Vad har 4 000 kg lera och Ford gemensamt?
Jo, just så mycket lera gick det åt för att skapa lermodeller av nya Ford Ranger Raptor. Den kraftfullaste pickup som Ford lanserat på europeisk marknad.
Den kaxiga fronten känns igen och arvet, med bokstäverna F-O-R-D som upptar hela den mörka grillen består. Färdljuset levereras av ljusstarka led-strålkastare. Vi gissar dock fritt att ägare till nya Ranger Raptor inte kommer vara främmande för att extrautrusta sina bilar med olika former av extraljus.
Nya Ranger Raptor drivs av en 3-liters ”Ecoboost” V6 med dubbelturbo, som i sin europeiska standard levererar 292 hästkrafter. Motorn kombineras med en 10-stegad automatlåda. På andra världsmarknader kommer en starkare version att erbjudas, som levererar 392 hästkrafter, men EU:s regler ser ut att sätta stopp för den versionen inom den europeiska unionen.
Då hela Ranger Raptor-konceptet bygger på attityd kommer det säkert inte som en överraskning att avgassystemet har spjäll som kan öppnas helt eller delvis, för att erbjuda allt från tyst, normalt till sportiga tongångar.
Transmissionsmässigt har Ranger Raptor allhjulsdrift med differential. Tack vare ”My mode”-knappen tillåts föraren välja mellan flera olika körlägen, vardera anpassade för olika typer av underlag: Normal, sport, vått, grus, sand och lera.
Som tidigare skiljer Ford på grundversionen Limited från den något mer påkostade Wildtrack-versionen. Men redan i sitt grundutförande får nya Ranger Raptor bland annat filassistans, automatisk trafikskyltsavläsning, autobroms, post impact-inbromsning (bilen stannar automatiskt om en olycka är ett faktum), kollisionsvarning, adaptiv farthållare med mera.
Nya Raptor kan beställas i någon av sju valbara exteriörkulörer. Två av dessa är modellspecifika för den nya pickupen: Code Orange och Conquer Grey. Nybilsköpare kan också förstärka attityden ytterligare genom att beställa sin Raptor med vad Ford kallar för stänkdekalgrafik på sidorna.
Att bilen är tänkt att gå utanför asfaltskanten och på mer äventyrliga resor signalerar också det taktält som Ford erbjuder som ett originaltillbehör.
Invändigt väntar framsäten som särskilt tagits fram för nya Raptor. Enligt Ford rör det sig om sportstolar med rikligt med sidostöd, där hela sätets design kombinerar sportighet och bekvämlighet med ett utseende som sägs ha hämtat sin inspiration från jaktflygplanet F-22 Raptor.
Som förare greppar du den knubbiga eluppvärmda läderklädda ratten, med tumstöd och orange markering på rattens topp. Den som vill växla sekventiellt kan göra så genom ett tryck på någon av de två magnesiumpaddlarna bakom rattkransen. Instrumentklustret är digitalt och infotaimentsystemet styrs från en stor multifunktionell display i stående format, en display som även visar navigation.
Du som tar steget upp till Wildtrack kan vänta dig stötfångare och backspeglar lackerat i svart, hasplåt, flakbåge och 18-tumshjul. Invändigt väntar då också en något mer påkostad inredning, ifråga om materialval för golvmattor, innertak och rattkrans.
Grundpriset för nya Ranger Raptor börjar i Sverige idag på 894 875 kronor, eller 715 900 kronor för dig som har förmånen att kunna dra av momsen.
Svenska Fordhandlare öppnade orderböckerna för nya Ranger Raptor redan tidigare i år.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 18 november 2022 Synd att den inte säljs med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.