Nya Skoda Octavia Combi slukar mer bagage än självaste Volvo V70. Vi Bilägare var på plats när kombin premiärvisades.
På måndagskvällen presenterade Volkswagen Group nyheterna som koncernens respektive märken visar i samband med den stundande bilsalongen i Genève. För Skodas del var huvudnumret kombivarianten av nya Octavia.
Modellen har tagit ett rejält kliv mot en större bilklass. Kombin har blivit nio centimeter längre, 4,5 centimeter bredare och hjulbasen har förlängts med hela elva centimeter. Mellan stötfångarna mäter nu bilen 4,66 meter.
Att bilen vuxit märks framför allt på insidan. Benutrymmet i baksätet har blivit mer generöst och numera ryms 610 liter last i bagageutrymmet, vilket kan jämföras med lastvolymen för svenska bästsäljaren Volvo V70: 575 liter.
– Det här bagageutrymmet måste vara bland de största i klassen och det har dessutom smarta krokar och enkel fällning av baksätet, säger Vi Bilägares Tommy Wahlström och fortsätter:
– En liten varning dock för bakrutan som är sluttande och kan inkräkta på lastutrymmet, men jag vet inte hur mycket, det får vi se först när vi börjar lasta drickabackar i ett kommande biltest.
Bilen erbjuds med en rad bensin- och dieselmotorer, som enligt Skoda är upp till 17 procent snålare jämfört med sina föregångare. Snålast är dieseln TDI 110 som nöjer sig med 3,4 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 89 g/km.
Nya Skoda Octavia Combi lanseras i Sverige vecka 24, men kan beställas från vecka 12 i samband med svenska premiären för halvkombin. Prispåslaget för kombivarianten är 6 500 kronor. Senare kommer bilen med fyrhjulsdrift.
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia Combi?
Renault | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 95 | 211 |
Bredd, m | 23 | 25 |
Betyg, m | 4/5 | 3/5 |
Spolning: Ja.
Kommentar
Renaults strålkastarsken övertygade mest totalt sett, men bländrisken var något högre än för Mazda och Peugeot. Peugeots helljus är vare sig långt eller brett.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
WOW.Vill ha nu!!!
Den verkar ha en lyxdetalj som många nya bilar saknar. Sikt!
Kanske inte jätteupphetsande men en väldigt vettig bil med i mitt tycke helt OK design. Provsatte den förra modellen och den kändes knappast sämre än en VW i kvaliteten på inredningen etc.
Håller med Roy, men den är ändå bättre än många av de nya kombibilarna där det endast finns små kikgluggar som bakre sidorutor.
Här går ju undre sidofönsterlinjen i en rak linje istället för det rådande idiotmodet att dra upp den baktill.
Sedan är det naturligtvis bra med ett rymligt lastutrymme, men för mig är det viktigare att veta vad max tillåten lastvikt är.
Nuftig har blevit än nuftigare och idag ser jag bara två anledningar till varför Skoda inte blir min nästa bil.
Frun och garantierna.
Med så vettiga modeller som det finns i klassen så blir det åtminstone för mig allt mindre intressant att välja en bil ur "storbilsklassen".
Knappt någon sådan matchar ju Octavians utrymme även om vi ju som sagt nog skall vänta med så stora ord tills bilen är testad.
Inte så sällan så är ju bilarna betydligt mindre i verkligheten än på pappret och det är väl inte minst Passat ett bra exempel på som har ett likvärdigt stort bagage.
Angående artiklen så kanske man kunde ta reda på om bilen rymmer 610 eller 620 liters lastvolym så att texten stämmer överens.
Om man sedan skall vara än petigare så rymmer nog bilen denna lastvolym ELLER två motorjournalister och inte både och .... ;)
Väldigt snygg, och säkert praktisk.
Men det är ju fler liknande på gång, Seat Leon kombi, nya Golf kombi samt Toyota Auris kombi.
Inte konstigt den är rymlig på insidan, den är ju stor också på utsidan. Verkar dock både fin och praktisk.
Tjusig vagn, gott om plats, billigt pris. Vad mer kan man begära?
Å då ska vi jämföra med Volvo V70s instegspris på 279.000!!!
Jag förvånas ändå över att inte fler värdesätter låga bullernivåer i sina bilar. Det är ju praktiskt, förstås, att inte prioritera det för då kan man köpa t.ex Skoda Octavia som i allt annat verkar vara en heltrevlig bil. Men för mig personligen så är alla Skodamodeller otänkbara p.g.a den nästan obefintliga ljudisoleringen från däcken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.