Att köpa nya däck kan ses som en tråkig och onödig utgift – särskilt när det finns gott om billiga alternativ till premiumdäcken.
Men Vi Bilägares däcktester har gång på gång visat hur stor skillnaden kan vara i både köregenskaper, styrkänsla, kurvprestanda och bromssträcka mellan bra och dåliga däck.
Tyska organisationen ADAC har för första gången testat sex däck som körts olika långt. Här handlar det alltså inte om ett test av nya däck med fullt mönsterdjup, utan om däck där mönstret börjat slitas ned.
Testet visar tydligt att däckets egenskaper blir sämre för varje millimeter mönster som slitits bort. Men det luriga är att däcken fortfarande känns ungefär som vanligt att köra med. Det är först vid en undanmanöver som slitaget märks.
”I längsled, om föraren gasar eller bromsar, är skillnaden inte riktigt lika stor”
Skillnaden är störst i ”sidled”, alltså om föraren behöver svänga kraftigt för att undvika ett hinder. I längsled, om föraren gasar eller bromsar, är skillnaden inte riktigt lika stor.
Testet visar också att däck som presterade bra redan när de var nya presterar bättre när de är slitna än andra däck som var dåliga redan från start.
ADAC rekommenderar bilister att byta vinterdäck när mönsterdjupet blir mindre än fyra millimeter, och sommardäck vid tre millimeter. Svensk lag kräver att vinterdäck har tre millimeters mönsterdjup och sommardäck 1,6 millimeter.
- Däcken som ingår i testet är Continental Winter Contact TS860, Dunlop Winter Sport 5, Goodyear Ultragrip 9, Michelin Alpin 5, Nokian WR D4 och Yokohama BluEarth i dimensionen 205/55 R16.
- En första omgång testkördes på en Volkswagen Golf i vanlig trafik tills mönsterdjupet var 2,5 millimeter.
- En andra och tredje omgång däck slipades ned på maskinellt sett.
- Däcken kördes 20 mil efter att de slipats ned innan de testades. Vinterdäcken kördes ytterligare fem mil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.