Nästa artikel
Nytt kapitel för Trollhättan
Krönika

Nytt kapitel för Trollhättan

Publicerad 19 december 2011 (uppdaterad 19 december 2011)

Så avslutas ännu ett kapitel i den svenska industrihistorien. Saabs personbilstillverkning går i konkurs efter en lång följd av år, kantade av ekonomiska bekymmer. Tråkigt för bilentusiaster, kunder, anställda, underleverantörer och för hela Trollhättans kommun.

Vad som händer nu är att en konkursförvaltare tar över med målet att dra in så mycket pengar som möjligt till fordringsägarna. Kanske kommer en köpare och tar över hela verksamheten eller så kommer Saab att styckas och säljas ut i delar.  
 
En konkurs innebär inte automatiskt slutet för varumärket. En kapitalstark, långsiktig och målmedveten ny ägare kan mycket väl få fason på Saab igen men det är en operation som inte görs i en handbromsvändning.

Saab gav oss bilar med finesser som strålkastartorkare, stötfångande stötfångare, värmestolar, sidokrockbalkar, whiplashskydd och turbo. Majoriteten av nyheterna presenterades dock under 70 och 80-talet. Därefter kom ständiga ekonomiska kriser att sätta hämsko på kreativiteten.

Produktutvecklingen blev än mer försummad då GM köpte ut familjen Wallenberg och blev ensam ägare av Saab år 1999. Det kom att bli förödande för ett företag som marknadsförde sig som innovativt och unikt, när de modeller som erbjöds var snudd på antika eller nödtorftigt maskerad masskonfektion från andra biltillverkares lagerhyllor.

Samtidigt finns det de som säger att om inte GM klivit in och tagit över, hade Saab aldrig fått uppleva millennieskiftet. Nu hankade man sig fram i ytterligare tio år, delvis tack vare snilleblixten att hänga på E85-tåget i mitten av 2000-talet. Saab Biopower satte fart på försäljningen av den redan då pensionsmässiga 9-5:an.

Vad som sedan hände minns ni säkert men här är en kort repetition av historien. Finanskris – kris för GM – avveckling/försäljning av Saab – Koenigsegg hoppar av – likvidation – Muller träder in.

Allt vad Victor Muller sagt och gjort kommer säkert att diskuteras under lång tid framöver. Men faktum kvarstår – hade han inte lyckats övertyga GM om att Spyker skulle få köpa Saab skulle historien varit avslutad för ett och ett halvt år sedan.     

När ett kapitel avslutas, påbörjas också nästa. I Trollhättan står nu en tom, hypermodern bilfabrik och väntar på uppdrag. Här finns kunnig, lojal personal och en väl uppbyggd infrastruktur.

Kanske kommer det att byggas Saab-bilar här även i framtiden men bandet bryr sig inte om vad det står på bakstammen på de bilar som produceras. Ska vi gissa att det blir något kinesiskt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-19 16:56
Gunnar 44

Om Sveriges regeringar gett fasen i att rea ut vinstgivande företag och fortsatt vara delägare i vinstgivande företag hade nog situationen varit en annan.
Ex. har inte Tykland och andra EU länder drabbats av denna privatiseringshysteri, vilket Bilföretag i Tyskland, Frankrike och Italien tackar för idag.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-20 08:01
Gunnar 44

Inte kan då jag se att pproduktutvecklingen stagnerade under GM s tid. Under GM powertrain fortsatte produktutvecklingen, dock under samma tak som Opel och övriga GM företag. Där samarbetade ju tekniker från främst Opel och Saab, men även Vauxhall. Viplachskyddet, Nya motorn bensinturbomotorer och växellådorna kom under GM powertrains flagg. S mamma verision av 2,0 liters turbomotorn som återfinns i Astra återfinns nu i Buick, 270hk. Den fick ju pris som bästa bensinturbo i år. Saab hade här huvudansvarret för utveckling av bensinturbomotorer. Inte är väl det att undra på att GM är rädd om sin teknik.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-20 08:54
Mistro

Vet inte hur man skall sammanfatta det hela mer än att det är tragiskt.
Samtidigt har jag de senaste 20 åren inte förstått märkets "storhet"
Det stora för mig när det handlar om Saab var dess Turbomotorer och erkänt goda krocksäkerhet.
Men med tiden så bleknar sådana minnen om inget nytt tillförs.
Det har varit för mycket spekulationer om GM hit och dit och under tiden hände intet nytt.

Många har sina bestämda åsikter om vilka fabrikat som är bra o.s.v
Dessa åsikter ligger till grund till vilken bil man väljer utan att egentligen tänka över varför.
Kanske grundades dessa åsikter för 30-50 år sedan utav släkt/vänner?

Över lag tror jag nog att dem flesta anser att Saab alltid har varit en bra bil men enligt mig inte så bra som den borde för att förtjäna någon "pallplats".
Det finns mängder utav fabrikat som faktiskt håller god eller tillräckligt bra kvalite idag för att förtjäna samma respekt som Saab.

Saab har nog trots allt fått bra många chanser och vi håller kanske märket lite högre ändå än vi borde?
Med ett annat märke i nosen så är jag ganska övertygad om att märket skulle ha varit borta för ...ja ungefär 20 år sedan!

Tror inte att någon annan försöker att skaka liv i Saab igen under samma förutsättningar.
Men man kan ju hoppas att någon vill behålla märket Saab och kan börja om ifrån grunden...utan GM

#4 • Uppdaterat: 2011-12-20 11:49
Peter i Sydney

Jag tror nog tyvärr att det enda de anställda kan hoppas på är att någon annan biltillverkare tar över anläggningen och tillverkar sina egna bilar där. Saab som märke är nog stendöd. Jag förstår inte vad Gunnar 44 menar. Saab har väl alltid privatägt liksom de tyska biltillverkarna. Det enda bilföretag som är statligt är väl Renault.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-20 20:11
Peugeote-Pär

Väldigt tråkigt men inte direkt förvånad... Så går det när ingen vill köpa deras bilar och bygger man fel typ av bilar så går det som det går...
Men tråkigt för sverige och absolut för Trollhättan!!

#6 • Uppdaterat: 2011-12-21 10:45
saabnisse

Per, " bygger man fel typ av bilar så går det som det går..."
Det fanns ett tag förslag om "Saabifiering" av mindre Opelmodeller som Corsa och Astra.
Detta stoppades av GM, liksom att man senarelade lanseringen av kombimodellerna, helt enkelt för att amerikanerna inte begrep att det var de som skulle sälja.
Man kan ju jämföra VAGs olika modeller av Golf som finns i olika skepnad hos varje märke inom koncernen.
GM har varit ett stort problem för Saab och även för Opel, men de hade större chans genom att de varit GM-ägda i mer än åttio år.
Men det är tydligen väldigt svårt för en amerikan att acceptera att det finns andra ideer i Europa än i USA.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.