I slutet av maj visade BMW upp en ansiktslyft version av 5-serien med flera nyheter, inte minst designmässiga och tekniska.
Nu får även prestandamodellen BMW M5 ta del av samma uppdateringar.
”Nya” BMW M5 lanseras samtidigt som den ännu snabbare versionen M5 Competition. Ingen av dem kommer dock med kombikaross.
Högre toppfart som tillval
BMW M5 har en 4,4-liters V8 på 600 hästkrafter (625 i M5 Competition). Vridmomentet ligger på 750 Nm redan från 1 800 r/min. Åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift med aktiv differential är standard.
Sprinten till 100 km/tim går på 3,4 sekunder i M5 medan Competitionversionen är 0,1 sekunder snabbare.
Toppfarten ligger på 250 km/tim men det går också att ”köpa sig fri” från toppfartbegränsningen med ett tillval som kallas M Driver’s Package. Då ökar toppfarten till 305 km/tim.
1,2 miljoner
BMW M5 får alltså ta del av samma designuppdateringar som vanliga 5-serien men här erbjuds också motorhuv i aluminium, främre sidopaneler med ”M-gälar” samt ytterbackspeglar och tak i kolfiberförstärkt plast.
På insidan finns en ny central 12,3-tumsskärm och bakpartiet har fyra avgasutblås som vanligt på BMW:s M-modeller.
Lanseringen för svenska köpare sker nu i sommar. Priserna börjar på 1 167 500 kronor och Competitionpaketet kostar 88 000 kronor extra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"
Tycker detta är en helt onödig modell.. och hur många har behovet att köra i området 250-300 km/h?? Skrota modellen..satsa på något vi behöver mer, billigare modeller som går längre på el tex.
BMW M5 topphastighet kan vara 305 km/h men Volvo går i max 180 km/h.
en kvarleva från en tid då ingen utom Björn Gillberg brydde sig om miljön
Ytterligare en ful grill på en i övrigt fin bil. Köp en BMW och få en ful grill på köpet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.