Nästa artikel
Opel Astra får kraftfull diesel
Nyheter

Opel Astra får kraftfull diesel

Publicerad 2 augusti 2012 (uppdaterad 3 augusti 2012)
Den som är intresserad av en Opel Astra får snart en ny motor att välja på. Modellens kraftfullaste diesel finns snart på marknaden.

Opel nöjer sig dock inte med att lansera en ny fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor med dubbelturbo, motorn kommer att finnas i tre versioner av Opel Astra. Femdörrars kombi, GTC Coupé och Sport Tourer kommer alla att få tillgång till det nya tillskottet.

Hur kraftfull är då BiTurbo CDTI, som motorn kallas? Svaret är: Kraftfullare än någon annan diesel som hittills funnits i Opel Astra. Motorn finns redan i Opels flaggskepp Insignia och ger 195 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på 400 newtonmeter.

Det ger Opel Astra en toppfart på 226 kilometer i timmen, den snabbaste hittills för en Astra på diesel. Modellen gör åt 4,9 liter bränsle per 100 kilometer och släpper därmed ut 129 gram koldioxid per kilometer.

Opel passar i och med introduktionen av BiTurbo-motorn att ge Astra en lättare ansiktslyftning på invändigt och utvändigt. Det inkluderar bland annat dubbla avgasrör samt nya former på den bakre stötfångaren.

Opel Astra med dess nya dieselmotor finns redo för leverans i slutet av året.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra BiTurbo?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-02 12:10
Peugeote-Pär

OTROLIGT unik diesel som vill ha 4,9 liter bensin per 100km

#2 • Uppdaterat: 2012-08-02 12:15
Kevin Carlsson

Så fel det kan bli ibland! Nu är det rättat. Tack för att du säger till!

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#3 • Uppdaterat: 2012-08-02 12:17
Peugeote-Pär

Det var så lite :)

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Racerdiesel!

Skulle säkert trivas bra i en sån här. Synd bara att det är en GM-produkt och därmed totalt uteslutet numera.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-02 16:12
kingking

Signaturen Rålle G kan tänka sig en sådan bil - OM det inte vore en GM produkt??? - Vad är det som är så negativt med det i Dina ögon - OBS Ingen kritik, bara intresserad av att veta!
Jag kan också tänka mig att det innebär ytterligare ett kliv för Opel handlarna ( Oftast f.d.. SAAB-handlare att få in denna utmärkta bil på företagsmarknaden som försvann som i ett Trollslag ifrån Trollhättan när SAAB försvann i en "morgonförkylning" som Victory Victor uttryckte saken då.
Åker själv en V50 med största Dieselmotorn och automat som går fantastiskt bra - när det är dax att byta om något år så lutar det åt en Astra ---Lite grann tack vare att det är en GM-produkt., som jag har goda erfarenheter av i säljarledet! - och att jag gillar Oplarna väldigt mycket redan tidigare.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-02 16:13
Gunnar 44

Jag vidhåller att märket har mycket bättre kvalitet än ryktet. Opel har varit väldigt bekymmersfria bilar i min ägo, och även hos bekanskapskretsen. Att GM har aktieandelar är att beklaga, men inget som påverkar mitt ställningstagande. GM har i vart fall mindre att säga till om nu när det gäller Opel/Vauxhall, än tidigare. Det finns dock ett stort men, och orosmoment. Nämligen detta att GM kräver att Andelen Chevrolet (Koreatilverkad) ska öka sin marknadsandel med 20% per å¨r, samtidigt som man klagar på att Opel har överproduktion. Är det något bilmärke som ska bojkottas är det Chevrolet.
Sedan är det synd och katastrof med Opels ledning i Sverige! En ledning som tycks bestå av Saabfrälse! I vart fall är det samma chefer idag som under SaabOpel tiden. Chefer som Inte är intreserade av att öka andelen sålda Opelbilar i Sverige.
Detta har jag fått videmerat av återförsäljare, vilka säger sig få dåligt stöd från generalagenten. Dessutom har man svårt att få fram de bilar som återförsäljarna beställer. Opel Sverige har dessutom slutat svara på klagomål beträffande uteblivna leveranser.
Det är kanske dags för en ny ledning?

#7 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

@ kingking:

Skulle kunna ge ett långt svar med massor av orsaker till att jag föraktar GM men kort är de viktigaste skälen dessa:

Deras misskötsel av Saab, (de fattade aldrig vad Saab stod för), och inte minst varför de vägrade sälja till de i början seriösa intressenterna. (Nevs är jag skeptisk till).

Deras misskötsel av Opel som nu förmodligen bara har några år kvar tyvärr. De hade köpare klart för några år sen men ändrade sig och taktiken nu är uppenbarligen att låta Chevrolet ta över här i Europa. Var hamnar Opel då?

Deras fiasko med alliansen med Fiat år 2000 där de fick italienarnas kunskap på dieselsidan utan att Fiat gynnades på nåt sätt tillbaks, utom en summa pengar när jänkarna fick kalla fötter efter några år.

Nu har de också lurat PSA in i "samarbete". Nästa Citroen C5 ska t ex tydligen baseras på Opel Insignia.... Helgerån!

GM har alltid styrts av bönräknare ,(ekonomer), istället för ingenjörer och produkterna blir oftast därefter.

Plus hundra orsaker till.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-03 00:58
Roger Skagerström

Saab var dock ungefär tvärt om - styrt av ingenjörer som hade noll koll på ekonomi. Någonstans i mitten hade nog varit ett recept för framgång.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-03 21:01
Kristoffer_P

Varför är den inte miljöklassad? Volvo V60 D5 är ju det 215hk 420nm. Jag bara undrar. Inte för att volvo skulle vara bäst på något sätt, men man tycker ju att den borde kommit under den magiska gränsen när det finns konkurenter som gör det.

#a • Uppdaterat: 2012-08-05 14:08
Gunnar 44

Märkligt att den inte miljöklassats när den uppgivna förbrukningen stannar vid 0,49 blandad körning. Insignia och Astra med 160 hk motor har denna förbrukning och är miljöklassade. Saab med denna bi turbo hade även den 0,49 i blandad körning. Därför kan det inte röra sig om stora förändringar som behövs om bara viljan finns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.