Nästa artikel
Opel Astra som fyrdörrars sedan
Nyheter

Opel Astra som fyrdörrars sedan

Publicerad 7 juni 2012 (uppdaterad 7 juni 2012)
Senaste generationen Opel Astra kompletteras nu med en ny typ av karossform. Astra i fyrdörrars sedanversion blir fjärde varianten.

Opel Astra i sin senaste generation säljs sedan tidigare som femdörrars halvkombi, som kombin Sports Tourer och som sportkupén GTC. Nu kommer alltså en fyrdörrars sedan som ska göra Opels Astra-utbud komplett.

Bilen ska vara ett billigare alternativ till sedanerna i mellanklassen och riktas till marknaderna i västra Europa samt till Turkiet och Ryssland, där Opel väntar sig att modellen skulle kunna bli populär. Säljstart är nu i juni.

Astra i sedanversion blir 4 658 mm lång, 1 814 mm bred och 1 476 mm hög med en hjulbas på 2 685 mm. I bagageutrymmet finns plats för 460 liter bagage, vilket är 90 liter mer än vad halvkombin erbjuder.

Från början finns sju motoralternativ, på bensinsidan motorer på mellan 100 och 180 hk och bland dieslarna gäller 96 till 130 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra som sedan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-07 14:38
hultarn

Konstigt att man fortsätter med de värdelösa "bagagekrossarjärnen" år 2012!

#2 • Uppdaterat: 2012-06-07 18:51
Tobo

Tror nog att bilen riktar sig till östra Europa i första hand, och inte till Västra Europa som det står. Sedaner är betydligt mer gångbara där än här.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-08 08:43
quattron

Tror snarare att bagagekrossarna är tillbaka på grund av att de futtiga kronor bilindustrin vill betala för en sådan detalj som gasfjädrar inte möjliggör att de ens lyckas hålla garantitiden ut. Man får som vanligt vad man betalar för. Det finns de som fungerar år ut och år in men de är för dyra för dem.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-10 09:48
Hackenbush

Hur som helst så känns det väldigt gammalmodigt med de där
"bagagekrossarna"

#5 • Uppdaterat: 2012-06-10 15:53
IngoS

466 cm lång! Vemodigt att se knattarna växa upp. Den här modellen började som Opels minsting Kadett, två storleksklasser under Kapitän. Kadett blev så småningom Astra som sedan successivt vuxit. Jag minns vår gamla Kapitän -55 som jag övningskörde för faderskapet i: 473 cm lång med stötfångare (=lika lång som Astran utan), bredd 176 cm -smalare än Astran, tomvikt 1300 kg, dvs lättare än Astran. Den uppfattades då som en stor bil; 2,5-liters rak sexa med sidventiler, rattväxel med 3 växlar och osynkad etta, hel soffa fram -bra när man skulle åka 3 i framsätet-. Nog har vi blivit litet blinda för hur bilarna vuxit. Kanske nästa Astra bör döpas om till Admiral!

#6 • Uppdaterat: 2012-06-11 10:01
Irvor

Detta med storleken är intressant. Tillhör denna "Golfklass" trots sin storlek ? Med 466cm är den lika stor som t.ex Volvo V60 (463cm). En Audi A4 är 470 cm.

#7 • Uppdaterat: 2012-06-11 13:07
snabb95

Ingo S @ Nog var det väl toppventiler i Kapitän 55, eller?

#8 • Uppdaterat: 2012-06-11 17:56
N-iklas

Opel införde nya motorer med toppventiler på alla modeller 1938.

Denna Kapitän hade för övrigt den i efterhand roliga detaljen med vindrutetorkare som drevs av kamaxeln vilket innebar att ju fortare man körde desto fortare gick torkarna.

Det var också världens första bil med vetenskapligt utprovade bakljus och blinkers som skulle synas ur alla vinklar och i skarpt solljus.

Annars är jag inte helt förtjust i de utanpåliggande gångjärnen, de gör att man oftast inte kan sträcka sig in över skärmen och plocka åt sig något eller lyfta in småsaker lite slappt och slarvigt.
Man är tvungen att snällt masa sig runt akterut, väldigt jobbigt för den som är lat.
Därför tycker jag dessa gångjärn är likvärdiga, båda har för och nackdelar.

I en stor bil med rymligt bagage har gångjärnen mindre betydelse än i en liten trång bil, en av de första med de utanpåliggande var ju Audi 80 från 1987 och den hade ju ett pyttelitet bagage som knappt rymde något alls och inte kunde man fälla ryggstöden heller, den finessen hade Audi ännu inte kommit på.
Golvet var därtill ojämt som i en gammal Volvo.
Inte konstigt att man tvingades sätta mekanismen på utsidan.

På Astra ger dessa gångjärn rena och eleganta linjer när luckan är öppen,
ingen mekanism man kan riva sig på eller dunka armbågarna i, snyggare än utanpåliggande.

OCH kvalitetsintrycket med dessa tjocka, helt inplastade byglar är mycket högt i jämförelse med naturliga motparten VW Jetta vars bagage är en ren katastrof i kvalitetsintryck, tunna, spinkiga gångjärn i naken fyrkantsplåt som ser ut att vara bockade i tekniksalen på närmaste högstadieskola, synliga bultar, tröskel och lås ser ut att sitta i en lågprisbil från Mongoliet.

Att VW vågar släppa ut sådant skandalöst skräp visar hur uppblåsta av självgodhet och övermod man är.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-11 21:46
FLAC

Välkommen till veckans avsnitt av "Niklas hatar en bil" denna gång är det VW som får en släng av sleven och jämförs med lågprisbilar från mongoliet (vilka det nu är?)... Naturligtvis är de inte i närheten av den fantastiska Oplen, och på tal om självgod och övermod, pastorn....

#a • Uppdaterat: 2012-06-13 19:19
Gunnar 44

Självgod eller inte, men N satte fingret på en öm punkt. För det är bara att konstatera att VW sparar pengar på ställen där de tror att det inte syns! Men att jämföra med förekommande lågprisbilar är väl ändå att ta i?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.