– Rallypubliken kommer att tappa andan av upphetsning inför hastigheterna, säger Ford M-sports stallchef Malcolm Wilson.
Visst, det kommer att gå ruskigt fort ute i de värmländska och norska skogarna, men den frihet som ingenjörerna fått att laborera med kommer också innebära en mer kontrollerad körstil. De som gillar rally med bredställ i kurvor kan möjligtvis bli besvikna. Nu blir det i ännu högre utsträckning den raka, snabba linjen som gäller.
Finska toppföraren Jari-Matti Latvala bekräftar att så bli fallet, men det kommer också att finnas undantag.
– Den svenska och finska rallypubliken är att gratulera, säger Jari-Matti till Vi Bilägare. Eftersom vi kommer upp i sådana enorma farter på vägarna här i Norden blir det i praktiken omöjligt att hålla i bakvagnen i de riktigt i snabba kurvorna. Där kommer vi att åka på sladd.
Det nya godkända aerodynamiska paketet, framför allt med den stora vingen bak, ger bilarna mer stabilitet i höga farter. Återinförandet av aktiv mellandifferential, den funktion som fördelar kraften mellan de främre och bakre hjulparen, medför också anpassade inställningsmöjligheter. Motoreffekten har kunnat höjas tack vare en uppdaterad turbo där mer luft kan passera då luftmängdsbegränsarens vidd har ökat från 33 till 36 millimeter.
Farterna då? En tillbakablick visar att Ari Vatanen i sin grupp B-Peugeot hade en snittfart på 110,53 km/tim när han vann Svenska rallyt 1985. Naturligtvis går det inte att dra exakta jämförelser på grund av vägtyp, väder och vind, men snabbast hittills har Marcus Grönholm varit när han triumferade 2003 med en Peugeot 206 WRC. Snittfarten var då 116,18 km/tim.
Med bra förhållanden i årets Svenska rally lär det rekordet hänga löst.
I Vi Bilägare nr 02/2017 som just nu finns i butik finns ett stort reportage om rallyikonen Tommi Mäkinen, numera Toyotas stallchef. Läs mer om innehållet här.
Diskutera: Ska du se Svenska rallyt i år?
Rally-VM (WRC=World Rally Cars) 2017 körs i form av 13 deltävlingar. Monte Carlo-rallyt (19–22 jan) var först ut. En supportklass, WRC2, körs samtidigt. Här räknas sju deltävlingar.
VM-program: 9–12 feb: Svenska rallyt. 10–12 mars: Mexiko. 7–9 april: Frankrike, Korsika. 28–30 april: Argentina. 19–21 maj: Portugal. 9–11 juni: Sardinien, Italien. 29 juni–2 juli: Polen. 27–30 juli: Finland. 17–20 aug: Tyskland. 5–8 okt: Spanien. 26–29 okt: Storbritannien, Wales. 16–19 nov: Australien.
WRC-stallen: Hyundai Motorsport: Thierry Neuville, Belgien, Hayden Paddon, Nya Zeeland, Dani Sordi, Spanien. Citroën Racing: Kris Meeke, Nordirland, Craig Breen, Irland, Stéphane Lefebvre, Frankrike. M-sport/Ford: Sébastien Ogier, Frankrike, Ott Tänak, Estland, Elfyn Evans, Storbritannien. Privat support: Mads Östberg, Norge, Martin Prokop, Tjeckien.
Gazoo Racing/Toyota: Jari-Matti Latvala, Fin-land, Juho Hänninen, do, Esapekka Lappi, do. Volkswagen, privat support: Ev. Andreas Mikkelsen, Norge (ej Svenska Rallyt).
Regler i korthet: 1,6 liters turboladdade motorer, 380–420 hk, toppfart drygt 200 km/tim. Sexstegad sekventiell växellåda, fyrhjulsdrift, två mekaniska differentialer fram och bak, aktiv mittendifferential. Aerodynamiska paket fram och bak och längs sidorna, fri design bakvinge. Ökad bilbredd, 2 375 mm, minimivikt, 1 175 kg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr blir det inget rally i år och jag tycker jämförelsen med Grupp B haltar rejält. Då gick det trots allt att köpa en Citroën BX 4 TC eller Lancia Montecarlo Corsa att köra med. Nu finns ingen koppling till de bilar som säljs till allmänheten.
Det blir Svenska från soffan i år. Håller med Mäkinen, inte så mycket gemensamt med Grupp B, det var ju i sitt slutskede extrema specialbyggen med mittmotor som inte hade något med produktionsbilen, om det ens fanns någon (Ford RS200)
Dagens bilar har i alla fall motorn fram, stålkaross som "kommer från" en produktionsmodell, men sedan är resten rätt extremt.
Vi har inte samam effekter som då, men mycket bättre körbarhet, både från motorn och framför allt från bättre chassi/väghållning. Det kommer gå utav H-E i skogarna, det kan vi vara säkra på!
Nej inget rally solsemester kom i mellan..
Grynt jobb av JML och Toyota!!
Superbt även av Pontus T och Skoda!
Grattis Jari och Toyota!
Förutseende av Toyota att döpa bilen till Yaris, när det verkligen är Jari´s bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.