Nya Mercedes C-klass Coupé.
Senaste Mercedes C-klass kommer nu med slank tvådörrars kupé. Siktet är inställt på att sätta press på Audi A5 och BMW 4-serie.
Inför debuten på Frankfurts bilsalong avslöjas nu senaste versionen av Mercedes C-klass Coupé. Fronten är i stort sett samma som hos vanliga C-klass men designen över aktern och taklinjen är hämtad från såväl småsyskonet CLA som bjässen GLE Coupé. Nya C-klass Coupé ska attrahera kunderna med en inriktning på både sport och komfort.
Jämför vi med föregående C-klass Coupé har bilen växt 95 millimeter på längden och 80 av de nya millimetrarna hittar vi mellan bilens hjulaxlar. Karossen är även 40 millimeter bredare än föregångarens. Därmed utlovas en rymligare kupé när det gäller både axel- och armbågsutrymme men även huvudutrymmet ska ha blivit generösare.
Interiören är i stort samma som i vanliga C-klass men Coupé-versionen har sportigare framstolar med integrerade nackstöd. Chassit är 15 millimeter lägre än det hos kombi- och sedanversionen av bilen och det kan ställas i ett sport- eller komfortläge. Utöver det finns även luftfjädringen Airmatic för båda axlar som tillval, vilket innebär ytterligare inställningsmöjligheter och mer komfort.
Motorerna är fyra fyrcylindriga bensinvarianter på 1,6 och 2 liter vilka spänner från 156 till 245 hk. Det finns även två fyrcylindriga dieselmotorer att tillgå med 170 till 204 hk. Senare väntas en AMG-version med cirka 476 eller 510 hk. Enligt uppgift kommer även en cabriolet framöver.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass Coupé?
Jämför vi med föregående C-klass Coupé har bilen växt 95 millimeter på längden och 80 av de nya millimetrarna hittar vi mellan bilens hjulaxlar. Karossen är även 40 millimeter bredare än föregångarens. Därmed utlovas en rymligare kupé när det gäller både axel- och armbågsutrymme men även huvudutrymmet ska ha blivit generösare.
Interiören är i stort samma som i vanliga C-klass men Coupé-versionen har sportigare framstolar med integrerade nackstöd. Chassit är 15 millimeter lägre än det hos kombi- och sedanversionen av bilen och det kan ställas i ett sport- eller komfortläge. Utöver det finns även luftfjädringen Airmatic för båda axlar som tillval, vilket innebär ytterligare inställningsmöjligheter och mer komfort.
Motorerna är fyra fyrcylindriga bensinvarianter på 1,6 och 2 liter vilka spänner från 156 till 245 hk. Det finns även två fyrcylindriga dieselmotorer att tillgå med 170 till 204 hk. Senare väntas en AMG-version med cirka 476 eller 510 hk. Enligt uppgift kommer även en cabriolet framöver.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass Coupé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg, men jag gillar inte falukorvskringlan till ratt och info-skärmen verkar ju monterad i efterhand.
"Hoppsan, den hade vi glömt"!
Designen inte i min smak!
Gillar inte den där "rumplösa" designen på C-klassen av idag. (särskilt CLA) Ger mig Hyundaikänsla.
Inredningen är snygg, men varför en jättekonsoll, och vad är det för fel på en rund ratt??
Att de inte har det i formelbilar är inte konstigt, men i en personbil...?
Mercedes har tappat sin "snygghet", bilarna blir allt fulare. Fronten är dessutom väldigt lik Lexus, är det inte lite märkligt? Sidospeglarna ser ut som de kommer ifrån Citroën?
Jag bytte bilen nyligen, var faktiskt och kollade på Merca. Tyvärr kan jag inte förlika mig med deras senaste design. Sorry Mercedes, C-klassen har ni inte fått till utseendemässigt.
Ser ut som en Ahlgrensbil. Precis som CLS, CLA och C-klass. Degig och ful.
Mercedes försöker göra ungdomligare bilar - ändå ser de gamla betydligt spänstigare och sportigare ut. Just det kantiga språket var det som gjorde dom snygga. Alltid stört mig på aktern på min 3-serie. Om man tittar på den snett framifrån så försvinner skärmarna in i ingenstans. Man ser inte att det är en sedan ens, ser ut mer som en 1-serie. På kompisens C-klass kan man dock se höftlinjen som fortsätter ut på bakluckan i nästan alla vinklar. Inger betydligt mer pondus i designen då.
Håller med Shogun och andra, bakpartiet är nog det fulaste någonsin på en Mercedes.
Jeremy Clarksson uttryck för detta passar bra här, han sade om en annan bil att designerna jobbade friskt med front och sidor och när de kom till bakdelen så var de trötta och bara snodde ihop den.
Det som förstör både C-klass coupé och 4-serie 2-dörrars (utöver själva designen på C-klassen då) är att de har så satans lång hjulbas. Kolla på den första röda bilden där. Dörrhandtaget sitter ju i princip på samma ställe som om det varit en sedan (om man bortser från att dörrn inte får plats pga C-stolpen). Sen har man bara fyllt ut en med en massa plåt. Ser ut som en 2-dörrars strechlimo.
Audi A5 har något i linjespelet som gör att det inte syns lika mycket på den, även om proportionerna är de samma.
Visst har Mercedes inte gjort några fula bilar, men sedan nya A Klass kom ut så har jag verkligen fått upp ögonen för Mercedes.
Riktigt snygga bilar som inte bara vänder sig till +50 klubben utan även till en yngre köpkrets.
Kan dom bara få till körkänslan (tester har sågat a-klass när dom ställer den mot A3 och BMW 1-serie) så kommer dom sannolikt sno kunder i detta segmentet.
Tycker dom fått till baken riktigt snyggt på c-klass coupén. Ser ut som dom snott Peugeot 307cc bakluckan och hämtat lite inspiration från den.
För de som står vid sidan och tittar är utseendet allt. För de som använder bilarna är det insidan som räknas och den är så gott som alltid sämre i en coupé än i en sedan. Mindre utrymme, lägre takhöjd, för stora dörrar och obekvämt insteg bak. Jag kör hellre sedanen och allra helst kombin.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.