I Vi Bilägare 02/2012 berättade vi att Volvos dieselmotor på två liter havererat sedan den "tokvarvat" under färd. Härom veckan skar Lars Johanssons V50 -07.
– Vid 12 000-milaservicen skulle partikelfiltret bytas. Det fanns inget på lager hos Volvo-verkstan och mekanikern sa att det inte är nödvändigt att byta om man kör fem mil om dagen. En lampa skulle varna när filtret måste bytas, säger Lars Johansson.
Men det kom ingen varning. Filtret täpptes till, diesel trängde ner i motorn och spädde ut smörjoljan så att ramlagren skar.
– Verkstan erbjöd sig att montera en begagnad motor och nytt partikelfilter för 51 500 kronor. Dom vägrar ta ens en del av kostnaden eftersom det står i deras logg att kunden avböjt byte av partikelfilter. Men det var ju dom själva som gav oss rådet att låta bli.
I fallet som Vi Bilägare skrev om i nummer 02/2012 lovade Volvo att ta kostnaden för motorbytet eftersom verkstan missat att fylla på additiv enligt serviceinstruktionerna. Lars Johansson har fått rådet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Läs också:
Volvos diesel tokvarvar under färd
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag säger bara en sak: Lita ALDRIG på vad en mekaniker säger. Och begär skriftligt om man nu ändå gör det.
Men jag förstår inte riktigt. Bilen skulle servas men verkstaden hade inte sett till att ha ett nytt filter hemma. Eller? Ägaren hade väl bokat tid för servicen och då ska ju verkstaden se till att alla delar finns hemma.
Sedan förstår jag inte heller hur långt ägaren fortsatte att köra efter mekanikerns "tips". Handlar det om 1 000 mil eller bara om 75 mil? Och nog borde väl verkstaden ha beställt hem ett nytt filter genast som hade kommit typ dagen efter varpå ägaren hade kunnat få en tid bara dagar senare för byte av filtret. Förstår inte varför det här inte blev av.
Som jag skrev ender en annan artikel: Jag är inte så förtjust i oljebrännare bland annat på grund av de här krångliga dieselpartikelfiltren.
Det så tråkigt att läsa om enskilda som råkar illa ut för att verkstäderna inte gör sitt jobb som de ska.
Verkstäderna idag har väldigt hårda krav på konsumenterna för att garantier ska gälla. Men själva slingrar de sig hela tiden. Senast hörde jag hur KIA är väldigt petiga med att kunden ska göra service just på den dagen bilen talar om att servicen ska göras, annars förlorar kunden sin rätt till den långa garantin.
Att vara med på verkstaden och se när de utför service och se när de bockar av allt de ska göra skulle vara tryggt. Men oftast får man inte vara med på verkstadsgolvet och sedan gäller det att ha tid. Det är smidigt att bara lämna bilen, få en lånebil och sedan hämta en servad och klar bil.
Håller med Kapten, man måste ha skriftligt om det skall fungera.
När jag köpte bilen jag har nu försvann bilradion(stereon) mellan provkörningen och hämtningen av bilen. Bilförsäljaren påstod att någon varit inne i bilhallen och stulit stereon och det kan man ju tro eller inte. I alla fall så sade jag att jag skriver inte under köpet på bilen om det inte skrivs in i kontraktet att de skall montera in en ny stereo kostnadsfritt inom de närmaste dagarna. Bilförsäljaren fick skriva in det och jag hämtade ut bilen och 3 dagar efter detta körde jag in till bilhallen och fick en ny stereo inmonterad.
Tyvärr har verkstaden ovan rätten på sin sida eftersom kunden faktiskt avböjde bytet även om rådet var verkstadens. Men det finns ingen verkstad i hela världen som skulle skriva in att något inte görs vid service p.g.a. verkstadens eget initiativ. De måste ju se till att hålla ryggen fri.
Kunden skulle begärt byte snarast möjligt.
Det är en sak att den enskilde mekanikern har ett personligt tyckande. Om verkmästaren däremot säger samma sak så bör nog verkstaden stå för eventuella problem. Förutsatt att det är ärliga människor som står för vad de sagt förstås.
Det e ju självklart att den "sopiga" verkstan ska stå för reparationen, annars ska man bojkotta den!!! För övrigt e det bara Volvo V40 och V50 som har den gamla sortens partikelfiler som inte är underhållsfritt. Ska man köpa dessa små Volvos ska man INTE köpa dem med dieselmotor utan de som går att köra på etanol.
Att ”kunden” skulle kunna tänka att det kanske skulle ha varit klokare att köpa en bensinbil istället nu när man står där med en räkning på 51 000…
Och ångra sin vurm för dieseln, men det är väl inte troligt att en sådan tanke dyker upp.
Skylla allt på verkstaden är ju bekvämt, men den som är klok köper naturligtvis en bil som inte släpar på inneboende tekniska fel och brister.
Tokvarvade gjorde Wolksvagen Golf diesel redan på 80-talet.
Då var orsaken vevhusventilationen när det var varmt.
Utspädd motorolja var orsaken trodde man,då fanns det ingen elektronisk styrning.
Addetivet som finns med för att höja avgastemperaturen, ca. 5 liter ska räcka till 7200 liter alltså under 1 promille per liter bränsle tycker jag verka som ett under i reningsprocessen.
Addetivet är enl. Peugeot i tidningen Teknikens Värd år 2000 en blandning av 93% fotogen och 7% ceriumoxid. Hur detta kan påverka reningen av partikelfilter låter otroligt, när vårt dieselbränsle består mest av fotogen.
Ceriumoxid innehåller syre som höjer förbränningstemperaturen som förbränner sotet i partikelfiltret.
Detta sker när tryckskillnaden i filtret signalerar för rensning, då sprutar spridarna bränsle med ut i avgaserna för att höja avgastemperaturen
så att sotet förbränns och filtret blir rent.
Tragiskt. Min kompis köpte med en S40 2,0D för 6 månader sen, trots att att han fick rådet att inte köpa den. Nu står bilen i verkstaden och han fick betala nästan 40 tusen för motorbyte. Och det verkar att volvos mekaniker fattar inte att DPF också skulle bytas, trots att det luktar som en hela j...a raffinaderi från avgasröret. Nej, det blir ingen diesel för mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.