Det är relativt krångligt att besiktiga en gasdriven bil. För tre år sedan infördes nya regler för att kontrollera gastankarna, något som i vissa fall kan innebära att processen att få bilen godkänd vid besiktningen blir dyrare än för en bensin- eller dieselbil.
Kravet kom efter att flera biltillverkare snålat in på rostskyddet i gastankarna. En rostig gastank är en allvarlig säkerhetsrisk.
Nu får Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att se om reglerna kan ändras. Gastankarna ska fortfarande kontrolleras, men kostnaden ska inte bli högre än för en bensin- eller dieselbil.
– Det är viktigt att gasdrivna bilar genomgår en grundlig besiktning, men det är inte rimligt att fordonsägare som velat göra bra klimatval får en dyrare besiktning. Därför får Transportstyrelsen i uppdrag att se över hur problemet kan lösas, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Om det inte går att ta bort merkostnaden för att besiktiga gasbilar kan det istället bli tal om ekonomisk kompensation för merkostnaden.
Gasbilarna för en tynande tillvaro på den svenska bilmarknaden. Trots att de kan vara smarta rent klimatmässigt om de tankas med biogas stod gasdrivna bilar för bara 1,2 procent av nybilsregistreringarna förra året, och det registrerades över 55 nya bensin- och dieselbilar för varje registrerad gasbil.
Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.