Enligt Automotive News kommer Opel sluta tillverka elbilen Ampera.
Enligt källor som Automotive News pratat med kommer Opel att sluta tillverka Ampera under nästa år på grund av svikande försäljningssiffror. Under de första fem månaderna i år hade det bara sålts 332 Ampera, vilket är ungefär en tredjedel jämfört med förra året. Automotive News pekar också på att i Amperas hemmamarknad Tyskland är bara 46 bilar sålda, vilket de lite kaxigt jämför med Ferrari F12 som sålts 83 exemplar under samma period.
Chevrolet Volt, som är GMs amerikanska version av samma bil kommer fortfarande att tillverkas men kommer troligtvis inte finnas tillgänglig på den europeiska marknaden.
Diskutera: Tror du att elbilen har en framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte konstigt att försäljningen minskar, Ampera är alldeles för dyr. BMW i3 är 40kkr billigare än Ampera.
Ja priset är nog den avgörande orsaken till den svaga försäljningen.
Ampera skull jag aldrig köpa p.g.a. priset och i3 skulle jag aldrig köpa p.g.a. korkad design i det stora hela och ännu mer korkad design på bakdörrarna med tanke på vad saabnisse skrev.
Detta är min personliga åsikt om någon annan tycker att Ampera är billig och att i3 är en sensation i snygg design så är det helt ok.
Det går ju inte att jämföra i3 med Ampera rakt av.
Ampera är ju en riktig bil som går att färdas bekvämt i längre sträckor medan i3 ju är en liten utpräglad citybil med korkade bakdörrar.
Jag kan dock hålla med om att de är för dyra.
Men det ska bli intressant att se Ni-klas kommentar till att hans favoritbil försvinner.
Priset och dom dåliga batterierna, gör att även andrahandsvärdet blir en katastrof. Men en elmotor är överlägsen en Otto motor och kan lätt tillverkas för att klara mer än 100 tusen mil med minimalt med service. När batterierna blir bättre och billigare, så är jag övertygad om att elbilen går mot en lysande framtid. Varför skulle man tro att batterierna inte skulle utvecklas när allt annat ständigt utvecklas och blir bättre.
@Stoor, elbilen drar ca 1,5 kWh per MIL. Så du får dividera dina siffror med tio. Och då hamnar de i en helt annan dager. Även om du kör elbilen på smutsigaste kolkraft blir utsläppen lägre än fossilbilar iom att elbilen behöver mycket mindre energi att förflytta sig.
Svensk el snittar på ca 20g CO2 per kWh, majoriteten av vår el kommer från vattenkraft/kärnkraft.
Tror nog att elbilen har en framtid, men ännu som ett komplement mer eller mindre.
Ersätta bensin/dieseldrivna fordon fullt ut går ej än.
Men om en 5 år kanske...eller 10.
Vad gäller Ampera så är det väl så att alla modeller fasas ut/slutar tillverkas förr eller senare.
Förmodligen om uppgifterna stämmer så kanske detta blev tidigare än beräknat.
Om den inte är såld nu så finns det en Mitsubishi Imiev till salu på blocket nu för 125.000kr. Med tanke på nypriset får det sägas att det är ett fynd trots att den gått typ mellan 1500-2000 mil.
En bil som väl VIB var riktigt nöjda med i långteststallet. Tyvärr är tekniken fortfarande för dyr för att det ska vara ett alternativ för gemene man.
Är inte alls överraskad , tror att fler rena elbilar kommer att läggas ner framöver då de inte går att sälja i större antal. Tror inte att batteritekniken kommer att utvecklas särskilt mycket framöver, eftersom batterier som kan lagra mer ström än dagens strider mot grundläggande naturlagar, i alla fall enligt det som är känt idag. Men de kan kanske bli lite billigare och då kan elbilen få en marknadsandel på kanske upp mot 5% på 15-20 års sikt. Men hybrider kommer vi säkert att få några fler av framöver.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.