Fjärde generationen av Ford Ranger är 5 centimeter bredare och 5 centimeter längre än tidigare. Framhjulen har flyttats framåt med 5 centimeter för att ge bättre vinkel vid terrängkörning.
Utseendemässigt har grill, strålkastare och designen på hjulhus gjorts om och LED-matrix strålkastare finns som tillval. Trappsteg bakom bakdäcken gör det lättare än förut att komma åt saker på flaket och dess lucka kan i sin tur fällas ut till en arbetsbänk.
En treliters turbodiesel har lagts till i motorutbudet. Detta för att potentiella Rangerkunder som biltillverkaren intervjuat har efterfrågat mer kraft och vridmoment för bogsering av tunga laster och extrem terrängkörning. Ingen form av elektrifiering finns i motorutbudet, men man nämner samtidigt att det har gjorts plats i motorutrymmet för att "framtidssäkra Ranger för andra framdrivningstekniker", som det står i svenska pressmeddelandet. Ford har som mål att utbudet av transportbilar i Europa ska vara ha "nollutsläppskompabilitet" 2024, det vill säga antingen elbilar eller laddhybrider. Utöver V6-motorn finns också två fyrcylindriga dieslar på två liter.
I förarmiljön finns en pekskärm på antingen 10,1 eller 12 tum och infotainmentsystemet är baserat på Fords Synk4-system. Via skärmen väljs körlägen och där kan också föraren få matnyttig information om styrvinkel, fordonets lutning, rullningsvinklar samt övervaka hur drivlinan jobbar. Två system för fyrhjulsdrift finns: Dels ett ett elektroniskt så kallat "shift-on-the-fly"-system, dels ett permanent system för fyrhjulsdrift med "set-and-forget"-läge som griper in när det behövs.
Nya Ford Ranger kommer att byggas i Thailand och Sydafrika med start 2022. Orderböckerna öppnar sent 2022 och kundleveranser inleds 2023. Det finns inga prisuppgifter än.
Troligtvis kommer grunden i Ford Ranger att användas till nya Volkswagen Amarok som snart presenteras. De båda modellerna är i samma storleksklass och 2019 gick Volkswagen och Ford ut med uppgifter om ett samarbete, där Ford ska hjälpa till att utveckla nästa generation av flakbilen Amarok.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.