Volkswagens Cross Coupé GTE förebådar tillverkarens kommande mellanklass suv.
Volkswagen visar just nu en mellanklass-suv med hybriddrivlina på nyligen öppnade bilsalongen i Detroit. Här är bilderna och första informationen.
Volkswagen visar nu en omarbetad version av det Cross Blue-koncept som tillverkaren presenterade på bilsalongen i Detroit för ett år sedan.
Det nya konceptet heter Cross Coupé GTE och bygger liksom Cross Blue på Volkswagens MQB-plattform. Det äldre konceptets plats för sju resenärer har blivit fem och Cross Coupé GTE har fått ett omarbetat yttre med mindre personbilslik och mer suv-inriktad design.
Bilen drivs av en 280 hästkrafter stark 3,6 liters ej överladdad bensindriven V6-motor. Cross Coupé GTE har även fått en elmotor fram och en bak på 40 respektive 85 kilowatt. Dessa får sin ström från ett 14,1 kWh litiumjon-batteri som precis som hos Volvo XC90 placerats i bilens ”kardantunnel”.
Cross Coupé GTE :s totala effekt beräknas till 360 hästkrafter. 0-100 km/tim ska på 6 sekunder, toppfarten är 209 km/tim och räckvidden på enbart el är 32 kilometer.
Det här konceptet förebådar den produktionsbil som är tänkt att bredda Volkswagens suv-repertoar i främst Nordamerika, där bilen även kommer att tillverkas.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens nya suv-koncept?
Det nya konceptet heter Cross Coupé GTE och bygger liksom Cross Blue på Volkswagens MQB-plattform. Det äldre konceptets plats för sju resenärer har blivit fem och Cross Coupé GTE har fått ett omarbetat yttre med mindre personbilslik och mer suv-inriktad design.
Bilen drivs av en 280 hästkrafter stark 3,6 liters ej överladdad bensindriven V6-motor. Cross Coupé GTE har även fått en elmotor fram och en bak på 40 respektive 85 kilowatt. Dessa får sin ström från ett 14,1 kWh litiumjon-batteri som precis som hos Volvo XC90 placerats i bilens ”kardantunnel”.
Cross Coupé GTE :s totala effekt beräknas till 360 hästkrafter. 0-100 km/tim ska på 6 sekunder, toppfarten är 209 km/tim och räckvidden på enbart el är 32 kilometer.
Det här konceptet förebådar den produktionsbil som är tänkt att bredda Volkswagens suv-repertoar i främst Nordamerika, där bilen även kommer att tillverkas.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens nya suv-koncept?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som redan diskuterats i en annan aktuell tråd så är detta en onödig biltyp - stor, tung, effektstinn och i ärlighetens namn - vem behöver en bil med en acceleration 0-100 på 6 sekunder ? Jo - möjligen adrenalinstinna förare men det är väl å andra sidan en trafikantkategori som inte vi övriga behöver...
De två senaste månaderna såldes mest bilar i USA NÅGONSIN!! Bensinpriset är på 90-tals nivå och amerikaner köper "halvstora crossovers". INGEN biltillverkare har råd att inte utnyttja den situationen - inte ens VW.
Återigen - surt sa räven om rönnbären - om "folk" vill ha AWD/höga-/ prestandabilar eller åka till Thailand är det deras ensak.
Jag tittade lite närmare på bilderna:
-formgivningen är ju en modifierad kopia av Evoque
-vecken ovanför hjulhusen stör mig
-smart AWD med elmotor - blir med stor sannolikhet framtidens koncept - redan använt av bl.a. Lexus, SAAB och Volvo.
Javisst är det en onödig biltyp, men vilken typ är inte det?
Där finns det ju hur många åsikter som helst.
Personligen skulle jag gärna köpa en sådan här om den låg i det prisläge jag är villig att betala och i en skatteklass jag kunde acceptera.
Jag tycker bilen är snygg, men jag håller med Tjalle om plåtvecken, hur tänkte man där?
Sedan blir jag lite fundersam över vad såna här komplicerade bilar kommer att kosta för att hålla igång när garantitiden gått ut.
Nej, nej...nej, inte ännu en SUV/Crossover. Varför släpper de inte nya ladd-hybrider på ett kombi chassi istället? Och varför så stor motor och en massa onödiga hästkrafter? Ironin i det hela är att alla köper fyrhjulsdrift/SUV/Crossover och globala uppvärmningen pågår för fullt, är bilindustrin blinda inför detta faktum? Vem behöver fyrhjulsdrift när det inte finns snö längre? Det vi behöver är mer energieffektiva bilar som påverkar miljön mindre och detta är motsatt väg att gå. SUV/Crossover har ingen framtid, ett helt onödigt koncept som jag hoppas kommer att försvinna.
Tyck vad ni vill men den kommer att bli en storsäljare i USA, Kina och Australien. Jag skulle personligen inte köpa en bil i den här klassen men SUVar i alla storlekar ökar mest i försäljning på dessa marknader.
Nu behöver inte en SUV vara tyngre än kombibilar som Audi A6 Allroad som väger 50 kg mer än Lexus RX 350 med fyrhjulsdrift ,och att en SUV har karossen högre över marken behöver inte betyda att den har sämre aerodynamik än vanliga kombibilar. Kul att VW kommer med en SUV med elektrisk bakhjulsdrift bara ett decennium efter Lexus kom ut med RX400 h vilket visar att Lexus var tidigt ute med tekniken som börjar slå igenom hos fler biltillverkare.
http://files.conceptcarz.com/img/Lexus/lexus_RX400h-2008-010.jpg
PREVIA, du har rätt. En A6 väger en hel del den med, men tänk så mycket mer du kan lasta i den i förhållande till SUV:en? Skulle vara kul att mäta hur mycket de lastade och se hur mycket det skiljer. Men jag kan säga att en XC60 och Skoda Octavia är i samma storlek rent fysiskt när det gäller längd och bredd, men Ocatvian lastar minst 100 liter mer. I somras såg man många köra omkring med takboxar på sina SUV's, antagligen för att de inte fick rum men prylarna. Hade de haft en kombi bil så hade de antagligen fått rum med sakerna inne i bilen istället. Men, vad vet jag...de kanske hade skidor i sina takboxar mitt i sommaren..haha
Ser hyfsat trevlig ut men det finns inga uppgifter på förbrukning och inte heller lastkapacitet som enligt bilderna ser ut att vara ganska begränsat.
Nåja det är en bil jag inte skulle köpa så det kvittar kanske.
Nu var Styggavargen stygg mot alla älskare av SUV:ar och Crossovers - men i sak håller jag med dig helt...:)
Det enda man tyvärr kan hoppas på när det gäller stora/tunga bilar är att de drabbas av nån form av märkbar försäljningsskatt - då kanske dom inte längre blir lika populära och inte minst lär tjänstebilsmarknaden för dessa fordon förändras i så fall. Visst finns det folk som behöver biltypen men det är nog en ringa del av de som säljs. Jag är övertygad om att det mest är nån form av statussymbol.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.