Tommy Wahlström är precis hemkommen från ett soligt Wien och en exklusiv provkörning av helt nya Kia Cee’d.
– Det var bara de 59 medlemmarna i Årets Bil-juryn som var inbjudna. Resten av världen får köra den först i mitten av april, säger Tommy Wahlström.
Vad är nytt?
– Det är en helt ny bil. Saker som du inte ser och som du inte känner delar den med Hyundai i30. Allt som du ser och allt du känner är utvecklat av Kia. Och det är ett otroligt lyft, ett stort steg framåt jämfört med nuvarande Cee’d.
Vad har blivit bättre?
– Framför allt är det lyftet i kvalitetskänslan, det jag tidigare haft emot Cee’d var att den känts plastig. Tidigare har jag också haft problem att sitta bra i Cee’d, men nu känns körställningen bra. Bilen har också blivit några centimeter rymligare i framsätet och så lastar den 40 liter mer i bagageutrymmet.
Hur är den att köra?
– Lättkörd och smidig. Fjädringen är lite hård, men Kia ska ju vara det sportiga alternativet. Bilen kommer också med en direktinsprutad bensinmotor som klarar miljöbilsgränsen med manuell låda, vilket bara Cee’d och i30 klarar i den här klassen.
Några minus?
– Jag undrar hur det är med däckbullret. Det var någon passage med grövre asfalt som jag tyckte dånande en del. Vi får sätta en liten varningsflagga och kontrollera det när vi testar bilen i Sverige.
Nuvarande Cee’d är en storsäljare. Vad tror du om den nya?
– Cee’d har ju legat i toppen på den svenska försäljningslistan bland folk som köper bilar för egna pengar. Och nu kommer en ny generation som till och med känns bättre än Volkswagen Golf. Det är väl tur för Volkswagen att man kommer med en ny Golf i höst, för jag tror att man tappat försprånget.
När kommer den till Sverige?
– Bilen introduceras i maj, men har ännu inget pris. Kia säger att deras strategi är ”value for money”, men de tänker inte vara billigast, utan ligga någonstans mitt i fållan. I höst kommer kombiversionen och det blir kanske den som säljer allra mest i Sverige, så har det i alla fall varit med nuvarande Cee’d.
Läs provkörningen av nya Kia Cee’d i Vi Bilägare 6/2012. Tidningen utkommer i butik den 17 april och kommer till prenumeranter från den 10 april.
Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Cee’d?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilket försprång? Har inte Golf rasat ner i Golf-klassen, och det är inte bara jag som tycker så?
Fördelen med Golf är att den har inte dessa uppdragna bakrutor och Golfen får därmed ett ljusare och luftigare intryck och även barn kan då se ut.
Det märkliga med VW Golf är att ALLA småbilstillverkare vill nå upp till VW Golfs fina klass med fina köregenskaper, snåla och väldigt pigga motorer. "Golfklass" helt enkelt men det är få tillverkare om ens någon som nått dit ännu men visst nya Cee´d är snygg påminner lite om nya fina Ford Fiesta. Inredningen påminner lite om Ford Focus från början av 2000 talet lite plastig och väldigt rörig. Frågan är om den kan jämföras och konkurrera med klassledaren Golf? Inte ännu men avståndet minskar, kanske?
Ständigt samma kommentar från journalister att konkurrenterna närmar sig Golfs klass. De går aldrig om, det är uppenbart sedan 1974.
Utrymmen t ex, Volvo V50 är en bil för pygméer medan Golf är rymlig.
Ceéd, Astra, 308 m fl har små, fula bakrutor medan Golf har bra sikt bakåt.
Helt enkelt mer praktisk och genomtänkt. Men det är upp till var och en om vill man köpa en dålig kopia för 10.000 kr i lägre inköpspris som rostar och ger träsmak efter 10 mil.
Jag förstår att de som väljer Golf uppfattar den som en prydlig och redig bil där allt sitter på rätt plats och finesserna inte bara finns, utan fungerar bra, dessutom. Den enda egentliga rediga missen är vägbullret.
Men jag personligen skulle nog ta mig en rejäl titt på konkurrenterna.
Kias inredning något Audi-liknande eller svamlar jag igen?
Instämmer för övrigt att vägbullret tycks VW ha copyright på men hoppas även jag att dom fixar det och om dom ännu gjorde Golf körglad som den varit nån gång i tiden så lovar jag lyfta hatten (tror jag är väldigt gammal då, om ens vid livet). Det finns ju GTI men nog borde standardbilen vara roligare att köra? Kan det vara så att nu när tyskarna slutligen kommit på vad komfort är så har fransmännen börjat göra dom körgladare hårdare bilarna (typ DS3/4/5)? :D
Säkert en mycket bra bil, men varför så ful front? Med en snyggare front hade den varit en fullpoängare.
Ordet golfklass missuppfattas av vissa till att betyda en särskild måttstock för teknik eller kvalitet.
När begreppet myntades betydde det egentligen en liten kompakt flexibel mycket praktisk framhjulsdriven bil med tvärställd motor och kombilucka och med för den tiden hyggliga prestanda.Dessutom ett överkomligt pris. Konceptet var mycket lyckat och alla andra började skapa kopior. Fiat Ritmo sålde mycket på 70-talet.
Jag köpte själv en ny Golf -75 och älskade den tills den började tokrosta och växellådan skar. Kvaliten var urdålig i början.
Idag är Gofen knappast bäst i någon gren men har ett mycket starkt varumärke och inga brister. Man ska inte ändra på en vinnare men i långa loppet blir man till slut omkörd. Kanske av nån Asiat? Men knappast av just denna KIA.
frb:
" Men det är upp till var och en om vill man köpa en dålig kopia för 10.000 kr i lägre inköpspris som rostar och ger träsmak efter 10 mil."
Det var mycket fördomar på en och samma gång!
Eller är det så att du kört alla konkurrenterna, upptäckt rost på samtliga, och insett att det enbart är Golf som har bra säten?
Eller är det så att folk har olika tycke och smak?
Kan ju inte låta bli att kommentera att 308 har betydligt bredare bakruta (som går runt hörnet) än Golf...
Jag tror iof inte att denna bilen rostar mer än nån annan bil men det finns ändå ting som gör att åtminstone jag hellre skulle köpa en Golf före denna bilen även om de rent tekniskt skulle, mot min förmodan, vara likvärdiga. Jag har själv kört mänger av Golfar från slutet av 80 talet till mitten av 90 talet och måste verkligen säga att VW Golf står verkligen i en klass för sig och det är säkerligen inte för inte som många för att inte säga alla biltillverkare i detta segment vill bli kommande Golf men som sagt många är "kallade men få är utvalda" och denna KIA bilen tillhör inte heller nån av de "kallade" men som sagt det finns vissa läsare som verkligen slåss med näbbar och klor, suck, tills de fått som de vill med sina "riskokare" men vem bryr sig? Inte jag iaf, men man blir så trött på dessa "Suckiacki-talibaner". Suck och stöön!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.