Nästa artikel
Nya siffror: Rabattfest ger rusning efter laddbilar
Nyheter

Nya siffror: Rabattfest ger rusning efter laddbilar

Publicerad 31 augusti 2020
Renault har kört om Tesla som halkar efter på den europeiska bilmarknaden.

Bilförsäljningen börjar långsamt återhämta sig efter våren då siffrorna pekade brant nedåt. 

Juli blev bästa månaden i år för den europeiska bilförsäljningen som bara backade med fyra procent jämfört med samma månad förra året, enligt siffror från Jato Dynamics.

Nästan en av fem bilar som registrerades i juli månad var antingen en hybrid, laddhybrid eller elbil, vilket är en rekordhög marknadsandel. Under juli månad var 18 procent av alla nyregistrerade bilar elektrifierade på något sätt jämfört med 7,5 procent i juli förra året.

En viktig anledning är att flera länder infört kraftiga rabatter på nya laddbara bilar för att få igång ekonomin.

Det är dock viktigt att komma ihåg att siffran alltså även innefattar vanliga förbränningsbilar med mildhybridteknik som inte är laddbara eller kan köras någon längre sträcka på el.

Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket

Renault kör om Tesla

Tittar vi på helt eldrivna bilar ökade antalet registrerade bilar från 23 400 till 53 200, en ökning med 127 procent. Bästsäljare blev Renault Zoe, och Tesla verkar ha halkat efter på grund av förseningar i leveranserna till Europa.

Antalet nyregistrerade Teslabilar minskade med 76 procent i juli jämfört med för ett år sedan.

– Till skillnad mot den globala trenden med ökande efterfrågan på elbilar, tappar Tesla mark i Europa. Det kan till viss del förklaras med problem som är relaterade till produktionen i Kalifornien, men också av hög konkurrens från europeiska märken, säger Felipe Munoz, analytiker på Jato Dynamics.

Fyra av tio nyregistrerade bilar i Europa är numera suvar. Volvo XC40 blev en av modellerna där antalet registrerade bilar ökade mest, med 66 procent.

Läs också: Elbilsförsäljningen rusar – men Tesla halkar efter

Populäraste bilarna i Europa

Siffrorna gäller juli månad.

1. Volkswagen Golf (31 169)
2. Renault Clio (25 054)
3. Skoda Octavia (22 569)
4. Peugeot 208 (20 520)
5. Renault Captur (20 361)
6. Peugeot 2008 (20 006)
7. Volkswagen T-Roc (19 977)
8. Opel Corsa (19 902)
9. Dacia Sandero (19 219)
10. Volkswagen Tiguan (19 204)

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-31 09:39
Gunnar Lindberg

Tesla kommer att få välja strategi. Tillverka prestandabilar enbart eller ge sig in i getingboet med billigare elbilar som flertalet kommer att köpa.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-31 12:12
Styggavargen

Teslas magi försvinner när marknaden kommer att svämmas över med nya modeller. TM3 hotas inte av SUV/Crossover lika mycket, men däremot e-Golf och om det kommer andra sedan modeller eller möjligen hatchback för typ 1/2 priset. Jag kan tänka mig en sedan modell som är lite högre, typ som min Octavia (runt 1,5 meter hög)...eller varför inte en hatchback? Sedan om vissa märken kallar det "Crossover" skiter jag i... men något som är effektivt och energisnålt vill jag har och i samma storleksklass som TM3 (runt 4,6 - 4,7 meter).

#3 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Hittills har Tesla gjort ett bra jobb att ändra spelplanen för bilbranschen bolaget har ett fokus och det är kunden inga återförsäljare ,planerad service och hela tiden jobbar med kontinuerliga förbättringar för att öka mervärde för kunden, frågan är om tysk industri kan ställa om med den struktur man har?

#4 • Uppdaterat: 2020-08-31 12:54
EnannanRobban

Det är väl bra att det äntligen börjar hända lite på elbilsmarknaden, Tesla har ju ägt den i 10 år och kommer fortsätta att vara en stark och viktig spelare fortsatt. Ingen tillverkare är i närheten ännu, de har fortsatt att streta emot och hålla fast vid avgasbilar, inte för att det är vad kunderna vill ha utan vad de vill ha payback på.
Tesla har gjort det som HTC och Apple gjorde med smarta telefoner, helt plötsligt ändrades spelplanen, medan de konservativa Ericsson och Nokia stod på sidlinjen och tittade på.
Detta kommer att ändra spelplanen på bilmarknaden också, alla kommer inte att klara sig, det kommer bli fler sammanslagningar där vissa varumärken kommer att försvinna och det kommer komma fler nya spelare som har rätt fokus.
Facit, Agfa, Nokia... Companies can't jump!

#5 • Uppdaterat: 2020-08-31 15:19
N-iklas

Peugeot tycks inte vara bekymrade av att 208e blir utklassad i försäljningen av Zoe, inte ens om man lägger till alla elbilar PSA säljer av alla modeller kommer man i närheten, men att det skulle vara ett problem tycker man inte.
Man kompenserar bristen på försäljning genom att göra bilarna billigare att tillverka så man kan göra stora vinster ändå.
Man kan ju undra om det finns en gräns för hur billig en bil kan göras innan den helt enkelt rasar ihop av sig själv i brist på innehåll?

#6 • Uppdaterat: 2020-08-31 18:52
V70Silver

Tesla har några nackdelar för att locka Europeiska kunder.

En Tesla 3 sr+ kostar 350 k i USA innan eventuella subventioner. I Sverige ca 510 k efter subventioner. Det beror på tull och moms.

Sedan gillar inte européer sedanbilar. Det ska vara halvkombi, suv eller kombi.

Kvalitetsproblem är också något som européer är mindre förlåtande till än amerikaner.

Sedan är inte räckvidd lika viktigt för europeiska kunder då de dagliga körsträckorna är kortare.

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Förstår om Peugeot inte är oroliga Niklas
e-208 är väl i stort sett nylanserad, till Sveriges handlare kom den i början på augusti. Vill minnas det var då jag provkörde den första gången.
Men så klart, du tar ju alla chanser att få klaga på och misskreditera ditt älskade Opels nya ägare.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-31 20:25
N-iklas

Peugeot, Citroën, DS sålde tillsammans 18 566 elbilar inräknat alla modeller under första halvåret 2020, Zoe 46 131, det borde oroa vem som helst.

Om man inte kan sälja tillräckligt många bilar så måste man spara pengar och sparar man pengar så försämrar man produkten, vilket gör försäljningen ännu svårare vilket tvingar fram mer besparingar, och så rasar man ner i avgrunden, vikande försäljning kan bara kompenseras med lägre kostnader en viss tid, sedan går det inte längre och då spricker ballongen.

Jag vill se ökande försäljning genom attraktiva produkter och på så sätt höga vinster, inte höga vinster genom lägre kostnader därför att det är en återvändsgränd, en dag tar den vägen stopp och då, är det slut.

Att blunda för detta av ideologiska skäl är att såga av den gren man sitter på.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-31 21:56
Axa

Instämmer med Enannanrobban och V70.
Tesla har ändrat spelplanen och har ett (rejält?) försprång. Men Tesla är amerikanskt vilket är dess största nackdel. Dess framgångar i Europa har berott på att det inte funnits vettiga elbilskonkurrenter. Amerikanska bilar har ju sällan blivit långlivade succéer i Europa och nu när det börjar komma alternativ så tror jag att Tesla kommer få det betydligt svårare i Europa framöver.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.