Land Rover Discovery Sport presenteras som en bil för fem plus två passagerare, vilket innebär att den kan utrustas med en tredje stolsrad med plats för två längst bak i kupén. Bilen är 4,59 meter lång, det vill säga nio centimeter längre än Freelander, mångsidighet och mer sofistikerad design ska särskilja bilen från föregångaren.
En ny multilänkbakaxel är tänkt att förbättra köregenskaperna men även göra kupéutrymmet med flexibelt. Exempelvis kan mittersta radens stolar skjutas i längdled och ryggstödens vinkel kan justeras.
Bilen har autobroms och krockkudde som skyddar fotgängare om olyckan är framme. Instrumentbrädan har utrustats med en nyutvecklad åtta tum stor infotainmentskärm, viss information kan även projiceras på vindrutan via bilens head up-system.
Samtliga bensin- och dieselmotorer är turboladdade och fyrcylindriga. Både bensinmotorn Si4 2,0 och dieselmotorn ED4 2,2 kan fås i kombination med start- och stopsystem och bromsenergiåtervinning. Det blir även att möjligt för den som vill att köpa bilen som endast framhjulsdriven. Växellådorna som finnsa att välja mellan är antingen en niostegad automat eller en sexväxlad manuell låda.
Terrängegenskaperna ska vara fortsatt goda med hög markfrigång samt ett överhäng fram som tillåter att branter på 25 grader kan tas rakt på och överhänget bak ska inte ta i förrän lutningen blir brantare än 31 grader.
Diskutera: Vad tycker du om nya Land Rover Discovery Sport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bortsett från den virkade (eller kanske knypplade) grillen och underbettet typ engelsk bulldogg, så ser den inte alls tokig ut.
Jämfört med Volvos nyligen presenterade konkurrent så är denna mer slimmad, mjukare och mer strömlinjeformad och därmed "snällare" i sin uppsyn än den boxiga Volvon. Det lär komma en kortare variant i framtiden. Likheterna i linjeföringen med Range Rover, särskilt fronten, sidovecket och bakljusen, kan vara en nackdel. Land Rover och Range Rover riktar sig mot olika köpargrupper, där Range Rovern står för det ultimata i lyx och Land Rover står för mer funktionalism och robusthet till en lägre prisbild. Finkostymen till Range Rovern och Graninge-kängor med regnställ till Land Rover.
Men det verkar som om serierna närmar sig stilmässigt... frågan är hur det kommer att tas emot av köparna? Jag tror företaget skulle vinna på mer diversifiering.
Jag kan förstå att inredningen behöver likna varandra för det blir billigare så om man kan dela instrumentbrädor, knappar, reglage, ventilationsmunstycken och layout med varandra - men samtidigt så finns risken detta med likheter.. Land Rover har ju haft en mer funkig basic-stil tidigare, och den första Freelander var ju t o m lite ungdomlig och lekfull inuti...
Ser ut som att det äntligen blivit riktiga plastlister i hjulhusen och inte fastlimmade remsor som lossnar så fort bilen tvättas som FL2 har. Dragvikten har ökat till 2,5 ton och vadningssensor finns som tillval! Vill ha!
LR har- till skillnad från Volvo, vars XC90 påminner om Touareg - i Evoque hittat ett särpräglat och unikt formgivningstema. Man utvidgar det nu till andra modeller - men i mildare form = smart. Att bilen på bilden har svarta fälgar får skyllas på missriktad ambition från någon marknadsmänniska.
Jag vet inte om det är så smart att alla serier som märket tillhandahåller, delar designelement med varandra. Range Rovers exklusivitet förtars ju en del av att mer vardagliga Land Rover delar samma designstil. Det finns en anledning till att Mercedes och Smart inte ser likadana ut, eller att Citroëns nya DS-serie skiljer sig åt designmässigt från C-serien - inte minst i fronten (jämför DS6 WR med C4 Cactus... ). Eller att Dacia och Renault ser olika ut. Eller att Audi och Skoda ändå har olika fronter och lite olika stil, även om de på håll ser ut som samma bil. Jag ser en fara i att varumärket Range Rover tappar i exklusivitet när det ser nästan likadant ut som en Land Rover, utanpå och inuti. Nog hade man kunnat särskilja dem mer. Visst har Range Rover exklusivare material och färgsättning, men det är ju i grunden samma layout inuti nya Discovery Sport som den mer upmarket Evoque-modellen. Samma instrumentbräda, samma ventilationsublås och kontroller för klimatanläggningen, samma fyrkantiga lite propra distinkta stil. Till och med det runda vredet för automatlådan är samma! Här tycker jag faktiskt att man kunde kostat på sig att leka lite mer med Land Rover, och ha en spak för växellådan istället för rundeln. Låt rundeln vara exklusiv för de exklusivare varumärkena Jaguar och Range Rover.
Det är absolut smart att märkets grunddesign och identitet genomsyrar hela modellprogrammet. Identitet bygger varumärket och är en förutsättning (tillsammans med bra bilar) för att lira i premiumsegmentet.
Land Rover gör allt rätt på sistone, vilket syns i resultatet
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.