Nästa artikel
Ford Ranger får V6-motor – ingen elektrifiering än
Nyheter

Ford Ranger får V6-motor – ingen elektrifiering än

Publicerad 24 november 2021 (uppdaterad 13 december 2021)
Enbart dieselalternativ i nya generationen av pickupen. Men utrymme finns för andra typer av drivlinor.

Fjärde generationen av Ford Ranger är 5 centimeter bredare och 5 centimeter längre än tidigare. Framhjulen har flyttats framåt med 5 centimeter för att ge bättre vinkel vid terrängkörning.


Utseendemässigt har grill, strålkastare och designen på hjulhus gjorts om och LED-matrix strålkastare finns som tillval. Trappsteg bakom bakdäcken gör det lättare än förut att komma åt saker på flaket och dess lucka kan i sin tur fällas ut till en arbetsbänk.

En treliters turbodiesel har lagts till i motorutbudet. Detta för att potentiella Rangerkunder som biltillverkaren intervjuat har efterfrågat mer kraft och vridmoment för bogsering av tunga laster och extrem terrängkörning. Ingen form av elektrifiering finns i motorutbudet, men man nämner samtidigt att det har gjorts plats i motorutrymmet för att "framtidssäkra Ranger för andra framdrivningstekniker", som det står i svenska pressmeddelandet. Ford har som mål att utbudet av transportbilar i Europa ska vara ha "nollutsläppskompabilitet" 2024, det vill säga antingen elbilar eller laddhybrider. Utöver V6-motorn finns också två fyrcylindriga dieslar på två liter.


I förarmiljön finns en pekskärm på antingen 10,1 eller 12 tum och infotainmentsystemet är baserat på Fords Synk4-system. Via skärmen väljs körlägen och där kan också föraren få matnyttig information om styrvinkel, fordonets lutning, rullningsvinklar samt övervaka hur drivlinan jobbar. Två system för fyrhjulsdrift finns: Dels ett ett elektroniskt så kallat "shift-on-the-fly"-system, dels ett permanent system för fyrhjulsdrift med "set-and-forget"-läge som griper in när det behövs.


Nya Ford Ranger kommer att byggas i Thailand och Sydafrika med start 2022. Orderböckerna öppnar sent 2022 och kundleveranser inleds 2023. Det finns inga prisuppgifter än.  


Troligtvis kommer grunden i Ford Ranger att användas till nya Volkswagen Amarok som snart presenteras. De båda modellerna är i samma storleksklass och 2019 gick Volkswagen och Ford ut med uppgifter om ett samarbete, där Ford ska hjälpa till att utveckla nästa generation av flakbilen Amarok.

Skiss på nya Volkswagen Amarok.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.