Försäljningen av elbilar har fullständigt exploderat i Kina de senaste åren, och en viktig anledning har varit de statliga subventionerna.
Men den senaste tiden har ökningen uteblivit, dels på grund av coronapandemin och dels eftersom Kina börjat fasa ut vissa subventioner kopplade till elbilsköp.
Nu visar det sig att Västeuropa (EU plus Norge, Schweiz och Island) faktiskt sprungit om Kina när det gäller antalet sålda laddbilar under perioden januari till juli, enligt nya siffror från bilanalytikern Matthias Schmidt.
Sett till helt eldrivna bilar leder fortfarande Kina med 378 000 sålda elbilar hittills i år jämfört med 269 000 i Västeuropa. Men räknar vi även in laddhybrider ökar totalsiffran till 500 000 sålda laddbilar i Västeuropa mot 486 000 i Kina.
Det är en viktig milstolpe som kan bero på att många europeiska länder nu infört stora subventioner på elbilar. I exempelvis Tyskland får elbilsköparna extremt stora rabatter just nu.
Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant att se att majoriteten av sålda "laddbilar" i Europa ändå är helt eldrivna.
Jag hade fått uppfattningen att det är vanligare med laddhybrider än rena elbilar, men det kanske bara är i Sverige som folk är galna i hybrider?
Själv skulle jag aldrig köpa en hybrid utan kommer gå direkt till helt eldrivet.
Bejje, du har svårt att förstå att människor har olika behov? Som att vissa behöver kunna dra en släpvagn exempelvis.
4% marknadsandel över hela Europa tycker jag ändå är rätt så bra. Detta är ju fortfarande en produkt som håller på att mogna. Många bra bilar finns ju, men standarden för "så här ska en elbil fungera" har inte riktigt landat ännu tycker jag. Tex Tesla som gör mycket rätt har ju först i model Y som ännu inte säljs i Europa satt in en värmepump för uppvärmning av bilen. Men när sånt landar och produktionskapaciteten byggs ut kommer det nog gå rätt fort.
Om vi förutsätter 12 miljoner sålda bilar inom Europa på årsbasis (knappast troligt detta år) så blir andelen elektrifierade drygt 7 % om jag räknar rätt - och inte 4 %. Men som sagt - klart tveksamt om års-totalen blir 12 miljoner bilar detta år och då kanske vi snarare ligger på +10 %... Försäljningen i Europa backade trots allt 38 % de 6 första månaderna...Den som lever får se...:)
Milky - läs först artikeln igen och visa mig var jag gjort fel i beräkningen - som jag givetvis kan ha gjort. Men jag ser inte felet...
Dags för Volvo att rulla ut nya V40 (inte minst versionen som elbil) - vi som inte har råd med Polestar väntar på den.
Pi: Till och med Juni så ligger andelen för Europa på 8,2% för laddbara bilar och 4,4% för rena elbilar. Elektrifierade bilar, alltså inklusive icke-laddbara hybrider ligger runt 16%.
Detta innan Juli som var en rekordmånad och kan ha dragit upp andelen något. En månad då till exempel Tyskland, den största enskilda marknaden inom Europa, hade en andel av laddbart på 11,4%. Frankrike 9,5% och UK 9%.
Roadkill - ungefär som jag sa då men jag utgick ifrån den totala bilförsäljningen som Milky relaterade till - alltså 12 miljoner bilar årligen vilket t o m juni minskade med 38 % till runt 8 miljoner årligen (om 12 var rätt) om andra halvåret blir likadant som första. Så mina gissningar på +10 % var ju t o m i underkant. Trevligt !
Masa
Det finns ingen mening att vänta på en V40. Finns redan fler dugliga elbilar och fler som kommer från andra tillverkare. Volvo ligger i bakvattnet här...
Kina har sålt mest elbilar. Europa har sålt mest med laddhybrider, som går några mil på el.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.