En av de viktigaste faktorerna för att snabba på omställningen till elbilar är billigare batterier. Eftersom batteriet är den enskilt dyraste delen i en elbil vill tillverkarna pressa ned priset så mycket som möjligt.
De senaste åren har batteripriserna sjunkit rejält. Även om elbilarna inte alltid blivit billigare har de oftast fått större och modernare batterier med ny teknik, högre energitäthet och längre räckvidd i förhållande till sin vikt.
Men nu går trenden åt fel håll, enligt nya siffror från Bloomberg NEF. Det är framför allt ökade råvarukostnader och inflationen som driver på kostnadsökningen och för första gången sedan företaget började med mätningarna ökar nu batteripriset.
– Prisökningarna för råmaterial och komponenter har varit de viktigaste anledningarna till att cellpriserna ökat under 2022, säger Evelina Stoikou på Bloomberg NEF.
I år ligger snittpriset för ett batteripaket på motsvarande 1 554 kronor per kilowattimme. I fjol var kostnaden 1 451 kr och priset har därmed ökat med sju procent på ett år.
Siffrorna tas fram av Bloomberg NEF i form av en enkätundersökning med 178 deltagare i fordons- och energibranschen, som också visar att så kallade LFP-batterier som bland andra Tesla använder sig av i viss utsträckning var 20 procent billigare att tillverka än konventionella batterier.
Bilindustrin har länge nämnt 100 dollar (motsvarande 1 030 kr) per kilowattimme som ”magisk gräns” för när elbilspriserna börjar sjunka på riktigt. Den gränsen beräknas nu nås 2026.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 13 december 2022 Pi I princip alla…
- 13 december 2022 Sanningen är nog att Tesla…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.