Hur långt ska det egentligen vara mellan de svartvita stolparna som står intill vägarna? Regelverk finns men ingen har tagit reda på vilket intervall som är att föredra.
Förrän nu. Forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, genomförde en simulatorstudie för att avgöra det mest lämpliga avståndet mellan stolparna.
I dag är avståndet på raksträckor 50 meter, men enligt studien gör det ingen skillnad om stolparna sätts upp med 100 meters mellanrum, precis som i Danmark.
”Resultaten visar att stolparnas placering enligt det danska reglementet ger ett likartat trafikantbeteende jämfört med kortare avstånd. Färre stolpar ger lägre investerings- och underhållskostnader och kan därmed rekommenderas”, skriver VTI.
Diskutera: Bra eller dåligt med färre kantstolpar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilket stolpskott!
Vi som färdas genom detta land saknar på flertalet vägar dessa stolpar som är fantastisk bra i dålig väderlek med regn. Samtidigt har ju utvecklingen av ljus på bilarna lett till enormt mycket starkare ljusflöde samtidigt som ljusbilden har försämrats. Dessutom kör alltför många, liksom i Spanien, med dimljus samtidigt med halvljus vid regn. Då är ljuset alltid bländande på grund av reflexer i framför allt svart asfalt! I dessa fall är i stort sett endast stolparna att förlita sig på! Sikten vid regn och halvljus har aldrig för mig sträckt sig 100 meter. Skrivbordsklåda kan man kalla detta!
Snälla forskare skoja inte med svenska folket! Ägna er arbetstid åt säkerhetsbefrämjande arbete! Det är vi som betalar era löner! Visa lite ödmjukhet!
Andemeningen i det som "argotik" fick ur sig är väl egentligen att dessa stolpar saknas på många av våra vägar. Dimljus eller inte. Jag kan nog instämma i detta, då jag dagligen färdas i runda slängar 40km utan denna nog så värdefulla facilitet, dessutom i mörker för det mesta.
Jag förstår fullt ut vad "argotik" menar och jag håller med.
Sedan att det inte gått upp för alla vad det handlar om är ju att beklaga.
Stolpskott?
Jag försökte trycka ut studien - det gick tyvärr inte.
Frågor:
-vem har initierat studien? - VTI betalas huvudsakligen av oss skattebetalare.
-hur har man kommit fram till vilka körfall, som skall simuleras?
-finns körning i dimma med?
Jag misstänker att argotik kan ha rätt - detta kan vara ett - i dubbel mening - stolpskott.
Studien luktar beställningsarbete på lång väg! Vetenskapligt?? Då vill vi läsa demo detalj!
.....den i detalj,ska det vara!
Att de lägger pengar på sånna studier är rätt tragiskt när det finns så mycket vettigare saker att lägga pengarna på. Räcker väl att konstatera att 100 meter funkar i Danmark - fine då funkar det säkert här med.
Ska man nu lägga pengar på att plocka bort varannan stolpe? Har denna studie gjorts för den handfull nybyggda vägsträckor utan 2+1 och ståltrådsstaket?
Trafikverket och VTI vet var man ska lägga resurserna det märks det.
Märkligt att de inte tog in en konsultfirma för att forska i detta, det brukar ju vara normal praxis.
själv tycker jag att detta är en felaktigt satt stolpe i protokollet.
Här är en länk till rapporten för den som önskar mer info om vad som gjordes och inte gjordes.
http://www.vti.se/sv/publikationer/kantstolpars-effekt-pa-trafikantbeteendet/
Misstänker att någon ser en chans att spara in några kronor på dessa stolpar och då beställs en studie som visar på att man kan halvera stolpantalet, och vips så är några miljoner insparade...
Snart kommer väl en studie som visar att asfalten kan tas bort eftersom grusväg ger ett likartat trafikbeteende, miljarder kommer att sparas in.
För övrigt anser jag att dessa stolpar, näst asfalten, är det bästa som hänt Sveriges vägnät.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.