Nästa artikel
Nya körkortsregler börjar gälla 2013
Nyheter

Nya körkortsregler börjar gälla 2013

Publicerad 13 oktober 2011 (uppdaterad 14 oktober 2011)
Nya körkortsklasser, höjda åldersgränser och utökat B-körkort. Det är några av regeringens förslag till nya regler för körkort.

Regeringen har färdigställt en proposition om nya bestämmelser för körkort. Under hösten ska riksdagen ta ställning till förslaget och den 19 januari 2013 kan reglerna träda i kraft. Syftet är att anpassa regelverket till övriga Europa.

– För vanligt B-körkort är förändringarna inte så stora. Det är egentligen inga förändringar, säger Catrin Tidström vid näringsdepartementets trafikenhet.

Bland annat föreslår regeringen att fler behörighetsklasser ska införas: C1, C1E, D1 och D1E för buss och lastbil samt A2 för motorcykel. Tanken är att förbättra trafiksäkerheten genom stegvis tillträde till tyngre och starkare fordon.

Ett annat förslag är att ålderskraven för C och CE ska höjas från 18 till 21 år. D och DE vill man också höja från 21 till 24 år. Ålderskraven gäller däremot inte för yrkeschaufförer.

Enligt propositionen måste även C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE förnyas vart femte år, till skillnad från var tionde år i dag. Körkortsinnehavaren måste då visa att de medicinska kraven är uppfyllda.

Dessutom föreslås en utökad behörighet för B-körkort för den som genomför ett särskilt uppkörningsprov. Innehavaren får då köra kombinationen bil och släp med den sammanlagda totalvikten 4 250 kilo, med ett släp som har högre totalvikt än 750 kilo.

– Det kan vara bra för dem som ligger på gränsen och behöver dra släp som väger till exempel tusen kilo, säger Catrin Tidström.

Klicka här för att läsa mer om regeringens förslag till nya körkortsregler.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-13 16:31
Roy J

Verkar faktiskt vettigt!

#2 • Uppdaterat: 2011-10-13 16:58
Raymond K (ej verifierad)

Synundersökning kan vara ok men varför återkommade läkarundersökning?
Är man sjuk kör man inte bil utan går till läkaren, är man inte sjuk finns ingen anledning att gå till läkaren.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-13 17:06
affie

Skall man vara kritisk så undrar jag varför jag som sjöman måste kolla min hälsa och syn var annat år när en lastbilschaufför som kör 3-4 gånger så fort och i närheten av andra behöver göra det var tionde??

#4 • Uppdaterat: 2011-10-13 17:31
Raymond K (ej verifierad)

Det finns en viss skillnad på privatbilister och de som kör i nyttotrafik Jes.
En privatbilist kanske kör 3000 mil om året om man kör väldigt mycket. En som kör nyttotrafik kanske kör 10.000 mil eller mer om året, ja dom kör ju ofta mer än 12 timmar om dagen. Man kan nog ställa lite mer krav på dessa förare tycker jag. Dessutom pressas dessa nyttotrafikförare ofta hårt av sina arbetsgivare och det sliter nog mer.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-13 18:31
hultarn

Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!!

Och då tänker jag på bil+släp. Det är ju inget annat än hål i huvudet att man får köra en 1400 kg husvagn bakom en gammal vinglig 240, men inte efter en modern och stabil bil. Men, så är reglerna gjorda på 50-talet, och det har ju som bekant hänt en del med bilarna sedan dess...

Men synkoll för alla förare verkar inte behövas fortfarande...?

#6 • Uppdaterat: 2011-10-13 18:38
Mr Colt

Skall bli intressant vad det blir för form av extra körprov ,för att öka totalvikten till 4250kg,dagens BE-prov är inte direkt komplicerade.

Eller kommer proven för BE bli betydligt hårdare än i idag.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-13 18:59
S.Sörensen

förstår inte vad dom menar med att "dra 1000 kg t.ex" det har man väl kunnat i "hundra år" åtminstone sen jag tog körkort 1978. det finns en gyllene regel som alla borde ha lärt sig;totalvikten på släpen får ej överstiga dragfordonets tjänstevikt samt att kombinationen ej får överstiga 3500 kg. skulle släpen överstiga bilens tjänstevikt krävs BE körkort. ser ofta killar och tjejer med boggie hästsläp efter liten sketbil= totalvik på släp över tjänstevikt bil= BE!
Hultarn: du får köra med volvon om du har BE
Raymond K: köra mer än 10 timmar är olagligt för en chaufför och de flesta har idag digital färdskrivare, så polisen kan bötfälla dig om typ två månader efter att du körde 12 timmar tror nog att dom flesta undviker det.
Hur många personbilsbilister får fortkörningsböter ett halvt år efter förseelsen??

#8 • Uppdaterat: 2011-10-13 19:14
hultarn

S.Sörensen:
Du missförstod mig nog. Det är idag lagligt att med B-kort köra 1400 kg bakom en 240, och en del har ju till och med satt in vikter för att tynga ner bilen. Något som knappast förbättrar vägegenskaperna!
Hänger du däremot samma vagn bakom en stadig t.ex. BMW 7-serie är det inte tillåtet utan BE-kort!

Intressant är också att om du kör en tom 1500-släpa efter en 1400kg-bil så straffas det hårdare än om du kör en överlastad 1300kg-släpa!

MrColt: vad jag förstår, så är det inte tal om BE, utan att utöka B till 4250 istället för 3500.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-13 19:53
Juppe (ej verifierad)

Äsch, hade hoppats på lite friare tyglar vad gäller B-körkort och MC.
Tycker nog att man skulle få köra åtminstone lätt MC på B-körkort.

15-åringarna gör ju i princip att det är omöjligt för en vuxen man att åka moppe till jobbet. Försäkringspremierna är helt vansinniga.
En 100cc-vespa hade passat mig perfekt, men jag känner mig för gammal för att sätta mig i skolbänken igen.

#a • Uppdaterat: 2011-10-13 22:55
Raymond K (ej verifierad)

S.Sörensen..läs

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article740356.ab

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.