- Tid för däckbyte: När ska jag byta till sommardäck?
- Är inte alla däck lika bra?
- Varför skiljer det så mycket i pris mellan olika däck och däckvarianter?
- Vad är skillnaden på budgetdäck och premiumdäck?
- Vad är ett året runt-däck?
- Vad är lagligt mönsterdjup?
- Var ska de bästa däcken monteras?
- Hur kan jag ta hand om sommardäcken för att de ska hålla längre?
- Kan jag köra med vinterdäck på sommaren?
- Vad står siffrorna för på däcket?
- Vad står EU-märkningen för på däcket?
- Vad är bultcirkel?
- Vad är rotationsriktning?
- Är det bättre att köpa billiga däck ofta i stället för dyrare däck och byta mer sällan?
- Vad är cord?
- Vad är treadwear?
- Måste jag rotera däcken för att fördela slitaget jämnt?
- Varför är sommardäck så dyra?
- När blir ett modernt däck för gammalt?
- Varför använder man lågprofildäck?
- Vad är det för skillnad på HP- och UHP-däck?
- Hur stor är skillnaden mellan HP- och UHP-däck?
- Kan man lita på de officiella siffrorna för rullmotstånd och våtegenskaper?
- Hur mycket påverkas köregenskaper, ljudnivå och förbrukning av olika däcktryck?
- Punkteringsfria så kallade run flat-däck, är det något att ha?
- Jag har en Volvo, vad betyder det när däcket har VHL-märkning?
- Vilka är de tystaste däcken?
- Hur fungerar däck med bullerdämpningsmatta som ska sänka ljudnivån?
- Vilket är det bästa sommardäcket?
Perioden när det är dags att byta till sommardäck brukar vara stressig både för bilägare och däckverkstäder. Men för den som har koll på reglerna och vad som gäller blir det betydligt smidigare.
Vi Bilägare har testat sommardäck länge och i vårt arkiv finns en mängd olika däcktester att läsa. Du kan också läsa mer om hur våra däcktester fungerar.
Tid för däckbyte: När ska jag byta till sommardäck?
Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Kravet gäller om det råder vinterväglag.
Det är tillåtet med dubbdäck 1 oktober till 15 april, eller om vinterväglag råder. Det är dock tillåtet med friktionsdäck, dubbfria vinterdäck, hela året, men det är ingen bra idé att inte byta till sommardäck på sommaren. Läs mer om varför nedan.
Vinterväglag innebär att det är is, snö, snömodd eller frost på vägen och om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
Är inte alla däck lika bra?
Nej, även om alla däck ser ungefär likadana ut är alla däck definitivt inte lika bra. Tillverkarna har helt olika prioriteringar och de märken som satsar på lågt pris har tvingats kompromissa med andra egenskaper, som bromsförmåga och kurvgrepp.
I våra däcktester som du kan läsa här kan du tydligt se skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken.
Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd har förklarat skillnaden mellan bra och dåliga däck i vår podd:
”Jag skulle vilja säga att det är stor skillnad. Det blir faktiskt viktigare och viktigare att ha bra däck på nya bilar med alla assistanssystem som brukar finnas. Har bilen till exempel autobroms kan den själv bromsa om något händer, och då bromsar den betydligt kraftigare än många mänskliga förare gör. Där kan det vara stor skillnad i exempelvis bromssträcka, det kan skilja en billängd från 80 km/tim mellan bästa och sämsta däcken. Den skillnaden ökar förstås i högre hastighet.”
Varför skiljer det så mycket i pris mellan olika däck och däckvarianter?
Som vi skrev ovan är alla däck inte lika bra, trots att de ser ungefär likadana ut. Det kan skilja mycket pengar mellan ett så kallat premiumdäck och ett budgetdäck, vilket du kan läsa mer om här nedan.
Det kan också skilja mycket i pris mellan olika återförsäljare och däckhandlare för vad som ser ut att vara samma däck.
Säkerställ att du jämför exakt samma typ av däck med samma benämning och sifferkombination för dimension och storlek. Däcken ska också vara tillverkade samtidigt.
Olika däckhandlare har olika service. Vissa handlare kan ha sämre villkor än andra.
Vad är skillnaden på budgetdäck och premiumdäck?
I våra däcktester märks en tydlig skillnad mellan så kallade premiumdäck, som ofta är dyrare och kommer från välkända varumärken, och billigare budgetdäck. Du får helt enkelt vad du betalar för.
