I september lanseras en ny generation Fiat Panda i Sverige. Senare samma månad premiärvisas den fyrhjulsdrivna varianten Panda 4x4 på bilsalongen i Paris.
Den första Pandan som levererade drivkraften till bilens fyra hjul kom 1983 och den följdes upp 21 år (!) senare av en ny modell. Nya 4x4 är den tredje upplagan.
Bilen mäter 368 centimeter mellan stötfångarna, 167 centimeter på bredden och 160 centimeter på höjden. Panda 4x4 är således tre centimeter längre och bredare och fem centimeter högre – tack vare höjd markfrigång – jämfört med vanliga Panda.
Som sig bör med en bil med terrängambitioner har Panda 4x4 också fått en mer robust framtoning och med den diverse plastlister som är tänkta att ge extra skydd.
Enligt Fiat är Panda 4x4 den enda modellen i klassen som kan fås med fyrhjulsdrift. Vridmomentet fördelas automatiskt mellan hjulaxlarna och med den elektroniska differentialen kan drivkraften dirigeras till det hjul som behöver den.
Inledningsvis finns två motorer tillgängliga, båda med stopp/start. Dels tvåcylindriga bensinaren TwinAir Turbo som utvecklar 85 hästkrafter, dels fyrcylindriga dieselmotorn MultiJet II på 1,3 liter som ger 75 hästar. I ett senare skede lanseras även en tvåhjulsdriven variant (Trekking) och en ny version av TwinAir-motorn (Natural Power) som kan köras på både bensin och biogas.
Än så länge finns inga priser eller någon tidpunkt för premiären i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om nya Fiat Panda 4x4?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En härlig bil som jag helt klart tackar ja till. Men gällande Natural Power varianten - en Panda 4x4 Natural Power skulle göra modellen unik på marknaden - som den enda fyrhjulsdrivna för metangas (biogas) som är designad från början för gasdrift. (inte som Subaru Legacy som efterkonverteras i Sverige) dock så hittar jag ingen information som bekräftar att det blir just en 4x4 Natural Power, utan det blir en Natural Power av vanliga Pandan, precis som förra Pandan fanns i Natural Power version. Artikeln är inte helt tydlig om denna punkt.
Ser cool ut så vi får hoppas att inte prissättningen sätter några käppar i dess hjul.
Små och duktiga 4 -hjulsdrivna bilar borde det finnas fler utav.
Spöar garanterat likt sina föregångare de flesta mångdubbelt dyrare fläsk-suvarna i terrängen.
Småbilar med attityd är helt klart Fiats paradgren. Konkurrenterna följer oftast bara efter.
Jag körde den första generationen av Panda och det är bland det värsta i bilväg jag kört, inkl. Samara.
Den här senaste verkar ju vara ljusår från, ljus och elegant inredning.
Och fyrhjulsdrift kan vara ett plus, men hur ofta behöver man det?
Inte för att köra i terräng, det är ju olagligt.
Kanske för att lägga i och ta upp båten, men då är väl Panda för liten?
Och samma sak gäller väl om man vill glänsa runt Stureplan.
Bor man i Stockholm är 4-hjuldrift bra att ha, då snösvängen är något eftersatt!
Redan förra generationen Panda var fina bilar, sköna att köra och mjuk fjädring och glad uppsyn. Denna är bättre... Vad man ska ha den till? Ja det är en utmärkt bil för den som bor på landsbygden invid trasiga vägar, oplogade vintervägar, och gyttjebad när tjälen lossnar. Redan förra generationen var väldigt duglig i terrängen tack vare korta överhäng, små mått och ett effektivt driftsystem. Jag tackar jag till en sådan här bil då den skulle göra sig bra framför mitt garage, och den går att köra med på skogsvägarna där jag bor utan att skrapa i underredet.
Nån som sett några prisuppgifter i Sverige på den nya, vanliga Pandan ?
Är på G (efter många om och men) att köpa ny andrabil bara hustrun kan bestämma sig för vad hon egentligen vill ha..:)
Verkar som det är kampanj på G igen på Punto (gillades faktiskt skarpt av hustrun) så Pandan får inte bli alltför dyr jämfört med den och givetvis med sina andra klasskonkurrenter. Sen är frågan om man törs köpa en Fiat (även om vi ägt en Uno några år utan större bekymmer)....
Ojoj, en 4x4 natural power låter mycket intressant! Perfekt för naturvännen i skogen som har egen biogasanläggning ;) Hoppas den har minst lika många hästar som bensinaren bara...
Elektronisk diff är ju mycket bättre än föregångaren och Suzuki Swift 4x4 som fick/får klara sig med en trögfattad viskokoppling, detta blir skoj :)
Den ger ett mycket positivt intryck - inte minst interiört.
Panda Natural Power får 80 hästar, dock hittar jag ingen uppgift om det är med bensin eller gasdrift..
Gällande prisbilden så bör Pandan bli billigare än Punton eftersom Punton är en större bil.. Räkna med att Pandan hamnar lite under nya VW Up i pris, och betänk då att Pandan har fler dörrar och en rymligare interiör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.