Nästa artikel
Nya siffror: Elbilen kör ikapp bensinbilen efter 9 000 mil
Nyheter

Nya siffror: Elbilen kör ikapp bensinbilen efter 9 000 mil

Publicerad 12 december 2023 (uppdaterad 2024-01-02 10:51)
Det tar ungefär 9 000 mil för en genomsnittlig elbil att köra in de högre utsläppen under tillverkningen jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil.

Flera tidigare studier har visat att det orsakar större koldioxidutsläpp att tillverka en elbil än en vanlig bensin- eller dieselbil. Men under körning är elbilen oftast renare, även om den laddas med ”smutsig” el.

Exakt var brytpunkten går – alltså det antal mil där elbilen kör om bensinbilen när det gäller utsläpp ur ett livscykelperspektiv – har dock varierat mellan olika studier. 

Nu har den tyska branschorganisationen för ingenjörer, VDI, tagit fram egna siffror som visar att elbilen ”kör ikapp” vanliga bensinbilar utsläppsmässigt efter 9 000 mil.

Så stora blir utsläppen

Utsläpp för olika bilmodeller i Golfklassen under bilens livscykel, ton koldioxidekvivalenter. Siffrorna visar enbart koldioxidutsläpp och inte övriga utsläpp.

Drivlina Ton CO2e
Elbil (tysk elmix) 24,2
Elbil (fossil el) 33,8
Laddhybrid (tysk elmix) 24,8
Laddhybrid (fossil el) 33,6
Diesel 33
Bensin 37,1
Mildhybrid bensin 35,6
Fullhybrid bensin 32,1

Källa: VDI

Efter 20 000 mil har en elbil i kompaktklassen – en Volkswagen ID.3 med 62 kWh-batteri – släppt ut 24,2 ton koldioxid, enligt VDI. Motsvarande siffra för en laddhybrid (Volkswagen Golf e-Hybrid) är 24,8 ton medan en bensin- respektive dieselbil har släppt ut 37 respektive 33 ton.

Siffrorna baseras på att förbränningsbilarna tankas med fossila bränslen och att de laddbara bilarna använder dagens tyska elmix. Med en större andel förnybar el kör elbilen ikapp redan efter 6 500 mil, men om elen bara genereras av fossila källor dröjer det till 16 000 mil innan elbilen är ikapp.

Både utsläpp under tillverkning, körning och återvinning har tagits med i uträkningen. Bilarna beräknas köras 1 333 mil per år i 15 år. Det är förbrukningen och elräckvidden enligt WLTP-körcykeln som ligger till grund för beräkningen, men VDI har även räknat på en högre förbrukning i verklig trafik och då blir utsläppen förstås högre.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (42)

  • 19 december 2023 Ungefär lika länge som du…
  • 19 december 2023 En snabb pudel ;; Jag avser…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.