Nästa artikel
Nya siffror: Bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet
Nyheter

Nya siffror: Bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet

Publicerad 12 november 2020
Allt färre bilar underkänns på besiktningen i Tyskland. Men nya siffror visar att det råder stora skillnader mellan olika modeller.

Drygt var femte bil som besiktigas i Tyskland blir underkänd på grund av ett allvarligt fel, enligt en ny rapport från organisationen TÜV som baseras på siffror från 8,8 miljoner besiktigade bilar.

Men över tid har dock nya bilar blivit allt bättre. Andelen bilar som inte klarar besiktningen har minskat och andelen som klarar sig utan anmärkning har ökat.

I äldre bilar är det vanligaste felet oljeläckage från motorn eller växellådan. Slitna bromsskivor är också en vanlig anledning till att bilen blir underkänd.

I den här jämförelsen visas bilarna som klarar besiktningen bäst och sämst. Men vilka fel som uppstår framkommer inte. Det kan alltså handla både om avancerade mekaniska fel och mindre fel, som att en lampa gått sönder.

Läs också: Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten

Mercedes överlägsen vinnare

Bland de nyaste bilarna som besiktigades, modellår 2017 och 2018, är suven Mercedes GLC tydlig vinnare trots att den återkallats inte mindre än 15 gånger på grund av olika fel. På delad andraplats hamnar Mercedes B-klass, Opel Insignia och Porsche 911.

Den bästa Volvomodellen kommer först på plats 33 och byggs inte längre – det handlar om Volvo V40. Nästa Volvomodell är XC60 som kommer först på plats 64 av 129 testade bilar.

Sämst är Dacia Duster och Lodgy där över tio procent av de undersökta bilarna blev underkända. Även Daciamodellerna Logan och Dokker ligger illa till, liksom flera Fordmodeller (Galaxy, S-Max och Mondeo) samt Renault Kangoo.

Läs också: Ägarna avslöjar: Bilmodellerna som strular mest och minst

Dacia får bottenbetyg

Även bland något äldre bilmodeller, tillverkade mellan 2015 och 2016, ligger Mercedes bra till med både GLE, SLC, B-klass, A-klass och GLK på topplistan. Allra bäst är Porsche 911. Sämst blev Volkswagen Sharan och Passat CC samt flera Daciamodeller. 

I den här åldersgruppen går det bättre för Volvo. Bäst blir XC60 på en trettondeplats. Därefter kommer S60/V60 på plats 37 och V70 på plats 45 av totalt 130 modeller.

Hela listan med samtliga modeller finns att ladda ned på TÜV:s hemsida. Scrolla längst ned på sidan för att hitta dokumenten.

Bästa bilarna per klass

Siffrorna gäller 2–3 år gamla bilar och baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

Minibilar: Opel Adam
Småbilar: Audi A1
Kompaktklass: Hyundai i30
Mellanklass: Opel Insignia
Suvar: Mercedes GLC
Familjebuss: Mercedes B-klass

Sämsta bilarna per klass

Siffrorna gäller 2–3 år gamla bilar och baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

Minibilar: Fiat Panda
Småbilar: Fiat Punto
Kompaktklass: Dacia Logan
Mellanklass: Ford Mondeo
Suvar: Dacia Duster
Familjebuss: Dacia Lodgy

Sämst per årsmodell

Siffrorna baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

2–3 år: Dacia Duster
4–5 år: Volkswagen Sharan
6–7 år: Dacia Logan
8–9 år: Dacia Logan
10–11 år: Renault Kangoo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-11 10:37
hultarn

Det är intressant att se vad som är de vanligaste felen:
"Strålkastarna är för låga, Icke-fungerande dimljus eller defekt backljus är fortfarande de vanligaste klagomålen. Eftersom ljus är säkerhetsrelevant hamnar sådana defekter i listan över betydande eller farliga defekter."
Defekt backljus? Är nog fel på Google-översättningen, är kanske "bakljus"...?

Vidare: slitna bromsskivor och oljeläckage. Här funderar man på hur mycket som fordras för oljeläckage, i Sverige sägs ju inget förrän det bokstavligen droppar.

Att dyra bilar klarar sig bättre lär nog bero på mer LED och mer service, samt hur de används. En Porsche 911 är ju som bekant en något annorlunda bil än Dacia...

#2 • Uppdaterat: 2020-11-11 10:50
bgl

Det är väl inte trots att GLC är återkallad 15 gånger utan i stället tack vare dessa tillverkarinsatser som den har lyckats!

#3 • Uppdaterat: 2020-11-11 10:54
Hackenbush

Besiktning för flygbilar, häftigt.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-11 12:23
Panopticon

Lysande, dom har sparat listorna som jpg-bilder... Inte direkt preussisk ordning och reda där. :)

#5 • Uppdaterat: 2020-11-11 12:56
A.L

Och ingen hänsyn har tagits till skillnader i körsträcka. Det är en faktor som måste elimineras innan man gör jämförelser.

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2020-11-11 13:42
Christoffer

Det ligger nära att tro att kör du en dyrare bil är du mer rädd om den och ser till att serva den när den ska/behöver det. Därför klarar sig Porsche och Mercedes bättre under besiktningarna.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-11 14:25
hultarn

Dyrare bilar har mera LED = mindre antal slocknade lampor och färre feljusterade halvljus.
Sen kan man säkert anta att en Porsche 911 inte körs 2000 mil/år, det är ju precis inte en slängbil som man kör återvinningen i och drar husvagn med...

#8 • Uppdaterat: 2020-11-11 14:31
mayors

Precis som Christofer säger I #5, de bilar som ligger i botten ägs och körs med hög sannolikhet av dem som inte prioriterar bilens skötsel och underhåll.
Fördomsfullt? För all del, men jag tror en enkel "okulärbesiktning" av trafik och parkeringsplatser indikerar mitt påstående.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-11 15:07
crylen

Inga synpunkter på Opel ?

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 15:20
glimma-48

Trafiksäkerhet (bilprovningen) och driftsäkerhet är olika saker. En bil kan mycket väl starta och gå i ur och skur och ändå när den kommer till besiktningen få anmärkning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.