Det kalla vädret kombinerat med stillastående luft har ökat luftföroreningarna i Oslo.
Kör inte på diesel om du har ärenden i den norska huvudstaden, det kan bli dyrt.
Vårt grannlands huvudstad har förbjudit dieselbilar med start idag. Detta på grund av att luftkvalitén är så dålig i Oslo just nu. Den som bryter mot förbudet kan få 1.500 norska kronor i böter.
Förbudet är tillfälligt och kan lyftas de närmaste dagarna, beroende på väderlek. Det är upp till innevånarna att informera sig via Oslo kommuns hemsida om dieselbilar är tillåtna eller inte. Stoppet för dieselbilar gäller det kommunala vägnätet mellan 06.00 till 22.00. Undantag är statligt ägda vägarna E6 och E18 där dieseldrivna bilar fortfarande får köras dygnet runt. Tunga dieselfordon med Euro6-klassifiering är fortfarande tillåtna i centrum.
De senaste dagarnas kyliga vinterväder med stillastående luft har skapat så kallad inversion i Oslo. Den kalla luften, som är tyngre än den varma, pressas ner från bergen i staden. Den varma luften lägger sig sedan som ett lock över, och föroreningarna stängs in.
Diskutera: Vad tycker du om dieselförbudet i Oslo?
Förbudet är tillfälligt och kan lyftas de närmaste dagarna, beroende på väderlek. Det är upp till innevånarna att informera sig via Oslo kommuns hemsida om dieselbilar är tillåtna eller inte. Stoppet för dieselbilar gäller det kommunala vägnätet mellan 06.00 till 22.00. Undantag är statligt ägda vägarna E6 och E18 där dieseldrivna bilar fortfarande får köras dygnet runt. Tunga dieselfordon med Euro6-klassifiering är fortfarande tillåtna i centrum.
De senaste dagarnas kyliga vinterväder med stillastående luft har skapat så kallad inversion i Oslo. Den kalla luften, som är tyngre än den varma, pressas ner från bergen i staden. Den varma luften lägger sig sedan som ett lock över, och föroreningarna stängs in.
Diskutera: Vad tycker du om dieselförbudet i Oslo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klokt och välkänt sedan före dieselboomen hos fackfolk att diesel är en dum teknik för bilar som kör bland folk. Tänk om några biljournalister hade ringt AVL MTC i Jordbro i tid och bett om en liten genomgång av hur emissioner funkar...
Vi får väl hoppas att vädret ändras så de slipper plågas länge. På den här sidan gränsen är väl Göteborg närmst liknande problem.
Bra att man tar tag i problemet!
Bra initiativ!!
Så det var inte dubbdäcken?
Lite dubbelmoral är det allt från Ola Normans sida. De har gladeligen letat upp oljefyndigheter, pumpat upp och raffinerat oljan för att sedan sälja den via Statoil.
"Politik" naturligtvis, inget annat och absolut ingen omtanke om luftmiljön.
Många norrmän torde ha råd att chansa på att få 1500 kr böter så frågan är om det får nån större effekt.
Vi Svenskar är lika lurade...här ska kommunerna få bestämma vilka åtgärder som ska till.
Gissa vart du får åka....till jobbet affären eller din närmaste stad....storstad knappast.
Min bil är från 2015 kosta 350.000 Kr..... får börja märka bilarna bäst före
Karl Johansson,
Kommunerna bestämmer väl redan idag ganska mycket om hur vi får röra oss inom deras område.
Tyvärr verkar det vara svårt att få ihop totalt låga utsläpp och ekonomi på ett bra sätt. Första steget borde vara att förbjuda privatbilar över en viss totalvikt, exempelvis två ton. Nästa steg kanske vore att ha krav på max luftmotstånd och rullmotstånd.
Till slut har man en energiförbrukningsformel att gå efter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.