Eftersom däcken är det enda som kopplar ihop bilen med vägen är det viktigt att inte snåla. Den som inte har råd med nya premiumdäck kan i stället välja förra årets modell från ett välkänt märke som brukar vara rabatterade.
Våra däcktester visar tydligt att så kallade budgetdäck har längre bromssträcka och sämre köregenskaper än dyrare däck. De kan också växla snabbt mellan olika beteenden vilket är farligt, framför allt för en ovan förare.
Inget däck kan vara bäst på allt. Att balansera alla moment som ett bra sommardäck måste klara av är det som skiljer de etablerade däcktillverkarna från uppstickarna.
Vad är ett året runt-däck?
Året runt-däck är tänkta att sitta på bilen året runt, oavsett årstid. De säljs in med argument som att bilägaren slipper byta däck och att köregenskaperna är lika bra på sommaren som på vintern.
Det fungerar dock inte i praktiken. Enligt våra tester är året runt-däck betydligt sämre och mer osäkra än vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. De har längre bromssträcka och sämre köregenskaper.
Eftersom året runt-däcken dessutom sitter på bilen året runt slits de snabbare. Det innebär att du oftare måste köpa nya däck.
Vad är lagligt mönsterdjup?
Ett sommardäck måste enligt lagen ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup, annars blir greppet för dåligt. Men många däck tappar mycket av greppet redan innan dess, så gränsen ska ses som en absolut minimigräns.
Nya däck har slitagevarnare som visar när det är dags att byta. Vissa märken har millimeterspår och annars finns särskilda verktyg för detta. De är inte dyra. Nackdelen med slitagevarnaren är om däcket är fel inställt. Då kan det slitas felaktigt och varna för tidigt eller för sent.
Det är bättre att köpa ett verktyg för att mäta mönsterdjupet och förvara det i handskfacket.
Var ska de bästa däcken monteras?
Om dina däck är olika slitna ska de bästa däcken monteras bak. Men skillnaden mellan fram- och bakdäcken får inte vara för stor – det ger farliga köregenskaper.
Anledningen att du ska montera de bästa däcken bak är att bilen då behåller greppet bättre på bakvagnen än framvagnen. Det ger mindre risk för sladd.
Hur kan jag ta hand om sommardäcken för att de ska hålla längre?
- Förvara däcken svalt och mörkt, liggande på varandra eller hängande i fälgen. Häng dem inte i själva däcket.
- Undvik att vrida på ratten när bilen står stilla för att inte slita på dubbarna.
- Kör med rätt däcktryck. Det står i bilens instruktionsbok.
Kan jag köra med vinterdäck på sommaren?
Rent tekniskt och lagligt finns inget hinder att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren. Dubbdäck är däremot förbjudet under perioden 16 april till 30 september så länge det inte råder vinterväglag.
Det är dock ingen bra idé att köra på friktionsdäck på sommaren. De är inte anpassade för de varma temperaturerna vilket ger längre bromssträcka och osäkra köregenskaper. Dessutom slits däcken snabbare vilket gör att du måste byta oftare.
I våra tester är bromssträckan betydligt längre för ett friktionsdäck på sommaren än med ett vanligt sommardäck.
När bilen med sommardäck i vårt test av vinterdäck på sommaren fått stopp från 80 km/tim, höll bilen med vinterdäck fortfarande en fart på 50,7 km/tim – en hastighet som kan resultera i en riktigt otäck olycka! Hade färden skett i 110 km/tim hade skillnaden varit ännu större och krockvåldet dödligt.
Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd om att köra med sommardäck på vintern:
”Många förstår inte hur uselt fäste ett sommardäck har på vintern i kallt klimat. Däcken är som bäst i sitt eget temperaturfönster. Det finns verkligen inget fäste på snö för sommardäck.”
Läs också: Så farliga är vinterdäck på sommaren
Läs också: Sommardäck på vintern – detta gäller för försäkringen
Vad står siffrorna för på däcket?
Det finns en mängd bokstäver och siffror på sidan av däcken som kan vara bra att ha koll på. I vårt exempel använder vi ett däck av dimensionen 205/55 R16 91V DOT0120.
- 205: Däckets bredd på den bredaste delen i millimeter.
- 55: Höjden på däcket, anges i procent av bredden.
