Nästa artikel
Opels lägger ned fabriken i Bochum
Nyheter

Opels lägger ned fabriken i Bochum

Publicerad 11 december 2012 (uppdaterad 12 december 2012)
Miljardförlusterna gjorde situationen ohållbar. Nu meddelar Opel att biltillverkningen i tyska Bochum upphör 2016.

Anläggningens 4 500 anställda, varav omkring 3 000 bilbyggare, fick beskedet på måndagen. När familjefraktaren Zafira ska ersättas av en ny generation 2016 kommer produktionen inte att förläggas till Ruhrområdet och Opels fabrik i Bochum.

Beskedet innebär att Opel stänger biltillverkningen i fabriken, men det är oklart hur många av de anställda som mister jobbet. Ägaren General Motors uppger att man vill behålla logistikcentret i Bochum och eventuellt tillverka komponenter i fabriken.

Bilfabriken i Bochum, som i år firar 50-årsjubileum, blir den första i Tyskland som läggs ned sedan andra världskriget. Bakgrunden är den europeiska bilförsäljningen som backat de senaste fem åren och i år väntas rasa till sitt sämsta resultat sedan 1995. Och någon återhämtning tror ingen på, åtminstone inte innan 2014.

För moderbolaget General Motors är Opel ett stort huvudbry. Enligt den amerikanska bilkoncernens prognos för 2012 uppgår förlusten i Europa till 1,8 miljarder euro, vilket motsvarar 12 miljarder kronor. Nedläggningen av fabriken i Bochum är ett steg på vägen för att bli lönsamma senast 2015, enligt GM:s plan.

Tidigare i höstas meddelade Ford att produktionsanläggningar i både Storbritannien och Belgien ska stängas. Samma besked tvingades PSA Peugeot Citroën lämna till sina anställda vid fabriken i franska Aulnay. I fjol stängde Fiat sin fabrik på Sicilien.
 
Diskutera: Hur ser du på Opels framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-12-11 14:11
Irvor

Om Opel inte är lönsamma så är det sunt (och tvunget) att kapa kostnader..
Att stänga ner överkapacitet är ett sätt.
Att trimma sin produktion och se över sitt modellprogram också.
Opel har många bra modeller.
Jag tror de fixar detta.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-11 15:12
Gunnar 44

Det var visserligen väntat, att Opel skulle lägga ner fabriker och då helst de äldsta. Tyvärr har Opel problem med GM USA som på alla sätt vill motarbeta Opel i Europa, genom att propsa och även tvinga återförsäljarna att öka andelen sålda Chevrolet i Europa. 'GM har allstå nu gått ifrån den nationella prägel man hade när man ännu ägde Saab.
Då hette det att Opel inte skulle få konkurera med Saab i Sverige. Saab skule inte få konkurrera med Opel i Tyskland, för att ta några exempel.
Men Opel blev kanske för stora i korken för några år sedan, då man överträffade förväntade säljarsiffror för Insignia och Astra. Man borde kanske redan dåha lagt ner denna fabrik?

#a • Uppdaterat: 2012-12-11 16:49
IngoS

Lägg märke till att Zafira fasas ut och att det inte kommer någon ersättare. Opel-GM kliver alltså av C-segmentet för MPV-bilar (Typ Touran, Scénic, C-max etc). Konkurrensen har hårdnat: Mercedes B-klasse säljer avsevärt fler i detta segment än Opel och Ford i Tyskland och BMW är väl på gång med en framhjulsdriven konkurrent. Alla kan inte vara närvarande i alla klasser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.