Tredje generationen av elbilen får större batteri som dessutom kan fyllas på med likström.
Litiumjonbatteriets kapacitet i Renault Zoe har ökat från 41 till 52 kWh och det innebär att räckvidden som står till förfogande efter full laddning är 39 mil.
När Vi Bilägare senast provkörde bilen fick den kritik för att den inte kunde snabbladdas. Det har Renault ordnat till och bilen kan nu få sin energipåfyllning med upp till 50 kW. Enligt biltillverkaren ska en halvtimme ge 15 mil extra på mätaren. Laddförloppet kan följas via en app där man också kan tidsinställa klimatanläggningen från distans.
När Vi Bilägare senast provkörde bilen fick den kritik för att den inte kunde snabbladdas. Det har Renault ordnat till och bilen kan nu få sin energipåfyllning med upp till 50 kW. Enligt biltillverkaren ska en halvtimme ge 15 mil extra på mätaren. Laddförloppet kan följas via en app där man också kan tidsinställa klimatanläggningen från distans.
Två motoralternativ finns att välja på: Lite svagare 80 kW och effektstarka 100 kW. Topphastigheten är 140 kilometer i timmen.
Bland körlägena finns ett nytt som heter ”B”, speciellt framtaget för stadskörning. Med det valt bromsar bilen så fort man släpper gaspedalen. Är det motorvägskörning som gäller gör man bäst i att skifta till ”D”-läget.
Den mekaniska växelspaken har ersatts av en elektrisk dito. Det har medfört att förvarningsutrymmet i mittkonsolen fördubblats och det finns två mugghållare nedanför växelskiftaren. Instrumentklustret framför föraren visas digitalt på en 10-tumsskärm och den omdesignade instrumentpanelen är i ett ”beröringsvänligt” material.
Bland körlägena finns ett nytt som heter ”B”, speciellt framtaget för stadskörning. Med det valt bromsar bilen så fort man släpper gaspedalen. Är det motorvägskörning som gäller gör man bäst i att skifta till ”D”-läget.
Den mekaniska växelspaken har ersatts av en elektrisk dito. Det har medfört att förvarningsutrymmet i mittkonsolen fördubblats och det finns två mugghållare nedanför växelskiftaren. Instrumentklustret framför föraren visas digitalt på en 10-tumsskärm och den omdesignade instrumentpanelen är i ett ”beröringsvänligt” material.
De yttre förändringarna består i veckad motorhuv, bakljus och strålkastare av LED-typ, mer kromdetaljer, samt tre nya lackfärger. Ladduttaget sitter som tidigare i fronten bakom Renault-emblemet.
Bland förarstödssystemen finns skyltavläsning, automatisk helljusavblädning, vingelvarnare, autobroms och skyltavläsning.
Nya Renault Zoe börjar säljas i Sverige i slutet av oktober. Det finns inga priser än.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Bland förarstödssystemen finns skyltavläsning, automatisk helljusavblädning, vingelvarnare, autobroms och skyltavläsning.
Nya Renault Zoe börjar säljas i Sverige i slutet av oktober. Det finns inga priser än.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.