Volkswagen Golf har inte bara namngivit sin storleksklass – busvarianten GTI har också fått en prestandaklass uppkallad efter sig. Första generationen Golf GTI såg dagens ljus 1976, då med 110-hästarsmotor under huven. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna och sportfolkan är nu framme vid sin sjunde upplaga.
Bilen är numera försedd med en turboladdad tvålitersmotor som utvecklar dubbelt så många hästkrafter som originalet mäktade med: 220. Den som vill ha ännu lite mera sprutt kan också välja ett prestandapaket och skruva upp effekten till 230 hästar och därmed kapa accelerationstiden upp till 100 km/tim med en tiondels sekund, från 6,5 till 6,4 sekunder.
Givetvis har bilen flera typiska GTI-detaljer: röd rand i fronten, rutig klädsel, växelspaksknopp som liknar en golfboll (gäller manuell växellåda), svart innertak, dubbla avgaspipor och röda bromsok. Andra skillnader jämfört med vanliga Golf är 17-tumsbromsarna, diffbromsen på framaxeln och ett nytt progressivt styrsystem.
Nya Golf GTI kommer till svenska återförsäljare lagom till sommaren, men bilen går att beställa redan vid påsk. Priserna är däremot inte fastställda ännu.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf GTI?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
milkylainen: shoppa hos BMW, 125d:n har 218 hästar och bakhjulsdrift... och kostar lite mer ;)
En diesel är aldrig roligare.
Utom möjligen på en traktor.
Roligare att tanka....
I ämnet: blir det en riktig diffbroms på GTI:n? Tror inte det men har gärna fel...
Jag ser inte någon golfboll på växelspaken. Den kanske bara finns till den manuella lådan?
Gunnar Lindberg:
En korrekt iakttagelse. Med manuell låda får man en golfboll på knoppen. Med DSG-lådan, som syns på bilden, är spaken av mer traditionell typ.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Man undrar ju vad det är för nån idiot som bestämt att ratten ska var ickerund...
Jag må ha taskig syn, men inte ser väl det här ut som nån formelbil med trång sittbrunn...?
Håller nog med hultarn.
Och egentligen, hur kul är den där köksduksrutiga klädseln som VW fortfarande envisas med i sina GTi-modeller.
Dubbelt så hög effekt, men är den dubbelt så kul? Vikten har ju gått upp en hel del.
Visst är nya Golfen bra mycket vassare men jag skulle tro att känslan av att sätta sig en GTi ifrån -76 var större då det begav sig än idag eftersom att den var så banbrytande.
Köpte själv en risig Gti ( 78-79 ) för 16-17 år sedan och förundrades över hur kul den var.
Trots att den var riktigt misskött och hade rullat långt så var en service allt som behövdes för att den skulle låta och gå bra igen.
Med lagade framskärmar,en ny lack och den obligatoriska rostlagningen i golvet så levde bilen upp på nytt igen ....
Såg bilen 10 år senare i princip samma skick och de glada minnena kom tillbaka.
Idag går vardagsbilarna tillräckligt bra för de flesta och saknar egentligen inget.
50-100Hk extra är på bekostnad utav allt för mycket för de flesta,..bara prislappen skulle skrämt iväg mig långt innan en provtur med nya Golf Gti.
Banbrytande är den ju inte längre men säkert nog så kul ändå om man bara inte behöver fundera på det där andra tråkiga....kostnaderna!
Jag hade en Golf GTi, -84. Köptes begagnad -88. Överlägset den roligaste bil att köra jag någonsin haft, tyvärr var väl kvaliteten sisådär om jag minns rätt...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.