- R: Radialdäck.
- 16: Fälgens diameter.
- 91: Belastningsindex. I det här fallet motsvarar siffran 91 en högsta belastning på 615 kilo.
- V: Hastighetsindex. Hur snabbt däcket får köras. V står för 240 km/tim.
- DOT 0120: Tillverkningsår. Däcket är tillverkat vecka 1 2020.
Vissa däck kan ha andra beteckningar som exempelvis kan visa att däcket är särskilt utvecklat för en viss biltillverkare eller att det är extra lättrullande för lägre bränsleförbrukning.
Beteckningen XL innebär att däcket är extra förstärkt och tål tyngre last.
M+S innebär att däcket är ett vinterdäck.
Vad står EU-märkningen för på däcket?
Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller (utanför bilen). Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst.
Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning.
Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.
Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).
Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt utanför bilen när den kör förbi. Detta säger inget om bullernivån inne i kupén. Bilar reagerar olika beroende på vilka frekvenser som däcken förstärker genom chassit.
Det finns extra bullerdämpande däck, fråga din däckhandlare om det erbjuds i din dimension.
Läs också: Sommardäck på vintern: Så mycket längre blir bromssträckan
Vad är bultcirkel?
Alla fälgar passar inte på alla bilar. Bultcirkeln visar antalet bulthål och hur stor cirkeldiametern är. Exempel: bultcirkeln 5/100 visar att fälgen har fem bulthål med 100 som cirkeldiameter.
Vad är rotationsriktning?
Vissa däck har en särskild pil som visar åt vilket håll de ska monteras. Pilen ska peka åt det håll bilen ska köras åt.
Är det bättre att köpa billiga däck ofta i stället för dyrare däck och byta mer sällan?
Det skiljer en hel del i bromssträcka mellan premiumdäck och billigare däck. Vi har testat bromssträckan för ett Michelindäck med 1,6 millimeters mönsterdjup mot ett nytt budgetdäck. Michelindäcket hade kortare bromssträcka trots att mönsterdjupet var dåligt. Och när budgetdäcket slits presterar det ännu sämre. Köper man bra däck är de bra under hela livslängden.
Vad är cord?
Det är en del av däckets konstruktion som finns under slitbanan. Om du ser corden skulle du ha bytt däck för minst tusen mil sedan.
Vad är treadwear?
Det är ett amerikanskt slitagemått i indexform. Ett däck med treadwear 200 håller dubbelt så länge som ett däck med treadwear 100. Sportdäck har treadwear 60 vilket är 40 procent sämre än för ett vanligt komfortdäck.
Måste jag rotera däcken för att fördela slitaget jämnt?
Det är en bra idé. Däckverkstaden får gärna markera på viljen sida och axel som hjulet suttit. Däcken är konstruerade för att slitas jämnt.
Varför är sommardäck så dyra?
Det beror på. Däck är en billig livförsäkring. Med tanke på all produktutveckling och alla tester som görs är det underligt att de kan vara så billiga. Vi har varit på besök hos en däcktillverkare som hade 3 448 olika däck att tillverka och som ska finnas i lager. Continental tillverkar 143 000 testdäck som bara används för internt bruk och kör 5 000 varv runt jorden med egna chaufförer. Michelin har 6 000 anställda och 10 000 aktiva patent. De kör ett varv runt jorden var tolfte minut. Det är väldigt många ingenjörstimmar som läggs på att utveckla säkra däck.
När blir ett modernt däck för gammalt?
Om det lagras korrekt och inte används räknas det som nytt i tre år. Ett däck håller längre än du tror. Det kan hålla sju–åtta år men efter fem år kan det vara bra att kolla hur läget är. Sommardäck åldras snabbare eftersom de utsätts för högre temperatur. Däck ska förvaras som potatis: mörkt och svalt.
Varför använder man lågprofildäck?
Nu pratar man inte så mycket om lågprofildäck utan mer om så kallade HP- och UHP-däck, vilket står för High Performance och Ultra High Performance. Däck som är sportigare kan ha något kortare livslängd än ”vanliga” däck men det kan också bero på att bilarna de sitter på är sportigare och körs hårdare.
Vad är det för skillnad på HP- och UHP-däck?
