Den kinesiska jättekoncernen Geely, där bland andra Volvo ingår, har utvecklat en ny plattform särskilt för eldrivna modeller. Den heter SEA och ska ligga till grund för en mängd olika modeller.
Plattformen är dessutom öppen för andra bilmärken, även konkurrenter, att använda.
När det gäller konkurrensen i elbilsvärlden är det ingen hemlighet att många bilmärken sneglar på Tesla. Men chefen för SEA-arkitekturen på Geely Auto Group, svensken Kent Bovellan som tidigare bland annat varit utvecklingschef för Saab 9-3, är inte imponerad av den amerikanska elbilstillverkaren.
– De är väldigt duktiga när det gäller mjukvara men när det gäller mekanisk arkitektur är vi bättre. Vi har en mer kostnadseffektiv lösning och slår dem mer eller mindre när det gäller allt utom prestanda, sa han i en gruppintervju enligt sajten Paultan.
”De är väldigt duktiga när det gäller mjukvara men när det gäller mekanisk arkitektur är vi bättre”
Kent Bovellan hävdar att SEA-plattformen är bättre än Tesla när det gäller innerutrymmen, NVH-prestanda (buller, vibrationer och ”hårdhet” i chassit), ägandekostnad och tillverkningskostnad.
– Vi är inte imponerade av Tesla. Jag gillar att de är på rätt väg med en eldriven arkitektur, det är vi också. Men mekaniskt – nej, aldrig. Det gör vi bättre.
Först ut på den nya SEA-plattformen är det helt nystartade elbilsmärket Zeekr. Den börjar levereras redan under tredje kvartalet 2021. SEA har stöd för både små och stora bilmodeller samt lätta lastbilar. Utvecklingen har skett i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och har kostat 24 miljarder kronor.
Volvo har bekräftat att plattformen ska ligga till grund för ”små” elbilar hos Volvo, men exakt vilka modeller som menas avslöjas inte.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.