Nästa artikel
Nya Porsche 911 GT3 Touring sätter körglädjen främst
Nyheter

Nya Porsche 911 GT3 Touring sätter körglädjen främst

Publicerad 16 juni 2021 (uppdaterad 16 juni 2021)
Kommer med diskret utseende, manuell växellåda och en högvarvig sugmotor.

När Porsche år 2016 lanserade specialutgåvan 911 R lät reaktionerna inte vänta på sig. 

Modellen hade motorn från racern GT3 RS och chassi och lättviktskomponenter från GT3, men i stället för en massiv vinge och en supersnabb dubbelkopplingsväxellåda hade 911 R en diskret kaross och en manuell växellåda – något som inte gick att få i varken GT3 eller GT3 RS.

Modellen, som såldes i en begränsad upplaga, blev så eftertraktad att snart såldes begagnad för flera gånger mer än vad den kostade ny.

Porsche lärde sig uppenbarligen en läxa. Ett år senare lanserade de 911 GT3 Touring, som byggde så samma grundrecept och hade samma lågmälda framtoning.

Nu har det kommit en ny generation 911 GT3, och nu går även den att beställa med Touring-paketet. Motor och chassi är desamma som i ”vanliga” GT3, men vingen är bortplockad och modellen kommer som standard med en sexväxlad manuell låda. Automat går att få som tillval.

Motorn varvar till 9.000 r/min och levererar 510 hästkrafter, och tack vare diverse lättviktskomponenter väger bilen mindre än 1.500 kilo. 

Tyvärr kostar nya 911 GT3 kostar från 1.840.000 kronor. Men Touring-paketet kostar ingenting extra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.