Det dyker upp allt fler snabbladdare för elbilar längs vägarna. Tesla har till exempel planer på 21 nya Supercharger-stationer och Transportstyrelsen ska betala ut statligt stöd till 62 nya snabbladdare i glesbygd.
Även OKQ8 ska tillsammans med Skellfteå Kraft bygga snabbladdare på fler än 300 stationer. Totalt blir det 800 laddpunkter med effekt på upp till 150 kW.
– Tillsammans med OKQ8 planerar vi en intensiv utrullning. I slutet av augusti eller början av september ska första stationen vara klar och nästa år siktar vi på att öppna nästan en station i veckan. Detta är bara början, vi är jätteladdade, sa Fredrik Jonsson på Skellefteå Kraft på ett digitalt seminarium om elbilsladdning på tisdagen.
Han avslöjar också att det förmodligen blir macken i Upplands Väsby norr om Stockholm som blir först ut när OKQ8 lanserar nya generationen elbilsladdning.
”Nästa år siktar vi på att öppna nästan en station i veckan”
”Strömmen räcker”
Det finns farhågor om att strömmen inte kommer räcka när fler byter till elbil. Men det är inget Fredrik Jonsson är orolig över.
– Det är ett spännande område. Energi finns det gott om i Sverige så elen kommer räcka. Vi är ett föregångsland när det gäller förnybar energi. Jag ser det inte som något problem utan en utmaning vi kan hantera.
Fredrik Jonsson vill inte måla upp ett scenario där energin inte kommer räcka.
– Det finns en viss effektproblematik och där måste politikerna sätta fart. Är det några styrmedel som behövs är det för transmissionsledningar så kraften kan flöda fritt i Sverige. Men vi kommer ha grön energi så det räcker, absolut.
Läs också: Tesla planerar 21 nya Superchargers längs svenska vägar
Betala med kreditkort
OKQ8:s snabbladdare får alltså en effekt på 150 kW, och inte 350 kW som vissa nya elbilar klarar av.
– Vi börjar med 150 kW för att hålla en rimlig takt och en konkurrenskraftig kostnad. Med det sagt kan det förändras framöver. I framtiden kan det absolut finnas 350 kW, vi stänger inga dörrar, säger Erik Moglia, bränslechef på OKQ8.
Hur ska ni förenkla för elbilisterna – går det till exempel att betala med kreditkort, eller behövs det någon form av app eller tagg?
– Vårt mål är att det ska vara minst lika enkelt att ladda som att tanka sin bil i dag. Då kan du betala med kort, i appen eller butiken. Man kommer kunna betala med kreditkort och det ska vara ett rimligt pris, men vi kommer återkomma kring detta framöver.
Mobila laddare?
På exempelvis sportlovet kan det snabbt bli fullt vid snabbladdaren när många är ute och åker samtidigt. OKQ8 siktar i nuläget på mellan två och sex laddpunkter per station – det kan bli fler på större stationer och färre i glesbygden.
– Vi funderar just nu på hur vi ska lösa vintersemestrarna. Det finns tankar på mobila stationer och annat. Det är en utmaning. Någon slags mobil lösning kanske kan vara ett alternativ för fjällsemestrarna, vi får se, säger Fredrik Jonsson.
OKQ8 har inte avslöjat priserna för snabbladdningen. Biltillverkarnas laddnätverk Ionity tar upp till 8,70 kr per kWh och Tesla har nyligen höjt priset för att ladda vid Supercharger-stationerna.
Läs också: Karta: Här hamnar de nya snabbladdarna för elbilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.