Redan vid nyår var tanken att det så kallade bonus-malus-systemet skulle skärpas ytterligare en gång.
En av ändringarna blir att gränsen för att nya bilar ska ha rätt till bonus sänks från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer, och högsta bonusbeloppet för en laddhybrid sänks från 45 000 till 20 000 kr.
Nu kommer dock beskedet att ändringarna som har med bonusen att göra skjuts upp. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande, något som sajten Bytbil var först att rapportera.
”Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen kommer ändringarna träda i kraft först senare under 2022, istället för den 1 januari 2022 som tidigare angetts”, skriver regeringen.
Det är oklart om skärpningen av bonusreglerna är förenliga med EU:s så kallade statsstödsregelverk och Miljödepartementet bedömer att det kan dröja ytterligare tre till sex månader innan bonusreglerna kan skärpas. När förslaget har arbetats om ska det skickas på remiss.
Regeringen vill bland annat mer än halvera det högsta bonusbeloppet som laddhybrid kan få. Ändringarna skulle träda i kraft den 1 januari 2022 men skjuts nu upp.
2021 | 2022 | 2023 | |
Maximal bonus (kr) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
Lägsta bonus (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) | 60 g | 50 g | 30 g |
Bonus gasbil (kr) | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Högsta bonus laddhybrid | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.