Franska Citroën satsar på ett nytt formspråk, som tar sin början när nästa generation av C3-modellen gör debut om drygt två år. Den nya lill-Cittran, den tredje generationen i modellserien, blir betydligt kantigare än sina mjukt rundade föregångare.
Det är framför allt nospartiet som gjorts om och fått avgjort spetsigare och mer aggressiva drag. Även strålkastarna har förändrats och är betydligt smalare än på den nuvarande modellen.
Men en designfiness har Citroëns formgivare behållit. Den stora, högt uppdragna och välvda panoramavindrutan finns kvar och sträcker dig ända till den breda kromlist som löper från B-stolparna och över taket.
Enligt planerna ska den nya Cittran finnas med ett antal konventionella tre-/fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer i effektspannet 68 till 115 hk. Men den mest spännande drivlinan kan bli PSA-gruppens (Peugeot/Citroën) nya lufthybrid som beräknas vara klar för marknaden 2016.
Systemet består av en snåltrimmad trecylindrig bensinmotor och en hydraulmotor som drivs av komprimerad luft. Citroën uppger att systemet förbättrar drivlinans verkningsgrad med upp till 45 procent och bränsleförbrukningen har förutsättningar att landa på cirka klart under 3,0 l/100 km.
Diskutera: Vad tycker du om nästa Citroën C3?
Artikelnummer: BEWS 18-125BL
Batteri: 18 volt, 3,0 Ah
Kapskiva: 125 mm
Varvtalsområde: 11 000 varv
Pris: 3 197 kr
Plus: God effekt, högt varv vid kapning.
Minus: Ej reglerbart varvtal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var tankar man luft någonstans? Har inte sett någon pump för detta på de mackar jag tankar på.
Allt är ju intressant som sänker förbrukningen men om bilen kommer att likna den på bilden så är det enligt mig en klar försämring.
Hackenbush: var kollar du däcktrycket då..? ;-)
Skämt åsido: drivlinan har en annan teknik. När bilen bromsar ska ett bromskraftåtervinningssystem fungera på ungefär samma sätt som i en bensin-/elhybrid, bortsett från att det är luft som pumpas in i tanken. den stora fördelen enligt PSA är att det består av väldigt enkla och billiga delar. Det finns inga dyra och komplicerade delar, till exempel ett litiumjonbatteri, som kräver dyr service eller stora produktionsanläggningar enligt PSA.
Återstår att se hur det funkar jämfört med de vanliga hybriderna.
Mistro: Det är ju bara en gissning, här finns en annan gissning:
http://www.carsncar.com/wp-content/uploads/2013/10/2015-New-Citroen-C3.jpg
Jo jag vet "Hultarn" men jag hoppas att man inte ändrar för mycket ifrån hur bilen ser ut idag. Tycker att det är en snygg bil efter facelift.
Är det klart på vilket sätt luften komprimeras? tankar man redan komprimerad luft eller komprimeras luften in tanken i bilen?
Carsncars gissning skulle kunna bli säljbar. Så icke ViB:s.
Största problemet med luft är slitaget, så det är nog tveksamt om det är en teknik som har speciellt lång livslängd..... Men, men, återstår att se...:)
Det är inte enbart luft som driver bilen det är ett slutet system med luft+N2.
Här är en film som förklarar systemet:
http://www.mein-elektroauto.com/2013/01/psa-peugeot-citroen-stellt-sein-luft-hybrid-fahrzeug-vor-video/7612/
Jag var fundersam första gången jag hörde om det för luft är ingen bra energilagrare beroende på föroreningar och vatteninnehåll som kan ge väldiga störningar speciellt i varierande klimatzoner.
Intressant film och i teorin ser det bra ut, men min erfarenhet av pneumatik gör mig lite tveksam, all pneumatik behöver någon form av smörjning för att få en acceptabel livslängd, men i ett slutet system kommer det nog att bli ett problem eftersom gammal smörjolja inte kommer ut, att köra utan sänker livslängden så frågan är hur länge ett sånt här system klarar att fungera innan man måste börja byta ut delar.....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.