Qoros City SUV 2014.
Qoros City SUV är en längre och högre version av halvkombin Qoros 3. Bilen har precis offentliggjorts på bilsalongen i kinesiska Guangzhou, här är bilderna och första informationen.
Qoros City SUV presenterades innan premiären som ett koncept men med utlovad leverans på den kinesiska marknaden redan nästa år.
Qoros City SUV tycks vara en i princip produktionsklar version av Qoros 3 som fått 57 millimeter högre markfrigång (maximalt 170 millimeter), större hjul (17 eller 18 tum) samt marginellt bredare spårvidd.
Motorn är en bensindriven fyrcylindrig turbomotor med 156 hästkrafter. Drivningen sker på framhjulen via en manuell sexväxlad låda eller en automatisk dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling.
Qoros City SUV har en åtta tum stor infotainmentskärm som standard med vilken föraren och passagerare navigerar i en mjukvara som baseras på Microsoft Windows Azure. Infotainmentsystemet stöder 30 kinesiska onlinetjänster, hur systemet kommer fungera i europa återstår att se. I övrigt innehåller utrustningslistan bland annat automatiskt helljus, backkamera och elektrisk justering av framsätena.
Diskutera: Vad tycker du om Qoros City SUV?
Qoros City SUV tycks vara en i princip produktionsklar version av Qoros 3 som fått 57 millimeter högre markfrigång (maximalt 170 millimeter), större hjul (17 eller 18 tum) samt marginellt bredare spårvidd.
Motorn är en bensindriven fyrcylindrig turbomotor med 156 hästkrafter. Drivningen sker på framhjulen via en manuell sexväxlad låda eller en automatisk dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling.
Qoros City SUV har en åtta tum stor infotainmentskärm som standard med vilken föraren och passagerare navigerar i en mjukvara som baseras på Microsoft Windows Azure. Infotainmentsystemet stöder 30 kinesiska onlinetjänster, hur systemet kommer fungera i europa återstår att se. I övrigt innehåller utrustningslistan bland annat automatiskt helljus, backkamera och elektrisk justering av framsätena.
Diskutera: Vad tycker du om Qoros City SUV?
Relaterade bildspel
Fakta: Qoros City SUV 1,6T 2014
Motor: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Variabla ventiltider
,slagvolym: 1 589 cm3, max effekt: 156 hk, vid 5 500 v/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad automatisk dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling / sexväxlad manuell. Framhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim 10,1 s. Toppfart 205 km/tim (manuell).
Dimensioner: L 4,45 B 1,85 H 1,50, hjulbas: 2,69 (m).
Lastkapacitet: 349 l (1 105 l med baksätet fällt).
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar var lite (läs=mycket) hög lasttröskel.
Och varför denna, som det verkar breda och onödiga och fula ram runt lcdskärmen?
Och varför inte göra en riktig kombi när dom ändå håller på?
Det är ju en väldigt tuff marknad man ger sig in i och det gäller att man har en produkt som är något alldeles extra om man ska lyckas på en helt ny marknad.
Men ok, det kan bli en frisk fläkt och några etablerade får nog se upp.
Apropå frisk fläkt så har jag aldrig förstått finessen med en öppningsbar taklucka när det finns ACC.
Detta är ju bara den vanliga halvkombimodellen med lite högre markfrigång och större skärmbreddare... Baksätet blir inte plant när det fälls utan lutar, det är en nackdel. Hög lasttröskel och verkar inte finnas möjligheten till dubbelt lastgolv. Ska den lyckas i Europa så behövs troligen en dieselmotor, jag tror inte det räcker med en bensinturbo... Och 349 liter i bagageutrymmet är uselt för en bil som är 4,45 lång - är det säkert att det inte är en felskrivning? En Peugeot 2008, som är en småbil på 4,16, klarar ju 350 liter...
Den kan bli en farlig konkurrent, för vissa. Tycker den ser bra mycket bättre ut än vissa Koreaner när de etablerade sig på den europeiska marknaden. Vissa var ju rent av skräp, då. Övertygad om att Qoros kan göra samma klassresa som Koreaner och andra, exempelvis Skoda och Seat. Alla vill uppåt i värdekedjan så det finns alltid utrymme för en ny spelare om den bara håller tillräcklig kvalitet till attraktivt pris.
Annars håller jag med Raphael, trångt bagagerum och synd att de inte stoppat in en diesel.
Raphael, det är en SUV...lastutrymmet hade kunnat vara 150 liter bagageutrymme och folk köper den i alla fall. Jag undrar precis som Erlandson, varför inte göra en vanlig rymlig kombi? Personligen hoppas jag SUV trenden dör på något sätt... fast jag vet inte hur man skall sticka hål på ballongen, för varken ökat luftmotstånd eller andra faktorer som gör att förbrukningen ökar biter på folket för de vill ha en "SUV" av någon konstig anledning...en vanlig kombi/sedan duger inte längre!???
349L i lastutrymme är verkligen ynkligt. Det är vad småbilarna lastar
Mycket fult med plastskärmarna.
Kan man verkligen kalla den SUV då den inte kommer med AWD?
Hyggligt snygg i detta utförandet. Kan tänka mig en med AWD om det finns.
Apropå litet bagageutrymme så är ju inte SUV synonymt med stort lastutrymme.
Det här är ju en bil i golf-klassen, som har lyfts lite. Den har inte blivit större.
Varför bryr sig någon om det här märket? Vi får se massa koncept och massa bilder. Men är det nån som har sett nån bil nån gång? Bygger de några bilar?
Styggavargen : Men... det här är en vanlig halvkombi som är lite högra. Flertalet av de "SUVs" som säljs idag har knappast så mycket sämre luftmotstånd än nåt annat. Och alla köper faktiskt inte bil med lastutrymmet som prio. Vissa skulle kanske klara sig helt utan? Vet man att man behöver, då får man välja en bil därefter. Men inse att det finns bilar för fler behov än det man själv tror är sanningen, verkligheten och så det ska vara.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.