Skoda Fabia Combi ska klara av att lasta mest i klassen, något som ett framtida test nog får utvisa. Lastutrymmet har dock växt med 25 liter jämfört med föregående Fabia Combi och med baksätets ryggstöd fällda ska 1 395 liter packning rymmas i bilen. Lastgolvet är 960 millimeter brett och på längden mäter det 1 550 millimeter.
Den som planerar att köpa en ny Fabia när de anländer runt årsskiftet kan välja mellan tre dieselmotorer och tre bensinare. Bensinmotorerna sträcker sig från 75 till 110 hästkrafter och det handlar om maskiner med tre- till fyra cylindrar.
Det dyker även upp trecylindriga motorer på dieselsidan och där landar effekten på 75 till 105 hästkrafter. Snålaste motorn drar 3,1 l/100 km och släpper ut 82 gram koldioxid per kilometer.
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Fabia Combi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna ser betydlig mindre pensionär ut än modellen som säljs idag, risken är väl bara att denna modell skrämmer bort dagens ägare som vill byta upp sig.
Måste säga att Skoda lyckats bra med Fabian, ser ut lite som en mini Octavia.
Får dom till interiör och funktion på infotainment system och liknande så kommer nog denna bli en storsäljare.
Minsta kombiklassen är satt för hårt tryck av den växande klassen av mini-SUV:ar som Peugeot 2008, Renault Captur och fler är på gång. Nu har ju denna Skoda inte så många konkurrenter längre på grund av satsningen på mini-SUV:ar... men Renault Clio SportTourer och Dacia Logan MCV finns ju kvar, och nog lär Logan MCV vara rymligare... Den tillhör en större klass storleksmässigt, men prismässigt så tillhör den minsta kombiklassen.
Ser ut som en mini-Passat, designen snygg men lite tråkig, så kommer säkert att gå hem hos många.
Raphael, anseendet för Dacia hos gemene man är väl ungefär där Skoda låg för tjugo år sedan.
Den här Fabian kommer absolut att sälja om den bara inte väsnas för mycket.
Saabnisse, jag är inte lika säker som du på att denna Fabia kommer att sälja - och anledningen handlar inte så mycket om Skoda i sig som biltypen, en kombi minsta klassen. Det finns ju en anledning till att Peugeot valde att göra en 2008 istället för en 208 SW, och Renault tog fram en Captur - om än att de helgarderade sig med Clio SportTourer. Och strömmen av nya alternativ i klassen minisuv är stadigt växande - Ford Eccosport, Honda HR-V med flera. Fiat 500 X visas upp på Parissalongen. Volkswagen arbetar också på minisuvar och vi kan nog räkna med både Seat och Skoda-varianter, och Skodas kommande minisuv kommer konkurrera med Fabia combi... Minisuv:arna tar marknadsandelar från minikombis. 2008 och Captur är storsäljare i Europa, verkliga succéer. Fler tillverkare vill vara med om kakan och biltypen ökar i marknadsandelar.
Nya Fabia Combi kan säkert attrahera sina tidigare kunder, men jag tror inte att det kommer så många nya, så min prognos är att modellen kommer att sälja sämre än den tidigare modellen - just på grund av förändringarna på marknaden. Suvar är det som gäller.
Dacia Logan MCV har en annan sits, för den är en större bil och kombis i den lilla mellanklassen är fortfarande väldigt populära och är inte lika utmanade av suv:ar som kombis i minsta klassen nu är. Mindre bilar har framförallt två kundkategorier - pensionärer och unga vuxna. Minisuvar säljer bra därför att ungdomarna uppskattar dem. Kombis i lilla och stora mellanklassen vänder sig mer mot familjer och är vanliga som tjänstebilar. Logan kvalar in som ett lågprisalternativ till dessa.
Vad jag har kunnat läsa mig till så bygger denna nya Fabia generation på nuvarande småbilsplattform från VW, dvs den dagens Polo och Seat bygger på.
Fördelar med detta borde ju vara att mkt är beprövat, men även nackdelar att en del ny teknik såsom el-hybrid sannolikt inte kommer dyka upp.
Men Skodas ingenjörer verkar vara rätt kreativa, så det ska bli kul att se vilken teknik som kommer finnas som tillval, tänker då på saker som adaptiv farthållare/autobroms och liknande.
När det gäller mini-suv så har ju VW haft detta sedan 2006 med sin Cross Polo, den verkade dock inte sälja så bra i Sverige så senaste generationen tas inte ens in.
Ett av problemen med mini-suv;ar är att många köpare sannolikt inser att det dom betalar många sköna tusenlappar extra för, är en förhöjd variant med lite extra plast som redan säljs. Och då de ofta inte har 4WD och så mkt större utrymme i bagagen så väljer man den "vanliga" modellen som inte är förhöjd med extra plast.
Sen kan jag hålla med om att bilar som Captur och Cross-Polo är trevligare att se på och med sin paktering väcker mer habegär än de "vanliga" bilarna.
Frågan är om det är en trend för att folk tycker det är kul med något nytt eller om mini-suv är här för att stanna.
Hurraa marknadens snyggaste kombi i klassen, blir en storsäljare om de har fått ner bullernivån
En kombi i denna klass har ju vanligtvis ett betydligt större och ofta mera lättlastat (lägre tröskel) bagageutrymme än dessa små-SUV:ar. Så den som behöver bra bagage väljer nog hellre en liten kombi än en liten SUV. Och ju flera tillverkare som skippar detta kombi-segment - desto bättre borde det vara för de få som liksom Skoda framhärdar i att att vettiga modeller kvar i sitt sortiment. Även min första reaktion var liksom Bennys att den kändes lite som en mini-Octavia och att den blivit mindre "pensionärs-mässig". Jag ger tummen upp för denna - i vart fall innan jag sett den i verkligheten.
Den ser ju betydligt bättre ut än Skoda Rapid kombi iallafall. Själv tycker jag att Rapid är alldeles för kort för att den ska finnas som kombi. Måste säga att den där bilden på bagaget på nya Fabia kombi ser helt acceptabelt ut utrymmesmässigt.
Tror i motsats till "Raphael" att denna nya Fabia kommer att sälja långt bättre än den tidigare eftersom att den ser bättre ut. Alla vill inte ha en överprisad minisuv som i flera avseenden är opraktisk. Vet många som tidigare absolut inte ville ha en Fabia just p.g.a hur den ser ut. Detta är en bil som jag själv lätt kunde tänka mig som andrabil för varför köpa en mindre praktisk halvkombi för typ samma pengar? Det enda som stör mig på denna nya bilen är den förbannade lasttröskeln. Sådana hör inte hemma i kombibilar oavsett storlek.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.