Nästa artikel
Nya Skoda Octavia – bilder och fakta
Nyheter

Nya Skoda Octavia – bilder och fakta

Publicerad 11 december 2012 (uppdaterad 12 december 2012)
Nu presenteras nya Octavia, tredje generationen av Skodas storsäljare. Halvkombin lanseras i vår och kombin sommaren 2013.

Redan på 1950-talet byggde Skoda en bil som man kallade Octavia. Fyra decennier senare fick namnet nytt liv när första moderna Octavian introducerades 1996. Andra generationen började tillverkas 2004 och nu har det alltså blivit dags för trean.

Nya Octavia är baserad på Volkswagen-gruppens nya plattform MQB som också står som grund till flera andra bilar inom koncernen, däribland nya Volkswagen Golf, Audi A3 och Seat Leon. Arkitekturen är en bantad lättviktskonstruktion, vilket gör nya Octavia hela 102 kilo lättare jämfört med nuvarande modellen.

Viktminskningen blir särskilt intressant om man ser den i relation till bilens storlek, som är betydligt större än tidigare. Nya Octavia är 9 centimeter längre, 4,5 centimeter bredare och har en 10,8 centimeter större hjulbas. De siffrorna borgar förstås för större utrymmen i kupén. Dessutom har lastutrymmet vuxit med 30 liter till totalt 590.
 
Inledningsvis erbjuder Skoda nya Octavia som halvkombi, den bilen lanseras i mitten av mars 2013. Om man väntar ytterligare tre månader kan man också beställa bilen med en mer praktisk kombikaross.

Givetvis har Skoda också arbetat om formgivningen, detta under ledning av designchefen Jozef Kaban, som tidigare ansvarat för Bugatti Veyrons snabba former. Notera bland annat de korta överhängen och de tillbakadragna C-stolparna.

En ny modellgeneration betyder även i Skoda Octavias fall nya motorer. För Sveriges del blir tre bensinmotorer med 105, 140 eller 180 hästkrafter aktuella, liksom två dieslar som utvecklar 105 eller 150 hästar. Samtliga alternativ kan kombineras med manuell- eller automatlåda med dubbla kopplingar(DSG).

Under 2013 breddar Skoda motorprogrammet, bland annat med en gasmotor och snålversionen Greenline. Den senare är en snåltrimmad variant av en dieselmotor som ger 110 hästar, CO2-utsläppet anges till 89 g/km och bränsleförbrukningen i EU-körcykeln till 3,4 l/100 km. En fyrhjulsdriven version och den sportiga RS-varianten lanseras också under 2013.
 
Än så länge är inga prisuppgifter officiella.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-11 18:06
king of the road

Jätte snygg vill ha i dag...

#2 • Uppdaterat: 2012-12-11 18:10
Peugo

Nu är VW och Skoda 1:1 inuti.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-11 18:51
Rustan Werling

Har aldrig gillat Skodas design, men den här var riktigt lyckad. T.o.m grillen ser bra ut numera.

Hoppas dom lyckas hålla konkurrenskraftiga priser också.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-11 18:59
Audi A5 SB

Jo, jo, VW får se upp. Snygg bil med skarpa former. Interiören ser bra ut, den också.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-11 19:01
V8-Power

Ja det där var ingen Toyotainteriör, så här ska det se ut!
Möjligt val nästa gång helt klart.

#6 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Nu återstår att se om VAG kommer ihåg att Skoda är koncernens budgetmärke. Denna bil har inget större existensberättigande om den inte är mycket billigare än en Passat. Sen att den nog kommer att hålla bättre än Passat är en helt annan sak. Jag har nämligen mycket bättre förtroende för tjeckisk kvalitet än för tysk. Även om bilen bygger på VAG-delar så är en del gjort i Tjeckien också, eller beställt och kravspecat av tjeckerna.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-11 19:45
Peugeote-Pär

Jättesnygg måste jag säga, den är lyckad på många sätt... Ska absolut kolla in den när den finns i hallen, tror min farsa kommer köpa en till våren med största dieseln så klart.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-11 21:25
V8-Power

Ja vad ska man säga:
Auris
http://img.netcarshow.com/Toyota-Auris_2013_1600x1200_wallpaper_78.jpg

Octavia
http://bilder2.egmont.se/cache/29/29c2/29c2d7bf935e54371475a55cb272a0df61381e9e

Viss skillnad i utförande...

#9 • Uppdaterat: 2012-12-11 22:17
Peugeote-Pär

Klockan är ju i displayen, är väl en typ av rullande meny som du tex kan välja klocka.

#a • Uppdaterat: 2012-12-12 01:12
IngoS

Bilen har längre hjulbas och mer benutrymme än nya Golf. Den har bara 3 cm kortare hjulbas än Passat. Kanske utrymmena borde bli nästan som Passat, men med tjänstevikt kring 1200-1250 kg som ger bränsleekonomiekonomi som en Golf. Passar perfekt för Ryssland och Kina och för den nuftige. Mycket bil för pengarna. Frågan är om den inte blivit för bra för Volkswagens bästa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.