Anläggningens 4 500 anställda, varav omkring 3 000 bilbyggare, fick beskedet på måndagen. När familjefraktaren Zafira ska ersättas av en ny generation 2016 kommer produktionen inte att förläggas till Ruhrområdet och Opels fabrik i Bochum.
Beskedet innebär att Opel stänger biltillverkningen i fabriken, men det är oklart hur många av de anställda som mister jobbet. Ägaren General Motors uppger att man vill behålla logistikcentret i Bochum och eventuellt tillverka komponenter i fabriken.
Bilfabriken i Bochum, som i år firar 50-årsjubileum, blir den första i Tyskland som läggs ned sedan andra världskriget. Bakgrunden är den europeiska bilförsäljningen som backat de senaste fem åren och i år väntas rasa till sitt sämsta resultat sedan 1995. Och någon återhämtning tror ingen på, åtminstone inte innan 2014.
För moderbolaget General Motors är Opel ett stort huvudbry. Enligt den amerikanska bilkoncernens prognos för 2012 uppgår förlusten i Europa till 1,8 miljarder euro, vilket motsvarar 12 miljarder kronor. Nedläggningen av fabriken i Bochum är ett steg på vägen för att bli lönsamma senast 2015, enligt GM:s plan.
Tidigare i höstas meddelade Ford att produktionsanläggningar i både Storbritannien och Belgien ska stängas. Samma besked tvingades PSA Peugeot Citroën lämna till sina anställda vid fabriken i franska Aulnay. I fjol stängde Fiat sin fabrik på Sicilien.
Diskutera: Hur ser du på Opels framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkig utveckling detta, men det finns ju inte mycket annat att göra för bilföretagen. De måste dra ner på tillverkningen om köparna sviker.
Sen kan man ju undra hur länge alla bilföretag kan prångla ut bilar som är allt från småbilar, crossovers, Suv, kombi, sedan, halvkombi, lyxigare bilar, Livsstilsbilar, familjebussar, sportbilar till en marknad där man ser en trend av att ungdomar inte intresserar sig för bilar. Det måste bli en broms någonstans och det blev det nu. Skulle det inte vara idé för bilföretagen att rikta in sig på färre bilmodeller och istället finslipa dessa lite mer?
Denna nyhet hade AMS igår på sin hemsida.
Hur ser du på Opels framtid ?
Frågan är varför företaget inte är lönsamt.
Jag tycker bilarna verkar underskattade. (Undantaget Insignia kombi som bara är stor på utsidan och trång i bagaget.)
Frågan är också vad folk vill ha ?
Hur vill en typisk Opelkund att en Opel ska vara ?
Leif Larsson:
Ibland är vi först, ibland någon annan. Så är det bara.
Tillbaka till diskussionen. Har Opel vad som krävs för att överleva på sikt?
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Intressant att det stängs anläggningar även i Tyskland.
Annars brukar ju istället produktion flyttas dit för att fylla (de dyrare...) anläggningarna. Som t.ex. när VW flyttade tillverkningen från Belgien till Tyskland.
Det blir dyrare för kunderna i alla länder, men räddar jobb i Tyskland.
Uppgår förlusten till 1,8 mijarder euro, så vill det till. Tror inte att Opel klarar det själva (GM i det här fallet) Kommer inte att förvåna mig om Tyskland skjuter till pengar.
Opel är idag (efter VW/Ford) det tredje största märket i Europa så uppenbarligen tillverkar Opel bilar som folk vill ha.
Problemet är alltså inte produkten eller försäljningen i sig utan den minskade marknadsandelen och därmed överkapacitet, beroende på att det ploppat upp ett antal nya märken i samma prisklass som vill vara med och dela på kakan.
Detta har drabbat inte bara Opel utan de flesta konkurrenter i samma prisklass.
Opel skulle alltså ha stängt en fabrik redan för ett antal år sedan så hade allt varit frid och fröjd idag.
Om Opel inte är lönsamma så är det sunt (och tvunget) att kapa kostnader..
Att stänga ner överkapacitet är ett sätt.
Att trimma sin produktion och se över sitt modellprogram också.
Opel har många bra modeller.
Jag tror de fixar detta.
Det var visserligen väntat, att Opel skulle lägga ner fabriker och då helst de äldsta. Tyvärr har Opel problem med GM USA som på alla sätt vill motarbeta Opel i Europa, genom att propsa och även tvinga återförsäljarna att öka andelen sålda Chevrolet i Europa. 'GM har allstå nu gått ifrån den nationella prägel man hade när man ännu ägde Saab.
Då hette det att Opel inte skulle få konkurera med Saab i Sverige. Saab skule inte få konkurrera med Opel i Tyskland, för att ta några exempel.
Men Opel blev kanske för stora i korken för några år sedan, då man överträffade förväntade säljarsiffror för Insignia och Astra. Man borde kanske redan dåha lagt ner denna fabrik?
Lägg märke till att Zafira fasas ut och att det inte kommer någon ersättare. Opel-GM kliver alltså av C-segmentet för MPV-bilar (Typ Touran, Scénic, C-max etc). Konkurrensen har hårdnat: Mercedes B-klasse säljer avsevärt fler i detta segment än Opel och Ford i Tyskland och BMW är väl på gång med en framhjulsdriven konkurrent. Alla kan inte vara närvarande i alla klasser.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.