Två bilder som avslöjar Opels nya terrängkombi har läckt på nätet. Enligt obekräftade uppgifter får modellen beteckningen Opel Insignia Sports Tourer CrossFour.
Modellen anpassas enligt beprövat recept: höjd markfrigång, hasplåtar, skyddande plastdetaljer och fyrhjulsdrift som standard. Opel får därmed en utmanare till Volvo XC70, Volkswagen Passat Alltrack och Audi A4 Allroad.
Enligt förhandsspekulationerna kommer bilen att erbjudas med två motoralternativ. Dels en dieselmaskin på 2,0 liter som utvecklar 160 hk, dels en nyutvecklad dieselmotor med identisk cylindervolym som med dubbla turboaggregat ger 195 hk
Än så länge är inga ytterligare detaljer kända. Bilen får troligtvis premiär under senare delen av 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia CrossFour?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ser faktiskt väldigt fräck och fräsch ut!
Visst, säkert bra Opel. MEN...
Varför envisas en del tillverkare med att blanda köttfärslimpa med sushi?
"Terräng" design med fejkade underredsskydd, plastlister på sidor och hjulhus m.m. i kombination med låg markfrigång och feta lågprofilfälgar kan aldrig vara en tilltalande kombination för mig. Det måste vara användbart och fungera på riktigt också. Ska den här bilen ha låg markfrigång och feta hjul så snälla snälla ta bort plastdetaljerna och gör den till en asfalts-bil även utseendemässigt.
Ja men den ser väl trevlig ut! Fördelen med sk. cross over kombibilar är att de oftast är höjda och därför är lättare att kliva in och ut ur för oss som är äldre än 35. Jag håller med om att de är helt värdelösa som terrängbilar. Skall man ut och åka i busken får man nog investera i en Jeep eller Land Rover.
Peter i Sydney, alla är inte värdelösa i terräng. Subaru Outback, Audi Q5, BMW X3 och MB GLK klarar sig rätt fint med rätt däck (speciellt Subaru Outback med automatlådan eller lågväxel).
The perfect car? http://www.topgear.com/content/features/stories/2007/08/stories/01/3.html
@Peter i Sidney
Värdelösa var väl att ta i? Fyrhjulsdrift och högre markfrigång bidrar till iaf lite bättre terrängegenskaper än en vanlig personbil.
Sen tror jag att en majoritet av de som väljer den här typen av bilar inte gör det för att de har praktiska behov av den, utan helt enkelt för att de gillar biltypen.
Jag tycker denna var riktigt lyckad och ovanligt snygg.
I Sverige är körning i terräng förbjudet, även om man äger marken. Men vägarna kan vara rätt dåliga.
Man köper väl den för att man tycker den ser fräck ut. Vem tusan ger sig ut i terrängen med denna bilen? Det är ju inte ens tillåtet.
Sen tycker jag själv att jag har inget som helst behov av en terrängbil eftersom jag kör 100% asfalt. Kan inte ens komma ihåg när jag körde på en grusväg sist.
Jag tycker att skillnaden mellan sk Cross/allroad bilarna och "vanliga" är allt för liten. Dom borde ha en markfrigång betydligt större än några futtiga centimeter. Men då matchar inte bilarna ifråga "vanliga" bilars vägegenskaper. Jag är inte imponerad av de Suvar som finns idag. Vare sig det står Volvo eller Audi eller VW på dess fronter.
Men visst, på mer eller mindre välplogade vintervägar av Europa eller riksvägsstandard duger väl dessa "lågsuvar". Men på dåligt plogade by och gårdsvägar är de mera till hinders. Det spelar ingen roll om det står Subaru, Opel, Audi eller Volvo, dom kör fast och får dras loss med traktor.
Terrängbil? "höjd markfrigång"...?
Den ser ju knappt ut att klara en trottoarkant...
Nej, lite plastkrafs gör ingen terrängbil.
Notera också de löjligt låga däcksprofilerna, föga terrängmässigt...
Ja nog borde det väl vara lite mer Gummi i däcken. Det här är ju löjligt. Dessa lågprofildäck hör inte hemma på dessa bilar. Tufft utseende är tydligen viktigare än funktion. Det gäller samtliga fabrikat, även Opel.
Sen tycker jag att Opel borde satsa på 4 hjulsdrift även på Astran och corsan istället för detta fjant.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.