I början av 2015 planerar Elio Motors att starta produktionen vid General Motors numera nedlagda bilfabrik i Caddo Parish i den amerikanska söderns Louisiana.
Fordonet som ska tillverkas har två hjul fram och ett bak, och i kupén finns ett baksäte för två passagerare bakom förarstolen. Drivkraften kommer från en trecylindrig bensinmotor på 0,9 liter som utvecklar 55 hästkrafter. Toppfarten är 161 km/tim.
Elio Motors hoppas att bland annat arbetspendlare ska lockas av trehjulingens låga bränsleförbrukning och attraktiva pris. Den angivna förbrukningen är 2,8 l/100 km och priserna börjar från 6 800 dollar, vilket motsvarar ungefär 44 000 kronor.
Enligt Elio Motors har över 6 000 personer redan beställt varsin trehjuling.
Diskutera: Tror du att Elio Motors blir framgångsrikt?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I motsats till konstruktörerna av Renault Twizy så har i alla fall dessa konstruktörer förstått att dörrar och fönster är bra att ha. Sen kanske man inte riktigt skulle vilja åka i 160 km/t i denna 3-hjuling...
Som gjord för en eldriven variant kan man tycka eftersom detta fordon rimligen är ett kortdistans-fordon...
Jag tror att det finns en stor efterfrågan av den här typen av fordon som andrabil /pendlingsbil till o från jobbet. Finessen med denna bil (mc) är dess enkla uppbyggnad med enkel beprövad teknik som är enkel att reparera och serva själv. Alla vill inte ha rullande datorer med en miljon funktioner och två miljoner finesser, eller sportiga bilar att åka med utan ett fortskaffningsmedel. Hoppas denna kommer till Sverige. Jag skulle dock vilja ha annan design på strålkastare och front
Soppan kostar under 6kr/l i USA. Bara miljönördar köper en sån här ful och farlig bil. Det finns en anledning till varför trehjulingar inte fått fäste i Europa, inte ens under oljekrisen. Trehjulingar är livsfarliga i sväng, speciellt i högre farter. Denna bil kommer att sågas totalt av Top Gear :)
Kommer man 100km på 2,8 l och tanken rymmer 30 liter.
Så tar jag den med bensinmotorn.
Skulle vara trevligt om den kom till Sverige.
Den blir allt lite jobbig på vinterväg.
Med den utdragna hjulbasen fram har jag svårt att inse att den skulle vara farligare än en bil med 4 hjul, snarare tvärt om. Det den möjligen faller på här i Sverige är att den inte ser tillräckligt dyr ut. Tidigare 3-hjulingar har inte blivit någon framgång.
Säg inte det, jämför med Morgan 3-wheeler som säljer duktigt trots ett högt pris.
Då är ju ändå Morgan inte på något sätt lika praktisk som nyttofordon som den här.
När det gäller vägegenskaper för trehjulingar som Bortom nämner så är det riktigt, då det enda hjulet sitter fram!
Morgan 3-wheeler har väldigt bra kurvtagningsförmåga och det finns väl inget som säjer att den här skulle vara sämre.
Nej nej nej, de har missuppfattat allting. Det ska vara ett hjul fram och två där bak, som på den geniala bilen Reliant Robin!
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8
Bästa bilen!
He-he, kul film som bekräftar vad jag skrev.
Det fanns för hundra år sedan trehjuliga taxibilar av märket Phänomen, de kunde uppföra sig likadant.
Men Harry Morgan visste bättre!
Driver den fram eller bak?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.