Nästa artikel
Nya bonusregler skjuts upp – kan dröja ett halvår
Nyheter

Nya bonusregler skjuts upp – kan dröja ett halvår

Publicerad 9 november 2021 (uppdaterad 9 november 2021)
Det är oklart om de skärpta bonusreglerna blir godkända enligt EU:s regelverk. Nu skjuts ändringarna upp i minst tre månader.

Redan vid nyår var tanken att det så kallade bonus-malus-systemet skulle skärpas ytterligare en gång.

En av ändringarna blir att gränsen för att nya bilar ska ha rätt till bonus sänks från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer, och högsta bonusbeloppet för en laddhybrid sänks från 45 000 till 20 000 kr.

Nu kommer dock beskedet att ändringarna som har med bonusen att göra skjuts upp. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande, något som sajten Bytbil var först att rapportera.

”Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen kommer ändringarna träda i kraft först senare under 2022, istället för den 1 januari 2022 som tidigare angetts”, skriver regeringen.

Det är oklart om skärpningen av bonusreglerna är förenliga med EU:s så kallade statsstödsregelverk och Miljödepartementet bedömer att det kan dröja ytterligare tre till sex månader innan bonusreglerna kan skärpas. När förslaget har arbetats om ska det skickas på remiss.

Nya bonusförslaget

Regeringen vill bland annat mer än halvera det högsta bonusbeloppet som laddhybrid kan få. Ändringarna skulle träda i kraft den 1 januari 2022 men skjuts nu upp.

2021 2022 2023
Maximal bonus (kr) 70 000 70 000 50 000
Lägsta bonus (kr) 10 000 5 000 5 000
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) 60 g 50 g 30 g
Bonus gasbil (kr) 10 000 10 000 10 000
Högsta bonus laddhybrid 45 000 20 000 10 000

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.