Det blir allt vanligare med olika typer av assistanssystem i nya bilar. De kan ta över vissa delar av körningen – men bara under vissa förhållanden, och så länge föraren har uppmärksamheten på vägen.
Ett nytt test av Euro NCAP visar att det är stora skillnader mellan system från olika biltillverkare, trots att de är tänkta att fungera på samma sätt. Testerna visar både hur bra systemen fungerar i olika situationer och vad de gör om något oförutsett händer.
Två bilar sticker ut i den senaste testomgången. BMW i5 och Mercedes C-klass får betyget ”mycket bra” vilket motsvarar en fyra på den fyrgradiga skalan. Båda bilarna hanterar trafiken bra och ser till att föraren är aktiv.
Volkswagen ID.7 och Volvo EC40 (tidigare C40, och syskonmodell till EX40/XC40) får betyget ”bra” vilket motsvarar tre av fyra poäng. Båda blir godkända men de allra mest sofistikerade finesserna som finns i BMW och Mercedes saknas.
Sist ut är BYD Atto 3 som får betyget ”rekommenderas inte”. Den så kallade ”intelligenta” adaptiva farthållaren är inte så smart i praktiken – den läser hastighetsskyltar fel och om föraren tappar uppmärksamheten eller svimmar stängs filhållningsassistansen av samtidigt som bilen fortsätter köra på inställd hastighet.
”Det lämnar en förare som inte är uppmärksam åt sitt öde”, skriver Euro NCAP i en kommentar.
Bilarnas assistanssystem betygsätts dels utifrån hur väl de fungerar i olika situationer (funktion) och dels vad som händer om föraren inte svarar (backup). Totalbetyget sätts på en fyrgradig skala.
Bilmodell | Funktion (%) | Backup (%) | Betyg (av 4) |
BMW i5 | 76 | 90 | 4 |
Mercedes C-klass | 85 | 97 | 4 |
Volvo EC40 | 66 | 78 | 3 |
Volkswagen ID.7 | 70 | 80 | 3 |
BYD Atto 3 | 55 | 35 | 0 |
Källa: Euro NCAP
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 2024-10-27 11:40 V8-Power skrev: Mr Snoid…
- 2024-10-27 11:00 Mr Snoid skrev: V8-Power…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.