Nästa artikel
9 av 10 vill ha nödstopp i självkörande bilar
Nyheter

9 av 10 vill ha nödstopp i självkörande bilar

Publicerad 12 november 2019
Delad kontroll med det autonoma fordonet vore det bästa, tycker majoriteten av deltagarna i ny studie.
Organisationen SAE, Society of Automotive Engineers, är kända bland annat för att ha utarbetat en skala för självkörande fordon: från nivå 0 – Ingen automation till nivå 5 – Full automation.

SAE har bjudit in allmänheten att ta en tur i en självkörande bil och berätta om vad de tyckte. Studien innefattade över 2.000 teståkningar med nära 1.400 deltagare i städer som Los Angeles, Detroit och Tampa. Före och efter turen fick deltagarna svara på frågor om sin inställning till autonoma fordon.      

Sammanlagt var 82 procent av deltagarna positiva till självkörande bilar och 7 av 10 sade att de nog kommer att åka i en självkörande bil i framtiden.   

Samtidigt som teknikföretag och biltillverkare storsatsar på att utveckla fordon på nivå 5, alltså fullt självkörande utan mänsklig interaktion, vill allmänheten ändå behålla någon form av kontroll. Hela 92 procent ville ha ett nödstopp installerat, så att de alltid har möjligheten att avbryta färden själva.

I teståkningarna fick deltagarna uppleva nivå 3 och 4 av autonomi, det vill säga att fordonet på valda sträckor kunde sköta styrning, broms, acceleration, start och stopp på egen hand. 

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar? 
 
Nivåer på autonoma bilar

Nivå 0: Ingen automation.

Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.

Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning. 

Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.

Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av fortsatt manövrering om föraren inte tar över vid signal.

Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.



Källa: SAE

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-11-12 14:21
Klarsynt

Det planeras ju självkörande bilar t ex utan ratt och med två soffor, riktade mot varandra.. Hur skall de kunna avbryta färden och styra eländet rätt i en sådan mackapär?

När den mänskliga faktorn griper in och programmerarna trycker ut en ny uppdatering, som på en minut når alla bilar i världen av det märket, och det är en felprogrammering (ja, det är 100% sannolikhet att saker kan felprogrammeras) i denna uppdatering som får alla fordon att söka upp och krocka med varandra. Ja, då tror jag inte att någon frivilligt vill åka "bil".

Den mänskliga faktorn i dagens bilar kan orsaka en krock. Den mänskliga faktorn i autonoma bilar kan orsaka att alla bilar i hela världen krockar.

Läs Professor Yuval Noah Harari´s böcker och tänk efter hur ni vill ha framtiden.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-11-12 14:45
bgl

Det bästa vore ett nödstopp som kan aktiveras av föraren i närliggande fordon då denne hotas av autonomin!

#3 • Uppdaterat: 2019-11-12 15:48
Arne Nilsson1

Nu kommer ju aldrig självkörande bilar bli verklighet så frågan är felställd. Frågan ska vara: Skulle du vilja åka taxi med en psykiskt instabil förare? Det kommer att stå så på vissa taxibilar. De kommer nog inte få märkbart många kunder.

#4 • Uppdaterat: 2019-11-12 16:22
Hackenbush

För autonoma bilar borde nödstopp vara en självklarhet. Jag vill varken äga eller åka i en självkörande bil.

#5 • Uppdaterat: 2019-11-12 18:21
Rikard

På allt annat som är automatiserat är det lag på nödstopp.

#6 • Uppdaterat: 2019-11-12 18:38
Ben39

Inom 10 år kommer det att finnas vägssträckor man INTE får köra själv på utan måste använda nivå 5 bilar
om 20 år kan man glömma att köra själv på många stora trafikstråk runt storstäder i världen.

#7 • Uppdaterat: 2019-11-12 18:39
Hn

Gärna en på framluckan också så att den som håller på att bli påkörd har något att trycka på. :-)

#8 • Uppdaterat: 2019-11-12 20:52
Grosser

Jasså, tänker ni vara nyktra och fokuserade i en autonom bil? (OBS! Ironi!)

#9 • Uppdaterat: 2019-11-12 22:13
K_Klabbe

Det kan nog komma sträckor där man inte får köra själv, men inte så snart som om tio år. Bilarna som skulle klara det är knappt påtänkta, och även om de började säljas imorrn så är ju det nästan 20 års medellivslängd på en bil.

#a • Uppdaterat: 2019-11-12 23:01
Henrik M

K_Klabbe: Bilar som klarar det finns redan ute i trafik idag, men de är stoppade av regelverk att använda full funktion av den autonoma kapaciteten för att köra utpekade sträckor helt själv.
Min bil klarar det redan, dock måste jag med dagens regelverk hålla på ratten minst en gång var 45:e sek, och jag måste bekräfta med att dutta till blinkersspaken när den föreslår filbyte vid omkörningar. Dock tar den själv avfarter och påfarter utan hjälp, den slår på blinkersen själv m.m. Så jo, de bilarna finns på vägarna redan idag. Men de är idag strypta av gällande regelverk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.