Nuvarande Kia Cee’d lanserades 2007 och har sedan dess etablerats bland de tio mest sålda bilarna i Sverige. Särskilt populär har modellen varit hos privatpersoner och nog har den sjuåriga nybilsgarantin varit en viktig del i framgången.
Den 13 oktober är det så dags för andra generationen av Kia Cee’d SW att debutera hos svenska återförsäljare. Kombin har blivit aningen längre, lägre och smalare och i kupén utlovas större utrymmen jämfört med tidigare.
Modellen sväljer också en hel del last. Med uppfällt baksäte ryms 528 liter i bagageutrymmet och med fällda säten uppgår volymen till 1 642 liter.
Fyra motorer erbjuds i Sverige, samtliga fyrcylindriga. Priserna börjar från 173 900 kronor och för de pengarna får man en bensinmotor på 1,4 liter.
Den som väljer utrustningspaketet Komfort får bland annat LED-belysning, eluppvärmd ratt, klimatanläggning och parkeringssensorer bak. Väljer man även paketet Executive får man till exempel läderklädsel, självparkeringssystem, startknapp, parkeringssensorer fram och filövervakningssystem.
I Vi Bilägare 14/2012 provkör vi nya Kia Cee'd SW. Tidningen anländer hos prenumeranter från den 9 oktober och utkommer i butik den 16 oktober.
Prislista och specifikationer:
Bensinmotorer:
1,4 l, 100 hk, sexväxlad manuell, 173 900 kr
Förbrukning: 6,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g.
1,6 l GDi, 135 hk, Komfortpaket och sexväxlad manuell, 198 900 kr
Förbrukning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 146 g.
1,6 l GDi, 135 hk, Komfortpaket och dubbelkopplingslådan DCT, 208 900 kr
Förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 144 g.
Dieselmotorer:
1,4 l CRDi, 90 hk, sexväxlad manuell, 183 900 kr
Förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 113 g.
1,6 l CRDi, 128 hk, Komfortpaket och sexväxlad manuell, 208 900 kr
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g.
1,6 l CRDi, 128 hk, Komfortpaket och sexväxlad automat, 218 900 kr
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g.
1,6 l CRDi, 128 hk, Executivepaket och sexväxlad manuell, 252 900 kr
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g.
1,6 l CRDi, 128 hk, Executivepaket och sexväxlad automat, 262 900 kr
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g.
Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Cee’d SW?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Testade en kort tur häromdagen och tyckte att den gick lite mjukare och tystare än föregångaren (vilket kanske inte säger så mycket...?).
Dessutom är känslan i inredningen lite mera "premium" nu. Jag har dock lite svårt att förlikas med knappraseriet i ratten.
Hyfsat mycket bil per krona.
...och jag har svårt för blankpolerade "krom-sargar" - matta hade varit klart bättre. Och jag håller med om alla knappar på ratten... Men vill man ha lite rimlig utrustning så är dessa bilar inte så billiga längre, tyvärr.
Är idag inte alla bilar fula till design? De ser lika ut, nästan som tvälkoppar. För kunde man se vackra bilar samt att varje bil hade sin egen design.
Visste ni om att Audi lägger 50.000 kronor på reklam för var såld bil !
Satt även själv i bilen en stund. Många saker var rätt för mej, bra sittposition och armbågarna får vila naturligt. Materialvalen är en sak där Koreanerna ännu har lite att ta itu med, annars tycker jag dom har nått dom europeiska tillverkarna. Bagageutrymmet är också genomtänkt med sina fack o dyl men lite väl smalt är det var "bagagetäcket" (va heter det nu igen?) är fastsatt. Hellre en ny Kia Ceed än tex. en Golf för mej men tillverkas Kia i Europa?
Älskar knappar i ratten men den är dyr + saknar snål automatlåda till dieseln.
För bullrig också.
Ja visst tillverkas väl även denna Kia i Europa liksom tex. Hondas Civic eller Toyota Auris.
Den ser för övrigt bra ut, bättre än tex Golf i mina ögon men prisskillnaderna är ganska rejäla mellan instegsmotorerna på 1,4 liter (som de flesta nog tycker är lite svaga) till näste steg, 25 000kr upp för att gå upp från instegsversionen känns lite som prisdumpning av instegsversionen för att den ska låta lite billigare än den är?
Är det "Piano" lackade blanksvarta detaljer i inredningen? Kanske inte det mest praktiska men det ser ganska snyggt och påkostat ut!
Uff. Om du kollar riktigt noga så ser alla bilar från en utvald era ungefär likadana ut. Inte ens bilar från 50-60-talet som anses som guldåldern, ser man någon större skillnad på.
Skillnaden är att idag så är bilar generellt mycket mindre, men ska ha bra utrymmen, och måste vara utformade enligt säkerhetsnormer. Då blir det som det blir.
Personligen ser jag skillnad på de flesta bilarna.
Har du provat den Junkers? Jag älskar även jag allt man kan sköta från ratten i Priusen som ACC, färddator, temperatur m.m som man blir bortskämmd med och det funkar kanon med Toyotas Touch-tracer så att man vet vilken knapp man lägger fingret över utan att behöva släppa blicken från vägen.
Där ligger Kia efter om man har samma system som tex Hyundai i40 som det ser ut där det blir betydligt mer rörigt och det vore en klar fördel om man hade en liknande Touch kontroll så att man ser vilken knapp man är på väg att trycka på men det har mig veterligen ingen annan tillverkare heller så det kanske är att begära för mycket på en sån här bil, det vore dock bra med alla knappar man ska hålla reda på.
Vid första ögonkast ser den ut som en Volvo V40! Snart ser väl alla bilar lika ut, det är enbart priset som skiljer?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.