och lov inte ägt någon av dessa. De går ofta fint ca 10000 mil, sen börjar det rycka vid växlingar. Värre och värre hela tiden och det är inte ovanligt att de rasar vid 25000 mil. Ibland klarar de uppåt 40000 mil men då har man suttit och stört sig 30000 mil...
Självklart kan det vara skönt med automat, framförallt om man kör mycket. Men det passar inte alla bilar.
En modern BMW är så dämpad och mjuk. Och jag vet inte hur många av er har erfarenhet med ZF:s 8-växlade låda, men den är underbar så att man inte längre ser behovet av att växla själv i en dyr och lyxig BMW. Den växlar mjuk, snabb och intuitiv.
Dock i en billig bil eller i en riktig sportbil finns fortfarande en plats för en manuell låda för olika anledningar, dock handlar den här artikeln inte om det...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.