Kortfattat är det komfortdäck och sportdäck. HP står för High Performance och är vanliga personbilsdäck med fokus på ekonomi och komfort. UHP står för Ultra High Performance och fokuserar på större storlekar och sportiga köregenskaper. De vänder sig till olika köpare. Du kan läsa vår jämförelse av HP- och UHP-däck här.
Hur stor är skillnaden mellan HP- och UHP-däck?
Större än du tror. UHP-däck är ungefär som att köra en bil med sportchassi, mycket av komforten finns kvar men de presterar betydligt bättre framför allt på vått underlag och i kurvor. Greppnivån är imponerande men bullernivån blir högre. Du kan läsa vår jämförelse av HP- och UHP-däck här.
Kan man lita på de officiella siffrorna för rullmotstånd och våtegenskaper?
Ja, till ganska stor del. Våtgrepp och rullmotstånd är standardiserade tester som utförs av oberoende institut. Skulle det avvika för mycket kommer det uppmärksammas.
Hur mycket påverkas köregenskaper, ljudnivå och förbrukning av olika däcktryck?
Det påverkar, men kanske inte så mycket så länge det inte handlar om väldigt stora avvikelser. Kör du med bara hälften så lågt däcktryck som rekommenderat kan inte däcket jobba optimalt på det sätt det är utvecklat för. Livslängden är det du kompromissar mest med genom att köra på fel däcktryck. 80 procent av rekommenderat däcktryck kostat 400–500 kr mer i bränsle per år, och tänk på att mäta däcktryck med kalla däck – inte när du kört några mil och värmt upp däcket. Kollar du däcktryck på macken så lägg gärna på 0,1–0,2 bar och ha gärna lite för högt tryck än för lågt. Att köra med väldigt högt tryck är heller inte bra.
Punkteringsfria så kallade run flat-däck, är det något att ha?
Det är däck som ska kunna köras i 80 km/tim i åtta mil trots punktering. De första som kom hade dålig komfort och spårkänslighet. Nu har ganska många bilar detta. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, vi har ibland svårt att avgöra om ett däck är punkteringsfritt och så var det inte förr. RFT-däck har starkare sidor som kan hålla däcket borta från fälgen vid punktering. Men de är fortfarande lite av en kompromiss jämfört med ”vanliga” däck.
Jag har en Volvo, vad betyder det när däcket har VHL-märkning?
VHL innebär att Michelin som tillverkat däcket inte själva har utvecklat det, utan att Volvo tillsammans med Michelin bestämt hur däcket ska vara med en kravlista. Den här typen av märkning finns för många märken, men det är inte säkert att biltillverkarnas prioritering alltid är den bästa. De kräver alltid lägsta möjliga rullmotstånd, så du får ett säkrare och bättre däck om du skippar biltillverkarnas egen märkning, men märkningen är också bra på så sätt att du är säker på att däcket passar bilen utan problem med resonans, buller eller annat. Jag tycker man kan skippa ”originalmärkningen” om man vill.
Vilka är de tystaste däcken?
Det är den vanligaste frågan vi får om däck. Vi mäter bullernivån på alla däck vi testar för att ta reda på vilka som är tystast. I år var Goodyear EfficientGrip Performance 2 överlägset bäst i bullerronden, en tydlig vinnare även på grov asfalt. Det finns också däck som har en bullerdämpande filtmatta. Det kan däckverkstaden hjälpa till med.
Hur fungerar däck med bullerdämpningsmatta som ska sänka ljudnivån?
Det funkar jättebra för skandinaviska bilägare. Ju grövre vägen är, desto bättre fungerar dem. Bullermattan tar bort de värsta vibrationerna som uppstår inne i däcket som sedan sprids genom chassit och upp i kupén. Dämpningen funkar bättre ju tunnare (lägre profil) däcken har och ju bredare de är. Besök en däckhandlare för att hitta ett däck med bullerdämpande matta som finns till viss del.
Vilket är det bästa sommardäcket?
Det kan du se i våra däcktester. Vi testar däck i egen regi i norra Sverige och går på djupet för att säkerställa högkvalitativa däcktester.
För att säkerställa repeterbara resultat kör vi kör varje testmoment i vinterronderna minst två gånger, med omvänd körordning mellan däcken. Med jämna mellanrum använder vi ett så kallat referensdäck som alla jämförs emot, för att fånga upp hur underlaget och greppnivån ändras över tid.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-03-27 12:47 Jag har bokat skifte till…
- 21 april 2023 tror att det är få som bryr…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.