Ny svensk studie av litiumjonbatteriers livscykel visar på betydligt lägre koldioxidutsläpp än förut.
När IVL Svenska Miljöinstitutet publicerade sin första studie om elbilsbatteriers påverkan på miljön för två år sedan fick den kritik från flera håll. Detta på grund av att faktaunderlaget inte ansågs som uppdaterat.
Nu har beräkningarna gjorts om i en ny rapport och enligt den släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. Det är betydligt lägre än siffrorna från 2017 som visade på 150–200 kilo.
– Att utsläppen är lägre nu beror framförallt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Nu har beräkningarna gjorts om i en ny rapport och enligt den släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. Det är betydligt lägre än siffrorna från 2017 som visade på 150–200 kilo.
– Att utsläppen är lägre nu beror framförallt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Enligt forskarna berodde de tidigare högre värdena på att elen som användes i batterifabrikerna hade hög andel fossilt inslag. Men de betonar att det fortfarande finns osäkerheter i beräkningarna. Om data som är mindre transparenta tas med i beräkningarna ökar det övre värdet av utsläpp till 146 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme.
Rapportförfattarna efterlyser också bättre dataunderlag, framförallt kring råvaruproduktion och andra batterikomponenter.
– Gruvdrift kan ha stor miljömässig och social belastning. Batterierna innehåller metaller som litium och oftast även kobolt, nickel och mangan. Det behövs mer information om miljöpåverkan kopplat till metallförsörjningskedjorna samt bättre spårbarhet för att säkerställa en hållbar produktion längs hela kedjan, säger Erik Emilsson.
Du kan läsa hela rapporten här.
Diskutera: Vad tycker du om studien om batteriers klimatpåverkan?
Rapportförfattarna efterlyser också bättre dataunderlag, framförallt kring råvaruproduktion och andra batterikomponenter.
– Gruvdrift kan ha stor miljömässig och social belastning. Batterierna innehåller metaller som litium och oftast även kobolt, nickel och mangan. Det behövs mer information om miljöpåverkan kopplat till metallförsörjningskedjorna samt bättre spårbarhet för att säkerställa en hållbar produktion längs hela kedjan, säger Erik Emilsson.
Du kan läsa hela rapporten här.
Diskutera: Vad tycker du om studien om batteriers klimatpåverkan?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.