Nästa artikel
BMW lanserar smart laddare och poängsystem för laddhybrider
Nyheter

BMW lanserar smart laddare och poängsystem för laddhybrider

Publicerad 15 oktober 2020
BMW och Mini har visat upp flera nyheter som ska göra laddningen av elbilar och laddhybrider säkrare, och en nyhet som ska få laddhybridbilister att köra mer på el.

Först ut bland BMW:s laddnyheter är en så kallad ”flexibel snabbladdare”. Någon snabbladdning är det dock inte tal om – laddeffekten är på 11 kW som mest – men den här laddaren kan kopplas in i vilket uttag som helst för att bilen ska kunna laddas även på platser där det inte finns någon installerad laddbox.

För den som har möjlighet att installera en laddbox är det dock en smidigare lösning, och BMW ska erbjuda två olika modeller: dels en egen laddbox med effekt på upp till 22 kW och dels en modell som ska erbjudas tillsammans med ”marknadsspecifika partners” – alltså inte en laddbox som BMW utvecklat själva.

Läs också: Så lång blir räckvidden i BMW:s nya prestandahybrid

Abonnemang för snabbladdning

Men hemmaladdning är bara en del av ekvationen. Elbilsägare kommer också vilja ladda längs vägen och därför lanserar BMW ett så kallat laddkort som ska ge tillgång till 160 000 laddpunkter i Europa.

Ett års abonnemang på laddkortet ingår vid köp av nya elsuven BMW iX3. Månadsavgiften är på 5 euro, men det finns också ett dyrare abonnemang för 13 euro i månaden som innebär att BMW-ägarna kan snabbladda vid Ionitys laddare för 29 cent per kilowattimme istället för 79 cent per kilowattimme utan abonnemang.

De svenska priserna är ännu inte klara, men att ladda hos Ionity kostar i dag 8,70 kronor per kilowattimme utan abonnemang. Det kan i så fall innebära att BMW-ägare med rätt abonnemang kommer kunna ladda för 3,19 kronor per kilowattimme, ungefär samma pris som hos konkurrerande märken.

Poäng för laddhybrider

Sedan tidigare har BMW också infört ett poängsystem för att få laddhybridförare att köra mer på el. Det är annars ett vanligt klagomål på laddhybridbilar – en förare som inte bryr sig om att ladda sin laddhybrid åker i princip runt med en eldrivlina och ett batteripaket helt i onödan.

Den som kör sin laddhybrid på el får så kallade BMW-poäng för varje kilometer som körs på eldrift, till exempel i de så kallade eDrive-zonerna inne i storstäder och där bilen själv kan byta till eldrift. Poängen kan sedan bytas in mot en rabattkod för laddning.

Systemet fungerar bara i BMW:s laddhybrider som uppfyller vissa krav på utrustning, till exempel version 7 av BMW:s operativsystem samt digitala instrument. Det inkluderar till exempel nya 3-serien, 5-serien samt X5.

Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-15 13:44
Mr.Wheeler

Jag förstår inte varför man inte kör sin laddhybrid på el. Jag har åkt Passat GTE i två veckor och vill bara köra på el, tyst, smidigt och beroendeframkallande när det bara drar iväg.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-15 14:04
Mattse

BMWs elbilar och laddhybrider brinner väl om de laddas?

#3 • Uppdaterat: 2020-10-15 15:03
L. Mäkinen

Det känns som ett misslyckande varje gång man hör bensinmotorn skramla igång på en laddhybrid.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 15:11
Pi

Kanske tjänstebilsåkare där företaget står för hela bränslenotan, Mr,Wheeler ? Gissar att för privatköparen är just möjligheten att köra så mycket som möjligt på el det man betalar extra för vid inköpet.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-16 17:30
Arne Nilsson1

Som ägare till två bensinbilar kan jag konstatera att tankning tar några minuter på nästan vilken mack som helst. Jag betalar med mitt vanliga kort. Sen susar jag iväg. 60 - 90 mil beroende på om jag trampar till på gasen eller smygkör. Någon skrev om en bensinmotor i en laddhybrid som skramlar igång. Låter inte bra. Trampar jag till på sommarbilen ryter den. Sist vi åkte hem så marschade vi i 170. Behagligt.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-16 18:32
Carl Trefalt

Bra av BMW.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-10 16:52
saabnisse

Många vill inte kladda med en skitig sladd för ett kort besök i ett shoppingcenter
En inbyggd sladdvinda som på en dammsugare skulle göra det betydligt bekvämare att hantera sladden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.