Först ut bland BMW:s laddnyheter är en så kallad ”flexibel snabbladdare”. Någon snabbladdning är det dock inte tal om – laddeffekten är på 11 kW som mest – men den här laddaren kan kopplas in i vilket uttag som helst för att bilen ska kunna laddas även på platser där det inte finns någon installerad laddbox.
För den som har möjlighet att installera en laddbox är det dock en smidigare lösning, och BMW ska erbjuda två olika modeller: dels en egen laddbox med effekt på upp till 22 kW och dels en modell som ska erbjudas tillsammans med ”marknadsspecifika partners” – alltså inte en laddbox som BMW utvecklat själva.
Läs också: Så lång blir räckvidden i BMW:s nya prestandahybrid
Abonnemang för snabbladdning
Men hemmaladdning är bara en del av ekvationen. Elbilsägare kommer också vilja ladda längs vägen och därför lanserar BMW ett så kallat laddkort som ska ge tillgång till 160 000 laddpunkter i Europa.
Ett års abonnemang på laddkortet ingår vid köp av nya elsuven BMW iX3. Månadsavgiften är på 5 euro, men det finns också ett dyrare abonnemang för 13 euro i månaden som innebär att BMW-ägarna kan snabbladda vid Ionitys laddare för 29 cent per kilowattimme istället för 79 cent per kilowattimme utan abonnemang.
De svenska priserna är ännu inte klara, men att ladda hos Ionity kostar i dag 8,70 kronor per kilowattimme utan abonnemang. Det kan i så fall innebära att BMW-ägare med rätt abonnemang kommer kunna ladda för 3,19 kronor per kilowattimme, ungefär samma pris som hos konkurrerande märken.
Poäng för laddhybrider
Sedan tidigare har BMW också infört ett poängsystem för att få laddhybridförare att köra mer på el. Det är annars ett vanligt klagomål på laddhybridbilar – en förare som inte bryr sig om att ladda sin laddhybrid åker i princip runt med en eldrivlina och ett batteripaket helt i onödan.
Den som kör sin laddhybrid på el får så kallade BMW-poäng för varje kilometer som körs på eldrift, till exempel i de så kallade eDrive-zonerna inne i storstäder och där bilen själv kan byta till eldrift. Poängen kan sedan bytas in mot en rabattkod för laddning.
Systemet fungerar bara i BMW:s laddhybrider som uppfyller vissa krav på utrustning, till exempel version 7 av BMW:s operativsystem samt digitala instrument. Det inkluderar till exempel nya 3-serien, 5-serien samt X5.
Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte varför man inte kör sin laddhybrid på el. Jag har åkt Passat GTE i två veckor och vill bara köra på el, tyst, smidigt och beroendeframkallande när det bara drar iväg.
BMWs elbilar och laddhybrider brinner väl om de laddas?
Det känns som ett misslyckande varje gång man hör bensinmotorn skramla igång på en laddhybrid.
Kanske tjänstebilsåkare där företaget står för hela bränslenotan, Mr,Wheeler ? Gissar att för privatköparen är just möjligheten att köra så mycket som möjligt på el det man betalar extra för vid inköpet.
Som ägare till två bensinbilar kan jag konstatera att tankning tar några minuter på nästan vilken mack som helst. Jag betalar med mitt vanliga kort. Sen susar jag iväg. 60 - 90 mil beroende på om jag trampar till på gasen eller smygkör. Någon skrev om en bensinmotor i en laddhybrid som skramlar igång. Låter inte bra. Trampar jag till på sommarbilen ryter den. Sist vi åkte hem så marschade vi i 170. Behagligt.
Bra av BMW.
Många vill inte kladda med en skitig sladd för ett kort besök i ett shoppingcenter
En inbyggd sladdvinda som på en dammsugare skulle göra det betydligt bekvämare att hantera sladden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.