9 000 Opel Adam och Corsa måste inspekteras efter att fel på rattstången upptäckts.
Opel utökar nu förra veckans återkallelse av 8 000 Adam och Corsa som kan ha ett allvarligt tillverkningsfel på rattstången. Nu ska ytterligare 1 000 bilar inspekteras.
Opel gick förra veckan ut och varnade kunder som fått sin Corsa- eller Adam-bil levererade till sig sedan maj i år då dessa bilar kan ha ett allvarligt tillverkningsfel på rattstången. Opel att uppmanade ägarna att ställa bilen tills den blivit inspekterad av tillverkaren själv.
Nu utökas återkallelsen med bilar som tillverkats sedan februari år, det handlar om 1 000 bilar till utöver de tidigare 8 000 som återkallats i Europa.
Personer som berörs kan även fortsättningsvis besöka Opels Sveriges webbplats för mer information.
Diskutera: Litar du på kvalitén i dagens bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tur i oturen för oss svenskar är väl att de flesta Adam som kommit till Sverige väl fortfarande står kvar i försäljningshallarna.... :-)
"Following on-site investigations at a supplier, Opel/Vauxhall is expanding its safety check for Corsa and ADAM to include about another 1,000 cars in Europe."
Felet ligger alltså i att man inte varit hårda nog mot en underleverantör och haft rutiner som inte upptäckt felet genast.
Det lär det bli ändring på nu.
Det är därmed inte Opel som gjort något fel i sin "produkt" genom dålig teknik, design eller konstruktion.
Om man inte skall kontrollera varje minsta enskild komponent som levereras från underleverantörer är det omöjligt att ge 100 % garantier.
För övrigt är det lustigt med att 25 fel på en populär bil gör absolut ingenting, medan 1 fel på en impopulär anses vara likvärdigt med undergång.
Var ligger förnuftet i det?
Opel får väl betala underleverantören lite mer så slipper de få 2.a sortering :-)
Skämt åsido, naturligtvis är det så att de allra flesta(?) delarna som sitter i våra bilar levereras av underleverantörer. På fabrikerna sätts de ju samman till en fungerande bil.
Ibland kan det vara bra att kunna skylla på dessa leverantörer om det skulle visa sig att ens favoritmärke har några fel. :-) Gäller ALLA märken. ;-)
Fakta är fakta.
Ibland kan det ju vara synd att man inte kan kritisera någon så dräpande som man skulle önska bara för att det olyckligtvis är en underleverantör som felat.
Så kan man ju också se det - om man är förutfattat negativt inställd, då vill man ju bara komma med dåliga saker hela tiden och har ingen annan avsikt eller målsättning.
Annars är det bilköparnas fel som kräver bilar som i princip inte kan tillverkas med rimliga metoder.
Ju extremare krav som ställs desto större är risken att de bryter ihop.
VW extrema jakt på höga vinster och billiga produkter som kan säljas dyrt ger dålig kvalitet, men vems fel det är kan man undra?
Även om kunderna inte ställde några krav alls skulle man väl jaga vinster lika mycket?
N-iklas, du kan inte på fullaste allvar mena att VW skulle ha sämre kvalitet än Opel och gör du det får du ändå inte mycket medhåll.
Men jakten på lönsamhet kan ge de här problemen, man jagar kostnader så långt, att man efter att valt underleverantör och kontrollerat deras produkt, överlåter produktkontrollen på leverantören och enbart gör stickprov själv. Då kan såna här obehagliga händelser lätt inträffa och vips har snikenheten orsakat en förlust.
Men det värsta är den "badwill" den förorsakar.
Det enda man kan trösta sig med är att så gott som alla konkurrenter råkar ut för samma sak, vilket inte är konstigt eftersom alla tillämpar samma metod vid inköp från underleverantörer.
Nej Vw har inte sämre kvalitet än andra bilmärken, de har haft en del dåliga komponenter som orsakat problem för någon få % av alla bilar de säljer men vilket bilmärke har inte haft det? Opel har förhoppningsvis blivit bättre med åren men de har också haft sina år med kvalitetsproblem med en del komponenter. Opel har ju nästan nätt och jämnt blivit av det dåliga rykte de haft förut.
De nya TSI motorerna har kamrem med livslängd på 30.000 mil. De kollas bara vid service vid vissa mil så där har inte kamkedjor någon fördel. Kamkedjor har ju dessutom spännare som kan slitas ut som får kamkedjan att hoppa över.
Leifer - det är lätt att misstänka att din åsikt om Opels nuvarande kvalitet kanske har nåt att göra med att dina föräldrar nyligen köpte en Opel - och i o f s ersatt en gammal Opel. Den modell dom ersatte har även vi haft och den drogs med många problem, tyvärr.
Till N-iklas vill jag säga att det alltid är biltillverkaren som har ansvaret gentemot oss som kunder och inte underleverantören. Om det sistnämnda gällt även VAG så borde vi t ex skyllt på LuK och inte VAG för problemen med deras DQ200-låda - men det torde inte många av de som kritiserar den lådan skriva under på...
Dagens bilar har en mycket bra kvalitet. Istället för att klaga på "dålig kvalitet" menar jag att det konstiga är att det uppstår så få fel. Den goda kvaliten måste bero att biltillverkarnas har bra processer vid utveckling tillverkning och service, inkl återkallelser. Gäller alla tillverkare!
Som Opelnörd har jag självklart hälsat på i huvudfabriken i Rüsselsheim där man har konstruktionsavdelningar och delar av den "tunga" delen av tillverkningen, bland annat de stora pressverktygen. Om man är bara lite lätt intresserad av logistik, ekonomi, teknik, miljö och bilhistoria är det en högtidsstund att se den fabriken från insidan. (Jag är säker på att det är lika imponerande i Torslanda Köln Wolfsburg eller i vilken modern fabrik som helst.)
I Rüsselsheim tar det 18 (arton!) timmar att förvandla stål, plåt och tiotusentals små och stora komponenter från alla världens hörn till en färdig bil, körklar för kunden att användas bekymmersfritt i många år.
Jag har ägt 11 Oplar under snart 40 år. Aldrig har jag varit besviken eller haft några större problem. Men dagens tre Oplar i mitt garage är tveklöst de bästa jag haft, en Corsa 2012, en Insignia OPC 2011 och en GT Cab 2008. Alla tre är tekniskt komplicerade maskiner som fungerar utmärkt.
Svar på frågan: Ja jag litar på kvalitén i dagens bilar.
Leifer - vår familj har haft ett flertal Oplar och "Folkor" och för oss har "Folkorna" helt klart varit dom bättre så erfarenheterna är nog lite annorlunda.
Sen kan jag hålla med "Opel GT" i mycket av det han säger (utom våra egna erfarenheter av Opel) och inte minst att det snarast är märkligt att det inte är mera problem än det är med dagens avancerade bilar som ofta dessutom har en mindre trevlig miljö att "jobba" i.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.