Det är stora förändringar på gång hos Jaguar Land Rover. Det indisk-ägda företaget, ledda av den nya vd:n Adrian Mardell, la på onsdagen fram den strategi som ska ta företaget in i framtiden. Planen inkluderar en enorm summa pengar, samt ett nytt sätt att använda deras varumärken.
Till att börja med ska akronymen JLR bli Jaguar Land Rovers officiella namn. Sedan ska man sluta använda namnet Land Rover som ett bilmärke. I stället kommer företagets framtida suv-modeller att grupperas under de nya märkena Range Rover, Defender och Discovery.
– Faktum är att Range Rover redan är ett varumärke. Defender också, säger JLR:s kreativa chef Gerry McGovern under ett press-event, och menar att deras kunder redan nu använder dessa namn för att beskriva vad de kör.
– Folk säger till oss att de kör en Range Rover. När det gäller lyx behöver man absolut tydlighet, och det ger inte ”Land Rover Range Rover SV Autobiography”, fortsätter han.
Med den nya strategin vill man också ge en ny identitet till Jaguar, ett märke som har haft det kämpigt länge. Det ska nu göras om till ett lyxigt elbilsmärke med en egen, unik elbilsplattform. Den första av den här nya generationen Jaguar-bilar ska lanseras år 2025, med en prislapp på långt över en miljon kronor.
Totalt ska JLR investera 15 miljarder pund, motsvarande omkring 190 miljarder svenska kronor de kommande fem åren. Det ska resultera i nya, eldrivna bilmodeller, ny teknik och nya tillverkningsanläggningar.
Efter år 2030 ska det finnas en eldriven version av samtliga modeller. Efter 2036 ska JLR enbart producera elbilar. För Jaguar kommer den omställningen redan 2025.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.