Nästa artikel
Opel Mokka får bakläxa i krocktest – andra får toppbetyg
Nyheter

Opel Mokka får bakläxa i krocktest – andra får toppbetyg

Publicerad 7 juli 2021 (uppdaterad 7 juli 2021)
Opel når inte upp till toppbetyg med nya kompaktsuven Mokka i Euro NCAP:s senaste krocktest. Bättre går det för Mercedes och Cupra.

Euro NCAP har släppt en ny omgång krocktestresultat, den här gången med sex olika bilmodeller.

Först ut är nya generationen av Renault Kangoo som säljs både som transportbil och i ”civil” version för passagerare. Den får fyra av fem stjärnor i betyg. För att nå fem stjärnor krävs bättre sidokrockskydd.

”Renault Kangoo har dock flera aktiva säkerhetssystem som alla fungerade korrekt i våra tester”, skriver Euro NCAP.

Renault Kangoo får fyra av fem stjärnor med kritik för sidokrockskyddet.

Bakläxa för Opel

Den nya generationen av kompaktsuven Opel Mokka har även den testats, och ovanligt nog för en ny personbilsmodell når den inte upp till toppbetyg. Flera av modellens konkurrenter har fått fem stjärnor.

Opel Mokka bygger på samma plattform som Citroën C4 och ë-C4 som testades tidigare i år och bara nådde upp till ett fyrstjärnigt betyg. Det blir samma resultat för Opel Mokka. Utan autobroms med cyklistigenkänning och mittmonterad krockkudde i kupén når bilen inte upp till femstjärnigt betyg.

– Stellantis verkar generellt sett acceptera sämre krocktestresultat och nya Opel Mokka saknar viktiga säkerhetssystem som nu blivit allt vanligare, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP

Vi Bilägare har sökt Opels svenska importör, som inte har någon kommentar till resultatet.

Elbilen Mercedes EQA får toppbetyg.

Femstjärnig elbil

Även Mercedes GLA och den eldrivna syskonmodellen EQA har testats, men på ett lite annorlunda sätt. Eftersom bilarna i grunden baseras på samma arkitektur som Mercedes B-klass har några av testerna av de nya modellerna baserats på det resultatet från 2019. Slutresultatet blir fem stjärnor.

Sist ut två modeller från VW-koncernen. Cupra Leon bygger på samma teknik som Seat Leon och får fem stjärnor i betyg enligt de testmetoder som fanns 2020, när Seatmodellen testades. Laddhybriden Volkswagen Tiguan eHybrid läggs till som en variant på Tiguan med förbränningsmotor som testades 2016 och fick fem stjärnor.

Läs också: Europas nya bilmärke får toppbetyg i krocktest

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 9 juli 2021 Axa har helt rätt i att NCAP…
  • 8 juli 2021 Jag skulle tro att EuroNCAP…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.