Drivmedelsföretaget har som målsättning att kunna erbjuda laddning av elbilar på alla sina stationer.
Idag finns möjligheten till snabbladdning på ett 40-tal av OKQ8-stationerna och företaget säger att detta kommer öka i och med att de bygger alltfler 50 kW och 150 kW:s snabbladdare.
Dessutom ska kunder som har företagskort kunna samla alla laddningar och tankningar av fossila bränslen på en och samma faktura. I helhetslösningen ingår också möjlighet för den som har laddbox hemma att kunna erbjuda den till andra som vill tanka el och på så sätt få ersättning.
För att förverkliga sitt mål har OKQ8 gått samman med leverantören Garo som ska förse dem med laddstolpar, laddboxar och tillbehör.
OKQ8 har drygt 700 stationer runtom i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om OKQ8:s satsning på elbilsladdning?
Dessutom ska kunder som har företagskort kunna samla alla laddningar och tankningar av fossila bränslen på en och samma faktura. I helhetslösningen ingår också möjlighet för den som har laddbox hemma att kunna erbjuda den till andra som vill tanka el och på så sätt få ersättning.
För att förverkliga sitt mål har OKQ8 gått samman med leverantören Garo som ska förse dem med laddstolpar, laddboxar och tillbehör.
OKQ8 har drygt 700 stationer runtom i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om OKQ8:s satsning på elbilsladdning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ur ett företagsinvesteringsperspektiv så skulle jag spontant känna följande:
Så eftersom vi inte har en aning om huruvida laddhybridägare tankar eller inte, även om det fanns någon undersökning som visade att det var lite skralt med den saken, eller om elbilsutvecklingen i stort så känns det som lite svårt att säga vad man tycker om deras satsning. Väldigt många parametrar vi inte känner till för att bedöma om dom gjort rätt eller inte. Men friskt vågat vinner ofta! :)
.
Det är en överlevnadsstrategi såklart för att elbilisterna inte skall välja andra platser att ladda på. Dessutom är en elbilist en bättre kund för butiken eftersom det blir tid till annat under en laddning kontra en tankning. Själv går jag typ aldrig in på macken längre, men det kanske kan ändras :-)
De kan snudd på ge bort strömmen gratis och ta igen det på kaffe, wienerbröd och tidningar.
Tror de upptäckt att en laddkund stannar 30 minuter eller längre, så de handlar mycket mer fika och korv....
Skulle de slänga upp 4-8 150 kW+ på varje Mack inom 3-4 år så kommer de bli störst och få en rejäl bit av denna nya marknaden. Men det är nåt sånt som behövs om de menar allvar med detta.
Och som Mäkinen är inne på kan det bli en riktigt bra affär för dem med den extra kringförsäljningen. Tror inte de ska behöva ta mer för strömmen än Tesla gör, snitt på 2,50.
En bensinmack är väl det sista stället man vill tillbringa 30-60 min i väntan på att bilen laddas. När det nu går att anlägga laddstationer nästan överallt bör de placeras på lite trevligare ställen än vid dieseldoftande mackar. Vore det inte för drivmedel skulle aldrig någon besöka en mack frivilligt när det finns så mycket bättre alternativ.
Smart av OK att vara tidigt ute för att ta en så stor del av kakan som möjligt.
Bensinmackarna står inför en stor omstrukturering.
Inom en snar framtid är de fossila pumparna borta, ersatta av laddstolpar, och mackarna förvandlas till caféer/restauranger där kunderna spenderar sina slantar i väntan på att bilen ska laddas färdigt.
Bra med fler aktörer som går in på laddmarknaden. Intressant också att de följer Circle K och själva väljer att stå för "ägandeskapet" och inte någon av de etablerade laddoperatörerna som Fortum, Vattenfall, E.on eller Bee.
De tidiga har förvisso tagit smällarna och gjort "lessons-learned". Förhoppningsvis kan detta driva på att flera vanliga bilmärkne får tillgång till sk. plug-and-charge (likt Tesla) för att det ska vara enklare att ladda.
Mattse: Troligtvis lär det framöver bli mindre och mindre bränsledoft på mackarna.....så du kan nog vara rätt lugn. Det kommer ett bryt framöver, när dock kan man fundera över, då det är snabbladdarna som är mitt framför dörren på macken och det står kvar en fossilpump snett bakom lite undanskuffad för de som åker på fossilbränsle.
Jag tror som sagt som Prestigelös att detta är smart av dem att redan nu ta detta greppet om marknaden, menar du allvar och gör detta rätt från start kan de ta ett stort försprång som blir svårt för många andra att ta igen.
Tror även att mackarna med detta framöver utvecklar maten, antingen själva eller i samarbete med nån matkedja. En gräsyta med lekplats för barnen med så kan det blir riktigt bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.