Nevs poängterar att skisserna är exempel – alltså inte färdiga designskisser – på kommande bilar.
Nevs ska utöka sin produktportfölj med fem eldrivna modeller. Förutom en uppdaterad 9-3 kommer två suvar, en crossover och en sportcoupé.
Nevs ska producera fem eldrivna modeller varav den första dyker upp vid halvårsskiftet 2017. Det avslöjade företagets vd Mattias Bergman när han talade på Stora Bildagen i Stockholm.
Första bilen ut blir en uppdaterad version av Saab 9-3. Bland annat ska bilen då ha fått moderna uppkopplingsmöjligheter samt en konkurrenskraftig elektrisk drivlina.
Senare kommer fyra helt nya modeller baserade på plattformen Phoenix som Saab utvecklade under Spyker-eran. Hittills planeras två suvar, en crossover samt en sportcoupé.
De nya modellerna ska produceras i Trollhättan samt i den kinesiska staden Tianjin.
Bergman uppger att förhandlingar pågår med försvarskoncernen Saab om rätten att använda det klassiska namnet på bilarna.
Diskutera: Tror du att Nevs kan lyckas med sin satsning på eldrivet?
Första bilen ut blir en uppdaterad version av Saab 9-3. Bland annat ska bilen då ha fått moderna uppkopplingsmöjligheter samt en konkurrenskraftig elektrisk drivlina.
Senare kommer fyra helt nya modeller baserade på plattformen Phoenix som Saab utvecklade under Spyker-eran. Hittills planeras två suvar, en crossover samt en sportcoupé.
De nya modellerna ska produceras i Trollhättan samt i den kinesiska staden Tianjin.
Bergman uppger att förhandlingar pågår med försvarskoncernen Saab om rätten att använda det klassiska namnet på bilarna.
Diskutera: Tror du att Nevs kan lyckas med sin satsning på eldrivet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag saknar en redig kombi! Om detta kommer att lyckas eller ej ska jag uttala mig om när det finns några bilar att visa upp!
En bra början vore ju att lyckas få ut en bil på marknaden och se till att tjäna pengar, sen är det kanske dags att skissa på nya modeller
Varför ser alla ut som överdrivna leksaksbilar med 28-tums hjul?
Och varför ser samtliga modeller ut som tio år gamla opel-idéer , känns inte modernt alls
Inget nytt med knepiga proportion och jätte fälgar på skisser.
http://i1.wp.com/autohype.se/wp-content/uploads/2015/09/vw-tiguan-2016-skiss-1.jpg?resize=750%2C400
http://static.feber.se/article_images/38/40/40/384040_1280.jpg
http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/medium/public/images/2014/07/skoda_fabia_2015_sketch.jpg?itok=CeCa5Nl6
Hoppas bara de får till en riktig elbil. Inte en sådan leksaksbil som bara klarar max 10 mil på en laddning.
Klappar gärna i händerna för nya modeller med nytänkande men när det gäller News så har de mer än lite att bevisa innan jag orkar att bry mig allt för mycket.
Den där Saaben som det så ofta pratas om kändes uttjatad för flera år sedan och förlegad långt innan dess.
Fram tills nu är det mest prat och ingen verkstad ifrån News.
Nevs skall främst bygga för den kinesiska marknaden. Jag tror inte att det blir någon kombi. Rostskydd är självklart bra men är kanske inte det som lockar kinesiska köpare. Om det lyckas beror helt och hållet på ägarnas uthållighet. Volvo fick elva miljarder för att byta fot. Nevs kommer att behöva lika mycket.
Hoppas också de lyckas. Men, om någon skulle rita en karikatyr av designskisser från första årets studenter på designskola så blir det väl just dessa bilder. 30 tums fälgar som breddar utanför skärmarna, gummiband till däck samt minimala fönster. Vad vill man NEVS få fram med dessa lustiga bilder?
Men kommer de att få behålla Saabnamnet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.